وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی آمارسازی‌ها برای تخریب حوزه پزشکی قابل تحمل نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: هماهنگی و تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه امیکرون در کشور اندیشیده شده است.

 از مردم تقاضا داریم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، چراکه احتمال خطر از بابت کرونا همیشه وجود دارد و غفلت از این موضوع بازگشت به وضعیت گذشته را در پی دارد.

وی گفت: اکنون وضعیت ایران به لحاظ کنترل کرونا در شرایط نسبتا خوبی است و از ۱۰ روز گذشته تاکنون آمار مرگ و میر کرونا در کل کشور ۲ رقمی شده است، هر چند که حتی مرگ یک نفر نیز برای ما اهمیت دارد ونمی توان براحتی از کنار آن گذشت.

وی افزود: این در حالی است که اکنون وضعیت آمریکا و کشور‌های اروپایی در خصوص شیوع کرونا بسیار بحرانی است، بطوری که همین امروز بالای یک میلیون نفر در کشور‌هایی مثل آمریکا و روسیه تلفات کرونا گزارش شده است.

 عین اللهی افزود: در کشور‌هایی مانند آلمان، ایتالیا و انگلستان نیز میزان تلفات کرونا بالا است.

وزیر بهداشت، پوشش فراگیر واکسیناسیون را یکی از دلایل کنترل مطلوب کرونا در ایران دانست و گفت: اکنون ۸۶ درصد جمعیت واجد شرایط ایران دُز اول واکسن و ۷۵ درصد نیز ۲ دز آنرا دریافت کرده اند که در همین جا باید از همراهی و همکاری مردم عزیز و بافرهنگ قدردانی کنیم.

وی گفت: ما باید به سمتی پیش برویم که بالای ۸۵ درصد جمعیت ایران ۲ دز واکسن کرونا را در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت کرده باشند.

وزیر بهداشت گفت: در شرایطی که بیماران بسیاری از کشور‌های منطقه برای درمان به ایران سفر می‌کنند، برخی آمارسازی‌ها برای تخریب حوزه پزشکی قابل تحمل نیست و اجازه نخواهیم داد که کیفیت پزشکی کشور از این طریق دچار خدشه شود.

عین‌اللهی گفت: اکنون صحبت‌هایی غیرمنطقی و بعضا تهاجمی نسبت به وضعیت پزشکی و علوم پزشکی، حتی در رسانه ملی می‌شود که این تهدید بزرگی برای حوزه پزشکی کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: در ابتدای انقلاب طبابت مردم به دست پزشکان پاکستانی و هندی انجام می‌شد، اما امروزه کشورمان به یک وضعیت ممتاز پزشکی رسیده است و در منطقه حرف اول را می‌زند که حفظ این دستاورد بزرگ و ارتقای آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تحول در حوزه پژوهش، اولویت این وزارتخانه است

وزیر بهداشت گفت: تحول در حوژه پژوهش از اولویت‌های این وزارتخانه است و در جهت پژوهش‌های کاربردی و دیجیتال‌محور به منظور رفع مشکلات سلامت از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

عین اللهی گفت: اجازه نخواهیم داد یک ریال از بیت المال در حوزه پژوهش هدر رفته و یا برای اموری استفاده شود که فایده‌ای برای مردم نداشته باشد.

وی گفت: هم اکنون ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور دایر است که با کمال تاسف به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، در حالی که مراکز تحقیقاتی باید به صورت شبکه‌ای با هم ارتباط داشته و در راستای پاسخگویی به نیاز‌های مردم در حوزه سلامت گام بردارند.

وزیر بهداشت گفت: از فعالیت‌های جزیره‌ای در حوزه پژوهش باید اجتناب کرد چراکه صرف بودجه‌های میلیاردی بدون تولید و رفع نیاز مردم، اصلا قابل پذیرش نیست.


بیشتر بخوانید


وی گفت: در حال حاضر بسیاری از فرایند‌های ما در این حوزه تکراری، سنتی و غیرکاربردی است و باید توجه داشت که مراکز تحقیقاتی هدف نیستند بلکه باید وسیله‌ای برای حل مشکلات مردم در این حوزه باشند.

