تشنگی به جان آب‌های زیرزمینی افتاده است

به دلیل خشکسالی‌های اخیر در خراسان جنوبی، شدت افت آب‌های زیر زمینی بیشتر از پیش شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خاشعی استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: به دلیل خشکسالی های دراز مدت خراسان جنوبی به خصوص در دو سال اخیر ، شدت افت آب‌های زیرزمینی بیشتر شده است و آب‌های زیرزمینی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

او گفت: در حال حاضر بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب در سال کسری مخزنمان اضافه شده است و امسال نیز به دلیل کاهش بارش‌ها این مقدار بیشتر خواهد شد.

خاشعی گفت: سطح آب سد‌های استان کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد حجم سد‌ها باقی مانده است.

استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: در کل کشور و استان قریب به ۹۰ درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و تولید در بخش کشاورزی با روش‌های نوین نیز آب می‌خواهد و حجم آب مصرفی اش بالا است.

او گفت: از دهه ۶۰ متوجه افت آبخوان‌ها شدیم و از سال ۸۰ تا ۹۰ نیز برای حل مشکلات توسعه، حدود ۳۰۰ هزار چاه در دشت‌های کشور علی رغم این که حفر چاه در دشت‌ها ممنوعه بود، با اجازه دولت وقت حفر شده است.

خاشعی گفت: در آن زمان، چون دولت وقت توسعه را در اولویت می‌دانست مجوز حفر این چاه‌ها را داده بود.

استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان امکان پذیر و قرار است از این آب برای شرب و برخی از صنایع استفاده شود.

او گفت: خط انتقال آب از دریای عمان به استان از مناطق خشکی عبور می‌کند که خود آن مناطق نیاز شدیدی به آب دارند.

استاد دانشگاه بیرجند و متخصص حوزه آب گفت: اینکه آب از مناطق خشک رد شود و به منطقه‌ای دیگر برود برای مردمی که در مناطق خشک هستند، خوشایند نیست.

او گفت: در ابتدا باید نیاز آبی شهرهای مسیرانتقال آب را برطرف کنیم؛ به طور مثال شهر‌های اطراف مانند هرمزگان و سیستان نیاز مبرم به آب دارند.

خاشعی گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که برای شیرین کردن آب دریا نیاز به تجهیزات و کارخانه‌هایی است که مواد شیمیایی لازم را تولید کنند در حالی که این مواد در حال حاضر از کشور‌های خارجی تأمین می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.