پس از وقوع زلزله در مسجد سلیمان مسئولان وقت وعده دادند که به زودی امکان اسکان زلزله زدگان در شهرک امام رضا فراهم می‌شود، اما تاکنون محقق نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۸ ،اگرچه برای بسیاری، روزی از روز‌های تقویم است، اما یادآوری آن لرزه به اندام برخی از اهالی مسجد سلیمان می‌اندازد.

لرزشی از سوز سرما، و ترسِ دوباره طغیان زمین که هر گاه احتمال دارد دوباره لرزه‌ای را ایجاد کند که خانه‌های گلی را ویران، شیشه‌ها را خرد، دیوار‌ها را تخریب و بسیاری را بی خانمان نماید.

بر اساس گفته‌های مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در پی زلزله تیر ماه ۹۸ مسجد سلیمان که ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه و ۳۳ ثانیه قبل از ظهر رخ داد، بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ واحد روستایی و شهری آسیب دیدند.

البته انصاریان اعلام کرد که بر اساس گزارشات مردمی تعداد واحد‌های تخریبی به بیش از ۷ هزار واحد می‌رسد، اما بر اساس ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن ۲ هزار و ۲۲۷ واحد مسکونی روستایی و یک هزار و ۲۰۰ واحد شهری در زلزله آسیب دیدند.

کیامرث حاجی زاده مدیرکل سابق مدیریت بحران استانداری خوزستان ۱۷ تیر ماه تعداد مصدومان زلزله را ۱۱۲ نفر عنوان کرد که فقط ۵ تن از آن‌ها در بیمارستان بستری شدند.

زلزله مسجد سلیمان

انتقال ساکنان مناطق آلوده به نشت نفت و گاز بر عهده کیست؟

علاوه بر آن برنامه‌هایی برای جابجایی ساکنان مناطق آلوده به نفت وجود داشت و همین مسئله موجب شد تا به گفته فاضل عبیات معاون امور عمرانی استانداری خوزستان پس از زلزله نیز توجه به مشکلاتی که قبل از زلزله وجود داشت افزایش یابد.

به گفته عبیات مصوباتی در ارتباط با مناطق آلوده و بافت‌های فرسوده مسجدسلیمان انجام و مقرر شد به مدت ۳ یا ۴ سال حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی برای جابجایی مناطق آلوده به نشت نفت و گاز در دستور کار قرار بگیرد.

او گفت: اقدامات مهمی به این منظور صورت پذیرفته و منازل شهرک ولیعصر که تا آن زمان تکمیل نشده بودند، پس از زلزله حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد مسکونی در این ناحیه برای جابجایی افراد از مناطق آلوده به نشت و نفت و گاز آماده شدند.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان مسئولیت انتقال و جابجایی شهروندان در این مناطق را بر دوش فرمانداری مسجدسلیمان دانست که مدیریت و اولویت بندی این انتقال‌ها را برعهده دارد.

تخریب منازل و خودروها در زلزله مسجد سلیمان

مسئله نبود زمین در مسجد سلیمان رفع شد

این مقام مسئول گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز بیش از ۴۵۰ واحد منزل را در شهرک امام رضا در حال احداث دارد که راه‌های دسترسی آن نیز مطلوب است.

فاضل عبیات مشکل اساسی در مسجد سلیمان را نبود زمین عنوان کرد که این مسئله برطرف و با پیگیری‌های انجام شده نهایتا حدود ۴۲ هکتار از اراضی ارتش به محدوده شهری مسجد سلیمان الحاق شد.

او اختصاص این اراضی برای ساخت و ساز مسکن را اقدامی تاثیرگذار بیان کرد که اگر برنامه‌های توسعه آن اجرایی شود، چهره شهر مسجد سلیمان دچار تحول می‌گردد.

شهرک امام رضا مسجد سلیمان

بهتر بود دولت منازل را می‌ساخت و به ما تحویل می‌داد

سخنان خوش بینانه و امید بخش مقامات ارشد استانی برای اسکان زلزله زدگان مسجد سلیمان در حالی است که تاکنون حتی یک نفر نیز در شهرک امام رضا که برای اسکان این خانواده‌ها در نظر گرفته شده بود، استقرار نیافته است.

نورآبادی از زلزله زدگان اهل مسجد سلیمان می‌گوید که تاکنون ستون‌ها و سقف خانه‌ها احداث شده، اما ریزه کار‌ی ها انجام نشده و آن را بر عهده خودمان گذاشتند.

او با گلایه از دشواری‌ها برای اخذ وام افزود: ستاد بازسازی اعلام کرده هر ۴ خانواده، یک ۴ واحدی را با هماهنگی یکدیگر احداث می‌نمایند و ما نیز پول را به پیمانکار می‌دهیم تا منازل را بسازند در حالی که بهتر بود دولت خود منازل را می‌ساخت و به ما تحویل می‌داد.

نورآبادی همچنین نسبت به اسکان پدرش در خانه آسیب دیده ناشی از زلزله اظهار نگرانی کرد.