عین اللهی گفت: اینکه برخی از پژوهشگران ما به دنبال طرح نام و نشان خود و یا بالا بردن شمار مقالات خود، بدون توجه به نیاز‌های مردمی باشند، موجب تاسف است و از این پس تلاش خواهیم کرد شاخص‌های ارزیابی در تحقیقات با جدیت دنبال شود.

ماموریت‌گرایی مهم‌ترین رویکرد در پژوهش

او گفت: امروزه ماموریت‌گرایی مهم‌ترین مسئله در حوزه پژوهش است و هر پژوهش کاربردی در هر گوشه کشور برای ما اهمیت دارد، بنابراین پژوهش‌ها تنها به تهران و دیگر شهر‌های بزرگ نباید خلاصه شود.

عین اللهی افزود: با این رویکرد، پژوهش‌های بومی مرتبط با سلامت، بهداشت و بیماری‌های هر منطقه در اولویت خواهد بود و تخصیص بودجه و منابع نیز با همین نگاه صورت خواهد گرفت.

وزیر بهداشت گفت: در این دوره هیچ جای کشور ردیف و بودجه مستقل و منحصر به فردی نخواهد داشت و بودجه نیز به پژوهش‌های کاربردی در حوزه سلامت تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: در ماه‌های اخیر روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق می‌شد که رقم بزرگی است و اگر فقط به نیرو‌های خودمان بسنده می‌کردیم یک سال طول می‌کشید تا افراد واجد شرایط واکسینه شوند.

عین اللهی گفت: وضعیت امروز کشور ما با گذشته فرق دارد، چراکه در اوایل انقلاب کسی ایران را پرافتخار و در قله‌های علمی نمی‌دید و کشوری تحت ستم و سلطه ابرقدرت‌ها بود؛ امروزه ایران یک کشور قوی و با عزت است و همه ما باید تلاش کنیم این جایگاه را حفظ کرده و ارتقا دهیم. 

وی گفت: ایران یعنی کشور نخبگان متعهد پیرو راه امام با هویت غنی تاریخی که قابل مقایسه با آمریکا نیست، چراکه آمریکا کشوری مصنوعی و برساخته شده از کشور‌های استعمار شده و بدون هویت است.

