معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبر داد؛

وضعیت نامناسب خرده مالکی در خراسان شمالی

محمد جواد تشکری گفت: اراضی کشاورزی به عنوان بنای تولید و تامین غذا در تمامی نقاط دنیا محسوب می‌شود بنابراین باید آن‌ها را برای تولید غذا حفظ کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمد جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : هرچقدر زمین‌های کشاورزی خرد و تبدیل به قطعات کوچک‌تر شود این زمین‌ها ارزش اقتصادی خود را از دست داده و دیگر بهره وری نخواهند داشت.


بیشتر بخوانید 


تشکری ادامه داد: زمانی که زمین کشاورزی خرد شده و تبدیل به قطعات کوچک‌تر می‌شود در حقیقت قسمتی از آن زمینِ کوچک شده دوباره به راه دسترسی اختصاص می‌یابد و عملا چیزی برای کشت و کار اقتصادی باقی نمی‌ماند.

او گفت : خرد شدن زمین‌های کشاورزی علاوه بر اینکه سبب می‌شود تا میزان تولید محصول کشاورزی به شدت کاهش یابد، استفاده از مکانیزاسیون برای کاشت و برداشت محصول نیز سخت می‌شود یا اینکه امکان پذیر نمی‌باشد و همین امر سبب شده تا کشاورز به صورت سنتی به کار کشاورزی بپردازد که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های کشاورزی نیز سبب می‌شود تا انگیزه‌ای برای کشاورز به منظور امر تولید وجود نداشته باشد و آن زمین کشاورزی مرغوب که از مرغوبیت خارج شده تبدیل به دیم زار شود.

او گفت : مزیت اقتصادی در خراسان شمالی کشاورزی است، اما اگر نگاهی به درآمد کشاورزان این استان انداخته شود متوجه می‌شویم که میزان درآمد کسب شده از محل محصولات کشاورزی برای این قشر از جامعه این استان کم است که یکی از مهمترین دلایل آن این است که بیشتر کشاورزان این استان خرده مالک هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکیدکرد: متاسفانه خراسان شمالی جزو استان‌هایی است که وضعیت خوبی در ارتباط با خرده مالکی ندارد و میزان بهره وری در زمین‌های کشاورزی به علت وجود این معضل چندان بالا نیست.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.