زلزله مسجد سلیمان

معین بازسازی منازل زلزله زده مسجد سلیمان اشتباه فاحشی کرد

مسئله سپردن ساخت خانه به زلزله زدگان مسجد سلیمان حالا حتی داد رئیس بنیاد مسکن این شهرستان را در آورده است.

محمد خسروی رئیس بنیاد مسکن مسجد سلیمان می‌گوید مازندران که به عنوان معین بازسازی منازل زلزله زدگان شهرستان مشخص شده بود یک اشتباه کرد.

او افزود: معین بازسازی منازل زلزله زدگان مسجد سلیمان پیمانکار را گماشته، اما صاحب کار را مردم عادی معرفی کرد در حالی که بسیاری از شهروندان توانایی انجام این کار را نداشتند و حتی در مواردی برخی از افراد با کمک‌های معیشتی دست به اقدامات دیگری زدند.

خسروی در خصوص یکی دیگر از اشتباهات ستاد معین بازسازی مناطق زلزله زده مسجد سلیمان گفت: از سوی دیگر به همه افراد اعلام داشتند که کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد در حالی که اعطای این اعتبارات در صورتی بود که منازل علاوه بر دیوار کشی، پلاستر نیز شده باشد.

به گفته رئیس بنیاد مسکن مسجد سلیمان این اقدام غیر منطقی با شهروندان از سوی ستاد معین موجب به وجود آمدن چالش‌های جدی میان شهروندان و مسئولان شهرستان شده است.

شهرک امام رضا مسجد سلیمان

روند احداث منازل زلزله زدگان در مسجد سلیمان چطور است؟

بر اساس اطلاعات بنیاد مسکن مسجد سلیمان ۵۴۴ واحد در شهرک امام رضا (ع) این شهرستان برای زلزله زدگان در حال ساخت است که تاکنون بین ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و نزدیک به ۶۰ واحد نیز سقف ندارند.

محمد خسروی می‌گوید که ساخت و ساز طی ۲ سال گذشته با مشکلات فراوانی مواجه شده؛ از تورم و گرانی مصالح ساختمانی تا مشکلاتی که زلزله زدگان با آن درگیر بودند.

برای دریافت وام ساخت مسکن افراد باید یک ضامن گرو بانک می‌گذاشتند، اما بسیاری نتوانستند و همین مسئله موجب به درازا کشیده شدن روند ساخت و ساز شد و دیگران نیز متضرر شدند.

بر اساس مصوبات صورت گرفته در احداث منازل؛ نما، سفت کاری و حیاط با تسهیلات دولتی پیش خواهد رفت، اما ریزه کاری‌های ساخت خانه بر دوش شهروندان است.

رئیس بنیاد مسکن مسجد سلیمان همچنین یادآور شد که زلزله زدگان نیز سهم آورده دارند و اینکه هر خانواده می‌تواند با ۱۸۰ میلیون صاحب خانه شود، اتفاق خوبی است.

محمد خسروی رییس بنیاد مسکن مسجد سلیمان در شهر امام رضا

اعتباراتی که تبلیغات بود

این مقام مسئول واریز اعتبارات ملی که پیشتر از سوی فرماندار سابق مسجد سلیمان عنوان شده بود را شعار‌های تبلیغاتی عنوان کرد و گفت که تاکنون تمامی تسهیلات اعطا شده به زلزله زدگان از منابع داخلی بنیاد مسکن در حال تامین است.

حجت‌الاسلام حیدر حاجتی فرماندار سابق مسجد سلیمان پس از وقوع زلزله در این شهرستان گفته بود که ۹۶ میلیارد تومان به حساب بنیاد مسکن واریز شده تا منازل آسیب دیده را با پرداخت تسهیلات و یا کمک‌های بلاعوض بازسازی، نوسازی، تخریب و احداث مجدد کنند.

او افزود: ۱۳ هزار واحد مسکونی با تعهد دولت طی ۳ سال آینده برای شهرستان مسجدسلیمان ساخته می‌شود.

همچنین شایان ذکر است که مقرر شده بود، مبلغی به شهرداری داده شود که زلزله زدگان تا زمان ساخت منازل در منزلی دیگر ساکن و اجاره بهای آن‌ها از این طریق پرداخت شود.

منازل زلزله زدگان مسجد سلیمان در شهرک امام رضا

تکمیل ساخت منازل زلزله زدگان نیازمند اعتبارات است

این در حالی است که محمودی یکی از زلزله زدگان به ما گفت: هیچ اجاره بهایی برای اسکان در محل دیگر تا زمان ساخت منازل به ما داده نشد.

او افزود: اکنون نیز پس از مراجعه به بانک برای پرداخت آورده و دریافت وام ۴۵ میلیون تومانی گفتند که مهلت به اتمام رسیده است.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خ
۲۲:۰۹ ۰۱ دی ۱۴۰۰
الان حدود دوساله که مااواره شدیم برای دریافت وام هم بانک ها باما همکاری نمی کنند کاش دولت محترم یه فکری به حال ما زلزله زدگان میکرد