وزیر بهداشت گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، دانشگاه باید مسئله محور بوده و بتواند استعداد‌های درخشان و نیرو‌های جوان را جذب کرده و مشکلات را حل کند و در حوزه تحقیقات نیز روزآمد بودن از اهمیت بسزایی برخوردار است و هدف اصلی رشد علم و فناوری در جهت نیاز‌های مردم در حوزه سلامت است.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۱۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
به نظر من بخشی از تخریب ها در هر حوزه ای از روی احساس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
این همه میگید واکسن بزنید واکسن بزنید الان دز سوم میخوایم بزنیم رفتم دز سوم برکت بزنم میگن باید ده نفر باشید تا بزنیم واقعا تو شهر تفرش کادر درمانی که تو مرکز واکسینه هستن اصلا کارشون رو درست انجام نمیدن خبرنگاری که این مطلب رو میخونی یه پیگیری کن استان مرکزی شهرستان تفرش
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۰:۳۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کلا مردم باید از جنابعالی و حوزه ی پزشکی مورد تایید شما تعریف و تمجید کنن دیگه ؟! تا چنین بینشی وجود داره مگه امیدی به اصلاح و بهبود مشکلات میشه داشت ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر ریگی در کفش ندارد چرا آمار عوارض واکسن را منتشر نمیکند؟ مثلا بگوید از حدود هفتاد هشتاد نفر تلفات امروز چند نفرشان واکسن زده اند و چند نفر نزده اند!
وارد کردن چندتا کد ملی در سامانه واکسن که کار سختی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۲۰:۲۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
ظرفیت پذیرش رشته پزشکی باید بیشتر بشه، تمام مردم و شورای عالی انقلاب فرهنگی پشت این موضوع ایستاده اند حتی رییس‌جمهور نیز از این طرح پشتیبانی کرده اند ، در کشور های اروپایی و ترکیه دانشگاه آزاد نیز رشته پزشکی و پرستاری و دیگر رشته های مرتبط با پزشکی دارند ولی شما نمی‌گذارید مردم نفس راحتی بکشند چون بحث تعارض منافع وجود دارد.مردم باید ناراحت باشند یا شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
اره بزوید از بودجه بیت المال مسلمبن پزشک تربیت کنید تعهد خدمت دهدساله در مناطق محروم هم نگیرید برای اروپا پزشک ترببت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
حوزه پزشکی و درمان در گذشته حوزه مقدسی بود اما متاسفانه تعداد معدودی قداست این حوزه را برای پول و دنیا شکستند ولی به هر حال نباید زحمات افرادی که واقعا خالصانه برای خلق خدا زحمت کشیدن و می کشند را به خاطر تعدادی معدودی فراموش کرد. من به عنوان یک شهروند ایرانی از تمام پزشکان و همچنین پرستاران و بخصوص بهیارانی که خالصانه زحمت کشیدند تشکر فراوان می کنم و حتما خداوند پاداش زحمات آنها را در دنیا و آخرت خواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
خوب حالا از نظر شما پس اشکال نداره همه مردم بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بعضی پزشک ها هم فقط به فکر جیب ومنافع خودشان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
به امپراطوری پزشکان برخورده :)
Romania
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
فوق العاده خاص چیشد جناب وزیر . چرا وزارت بهداشت یه وزیر دلسوز نمیاره همه اشون پزشکن و بیخیال معیشت پرستار وبعداز و باقیه کادر درمان . این آقا رئیس وزارت پزشکانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
جناب وزیر هم آمریکا و هم انگلیس و هم آلمان و هم روسیه هم میزان دز واکسن بیشتر و هم واکسن های موثر تری را استفا ه کرده اند ولی الان با طغیان گرونا روبه رو هستند واین طغیان ناشی از عادی انگاری آنهاست.اگر ما نیز عادی انگاری کنیم و فکر کنیم کرونا تمام شده در دقیقه ۹۰ مثل سایر کشور ها می بازیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
" همین امروز بالای یک میلیون نفر در کشور‌هایی مثل آمریکا و روسیه تلفات کرونا گزارش شده است." به وجود تان افتخار میکنم . چون با این حساب تا پایان سال نصف مردم آمریکا و روسیه به درک واصل خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
پدر مردم رو در اوردن مزشکان و وکلا و دار حانه داران
برای یک پزشک صد و خورده ای پول ان هم از عابر بانک پول نقد گرفتم
بعد بیست روز توی نوبت ویزیت بودن
سه دقیقه من رو دید
انحصار در مزشکی و داردخانه پدر مردم دراورده
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۳۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
دقیقا
برخی با آمار های دروغین و شایعه سازی و با قصد و نیت کوچک نشان دادن قدرت ایران در حوضه پزشکی مثل دیگر تلاش های ناموفقشان مثل تخریب حوضه پهپادی و ... قصد دارن اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی رو از بین ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
پزشکان بامردم هرکارکنند اشکال نداره فقط مردم حق ندارندتخریب کنند.. شما جناب وزیر وامثال شما نگذاشتید متخصصان بیشتر بشوند چون دستمزد و وزیتشون ارزن میشه.سی ساله پذیرش دستیار ومتخصص ثابته مردم بایدطلبکار بشند یاشما
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۵:۲۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
هر آنچه مردم این سرزمین میگویند تخریب نیست بیشتر از روی دلسوزی و آینده نگری و سلامت خود و فرزندانتان است.
در حوزه پزشکی ضعف های بسیار زیادی هست هم کمبود پزشک ،هم تقسیم پزشک در سراسر کشور و هم امکانات و تجهیزات و تخت ها و....