کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحد با ناحیه بحرانی مواجه است.

آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس گفت: شاخص کل بورس در ۱۹ مرداد ماه سال گذشته تا ناحیه‌ای ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۷۵۶ واحد رشد کرد، که این عدد قله اصلی بورس در دو سال گذشته محسوب می‌شود.

شاخص کل، هم وزن و فرابورس در کانال نزولی قرار دارند

او گفت: اگر خط روند نزولی را از قله ۲ میلیون واحد رسم و تا قله پایین‌تر در تراز یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد در نظر بگیریم، باید بگوییم این خط روند هنوز شکسته نشده و قدرتمند است.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازه زمانی کوتاه مدت از تاریخ ۱۸ آبان تا ۱۷ آذر ماه شاهد شکل‌گیری روندی کوتاه مدت هستیم، که بیانگر این است که شاخص کل با ناحیه مقاومتی منحنی شکل و با خط روند‌هایی که قادر به شکستن آن‌ها نبوده رو به رو است.

او گفت: ناحیه حمایتی در تراز یک میلیون و ۹۰ هزار واحد وجود دارد، که با یک پله از فیبوناچی نیز تطابق دارد، که این امر بیانگر قوی بودن این ناحیه حمایتی است، همچنین در ناحیه یک میلیون و ۵۷۴ هزار واحد مقاومت قوی شکسته نشده‌ای داریم.

او با بیان اینکه شاخص کل یک ناحیه بحرانی در تراز یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحد دارد، گفت: شاخص کل در بازه زمانی کوتاه مدت با یک مقاومت ضعیف و همچنان یک ناحیه حمایتی قدرتمند رو به رو است و با نظر به اینکه نوسان در شرایط فعلی کم شده این ناحیه را تبدیل به یک ناحیه بحرانی می‌کند.

اسدی با بیان اینکه اندیکاتورهای استوکستیک و RSI روشی برای شناسایی اشباع خرید و فروش و قدرت روند هستند، گفت: اندیکاتور استوکستیک برای شاخص کل زیر ناحیه ۲۰ قرار دارد که بیانگر اشباع فروش سهام است و rsi نیز بالای ۳۰ و نزدیک به عدد ۴۰ خودش را نشان می‌دهد، که بیانگر روند قوی است. اگر شاخص کل بتواند از این ناحیه بحرانی به سمت بالا خارج شود شاهد رشد در آن خواهیم بود.

شاخص کل، هم وزن و فرابورس در کانال نزولی قرار دارند

او با بیان اینکه در شاخص کل هم وزن نیز شاهد یک روند نزولی و شبیه به شاخص کل هستیم، گفت: شاخص کل هم وزن در ناحیه‌ای ۳۶۱ هزار واحد با کف حمایتی رو به رو است، ولی در ناحیه ۳۷۰ هزار واحد مقاومتی داشته که آن را تبدیل به حمایت کرده است. این شاخص در بازه زمانی میان مدت از تاریخ ۱۵ شهریور تا ۱۰ آبان امسال در یک کانال نزولی قرار داشته و بعد از آن که روند نزولی تمام شده، رشد کرده و این رشد با نوسان کم در حالت رنج ادامه پیدا کرده است اما بعد از آن تا تاریخ فعلی این روند نزولی شده است.

شاخص کل، هم وزن و فرابورس در کانال نزولی قرار دارند

اسدی گفت: شاخص کل فرابورس هم مانند دو شاخص دیگر در یک کانال نزولی است و در تاریخ ۲۰ شهریور امسال یک سقفی را تجربه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص فرابورس در ناحیه ۲۲ هزار و ۹۲۱ واحدی با سقفی روبه رو شده که از آن تاریخ تا ۹ آبان امسال این شاخص در کانال نزولی میان مدت قرار گرفته و بعد از ۹ آبان ماه یک حرکت صعودی را شروع کرده و تا ۱۹ آبان ماه این روند صعودی ادامه پیدا کرده و دوباره نزولی شده است.

او گفت: اگر شاخص فرابورس بتواند با حجم معاملات و تمایل خریداران از ناحیه ۱۹ هزار و ۶۱۴ واحدی تا ۲۰ هزار واحدی عبور کند، رشد خواهد کرد، اما در شرایط فعلی در وضعیت نزولی قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار