عضو ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ایجاد کسب و کار‌های نوپای فناور محور و ثبت ایده‌های نوآورانه، نیازمند سرمایه گذاری است.

محمد مهدی مقدسیان، عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شروع یک کسب و کار موفق و آینده‌دار، یکی از دغدغه‌های بزرگ کارآفرینان و استارتاپ‌هاست. ایجاد کسب و کار‌های نوپای فناور محور، ثبت طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه، نیازمند زیرساخت‌های لازم و سرمایه گذاری است؛ این نیاز‌ها را می‌توان در مراکز شتاب دهنده رفع کرد.

او افزود: در سال‌های ابتدایی دهه ۲۰۰۰ میلادی مراکزی ایجاد شدند که از حمایت از کسب و کار‌های نوپا تا رسیدن به محصول یا فناوری نهایی را به عهده می‌گرفتند. این مراکز که به شتاب دهنده‌ها معروف شدند، تامین هزینه اولیه، راهنمایی‌های فنی و بازاریابی، آموزش نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم را بر عهده گرفتند و در عوض مالکیت، بخشی از سهام کسب و کار را به نام خود ثبت می‌کردند.

مقدسیان ادامه داد: این مدل تغییر سبب تولد شرکت‌های موفق در تمام کشور‌ها از جمله ایران شد. طی سال‌های گذشته در ایران، تلاش‌های زیادی برای پیاده سازی مفهوم شتاب دهنده صورت گرفته است که برخی از آن‌ها موفقیت آمیز بوده اما برخی دیگر نتوانستند در این زمینه موفق شوند.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به ورود شتاب دهنده ها به این ستاد بیان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری تلاش کرده است با وارد شدن به عرصه کسب و کار و کمک به شتاب دهنده‌ها کاربرد این حوزه را افزایش دهد، به همین دلیل شتاب دهنده‌های حوزه زیست فناوری، طراحی‌های خاص خودشان را به وجود آوردند.

او افزود: این شتاب دهنده‌ها در کنار زیرساخت‌ها و حمایت‌هایی که از کسب و کار‌های نوپای حوزه زیست فناوری به عمل می‌آورند، سه ویژگی  بسیار برجسته دارند. ویژگی اول و مهم این است که شتاب دهنده‌های خصوصی در کنار شرکت‌های بزرگ و با سابقه زیست فناوری و با سرمایه گذاری آن‌ها ایجاد می‌شوند تا این شرکت‌ها نقش هدایت فنی و بازار را برای کسب و کار ایفا کنند و زیر ساخت‌های خودشان را به عنوان سرمایه گذار شتاب دهنده در اختیار تیم‌ها بگذارند.

مقدسیان گفت: ویژگی دوم این است که ستاد زیست فناوری به عنوان متولی توسعه زیست فناوری در کشور، ایده‌های اولیه تیم‌ها را طوری جهت دهی می‌کند که با نیازمندی‌های اصلی کشور همخوانی داشته و از بازار تضمین شده‌ای برخوردار باشد. ویژگی سوم؛ ریسک اجرای طرح‌ها تا رسیدن به محصول آماده تجاری سازی را ستاد برعهده دارد که همان سرمایه گذاری جسورانه است.

به گفته عضو ستاد توسعه زیست فناوری، این شتاب دهنده‌ها تا به امروز در حوزه‌های دارویی مانند بیوتک، پروبیوتیک، سلامت الکترونیک، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، واکسن و آرایشی بهداشتی در شهر‌های مختلفی نظیر تهران، تبریز، مشهد و ارومیه تاسیس شده اند یا در آینده تاسیس خواهند شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار