استاندار اصفهان:

۷۳ درصد محتوای رسانه‌ها در خصوص آب، از خارج از کشور بوده است

استاندار اصفهان گفت: ۷۳ درصد محتوای بارگذاری شده در رسانه‌ها در خصوص آب در سه هفته اخیر از خارج از کشور بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان شامگاه پنجشنبه در هم‌اندیشی با نمایندگان تشکل‌ها، نشریات و هیات‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان، گفت: از اوایل دهه ۶۰ بارگذاری‌های جدیدی بیش از ظرفیت بر رودخانه و سد زاینده‌رود انجام شد این در حالی است که پس از اضافه شدن تونل دوم کوهرنگ و چشمه لنگان نیز تنها یک پنجم آب آشامیدنی اصفهان و یزد تامین شد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه صنعت نیازمند ۴۰ میلیون متر مکعب آب در سال است، گفت: اصفهان یک استان صنعتی است و بخش عمده‌ای از مردم استان از صنعت ارتزاق می‌کنند، اما فضا سازی رسانه‌ای بر میزان آب مصرفی صنعت به‌گونه‌ای است که گویا همه آب را بخش صنعت مصرف می‌کند.
وی با بیان اینکه میزان فضا سازی رسانه‌ای برای آب انتقال یافته به یزد نیز بزرگنمایی می‌شود، گفت: گروهی به دنبال هدف قرار دادن انسجام‌ملی و از بین بردن آن در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری هستند.
استاندار اصفهان با اشاره به کاهش حجم مخزن و کاهش نزولات آسمانی، گفت: وزارت نیرودر دولت جدید سد را در شرایطی تحویل گرفت که طبق صورت جلسه خرداد ۱۴۰۰، وعده بازگشایی آب در آبان و آذر داده شده بود در حالی‌که موجودی آب مناسب نبود و کشاورزان تصور داشتند ۱۵ آبان آب در رودخانه جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر سد زاینده رود ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: کشت پاییزه کشاورزان نیازمند جاری شدن ۸۰ میلیون متر مکعب بود و از سوی دیگر ۶۰ میلیون متر مکعب آب سد قابل استفاده نیست، این بدان معنا است که تنها ۳۵ میلیون متر مکعب باقی می‌ماند در حالیکه هر ماه ۳۲ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی نیاز است و لازم است پشتوانه سه ماه استان در این بخش ذخیره باشد.

مرتضوی گفت: حتی در شرایط بسیار خوب امکان بازگشایی ۲۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی بود و طی جلسات متعدد با کشاورزان این مساله در میان گذاشته شده است.

استاندار اصفهان گفت: ۷۳ درصد محتوای بارگذاری شده در رسانه‌ها در خصوص آب در سه هفته اخیر از خارج از کشور بوده است.

وی گفت: در حالی‌که بستر برگزاری تجمع قانونی در کشور وجود دارد و کافی است یک تشکل قانونی همه مسوولیت برگزاری تجمع را به عهده گیرد، تجمع ۵ آذر بدون اخذ مجوز‌های قانونی برگزار شد که با همکاری نهاد‌های مختلف تلاش شد امنیت مردم شرکت کننده در این مراسم حفظ شود اگرچه این امنیت به آسانی محقق نشد و ۲۰ شبانه روز مجموعه‌هایی چشم برهم نگذاشتند تا این تجمع مدیریت شود.

مرتضوی با اشاره به نقش رسانه‌های مختلف در پوشش این تجمع، گفت: رسانه‌های ملی و بخش‌های مختلف خبری آن در شبکه استانی و حتی سایر شبکه‌ها تجمع را به صورت کامل پوشش دادند و صدای کشاورزان شنیده شد، ولی برخی رسانه‌های دشمن قصد تحریک و ایجاد ناآرامی داشتند.

وی با بیان اینکه مساله بعد از تجمع ۲۸ آبان دست کشاورز نبود و گاهی مردم به اشتباه فریب برخی رسانه‌ها را خوردند، گفت: بعد از آن کشاورزان تمایل داشتند که چادر‌های نصب شده در بستر زاینده‌رود را جمع‌آوری کنند، ولی عده‌ای نگذاشتند، تا جایی که کار به استانداری رسید و توافقی هم در استانداری به امضاء رسید.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برخی تلاش می‌کردند این تجمع هزینه‌های بعدی در پی داشته باشد، گفت: وقتی که خود کشاورزان می‌خواستند چادر‌ها را جمع کنند برخی به آن‌ها حمله کردند و مانع شدند و چادر‌ها را به آتش کشیدند و درگیری در بین آن‌ها منجر به مجروح شدن برخی شد.

وی گفت: برخی رسانه‌هایی که دنبال تحریک ماجرا بودند از آتش گرفتن چادر‌ها به دست خودشان می‌خواستند فضا سازی درست کنند، از این رو امکان خاموش کردن آتش فراهم نشد، ولی افرادی که چادر‌ها را آتش زدند دستگیر شدند.

استاندار اصفهان به اعلام فراخوان برای تجمع در روز جمعه پنجم آذر توسط برخی از شبکه‌های معاند اشاره کرد و گفت: البته کشاورزان اصفهان صف خود را از این افراد جدا کردند، از روز چهارشنبه محل را ترک کردند و به این فراخوان‌ها پاسخ منفی دادند.

به گفته وی خواسته کشاورز طبق قانون، توزیع عادلانه آب است و کشاورزان آگاه هستند که آب شرب اولویت است و طبق قانون حقوق خود را مطالبه می‌کنند.

وی گفت: کشاورزان شرق اصفهان افرادی اصیل، نجیب، مدافع نظام و دغدغه‌مند هستند و همان‌هایی هستند که وقتی به خوزستان حمله شد جوانان خود را به جبهه فرستادند، ولی در صحنه اخیر عده‌ای در حاشیه شیطنت کردند.

مرتضوی گفت: بدنبال تذکر مکرر نیروی انتظامی، بخشی متفرق شدند، ولی برخی به دنبال هدف دیگری بودند و به پلیس حمله کردند و حتی ۲۳ نفر از نیرو‌های انتظامی را زدند به گونه‌ای که تا پایان کار تعداد مجروحان انتظامی بیش از آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی مظلوم واقع شد، گفت: حتی یکی از نیرو‌های انتظامی را با تعداد هفت ضربه چاقو زخمی کردند.

مرتضوی گفت: ده‌ها اسلحه و مهمات شامگاه و روز پنجم آذر توسط نیرو‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی همچنین تعدادی سلاح‌های مختلف در این مدت در تجمعات یا قبل از آن در ایست و بازرسی‌ها ومنزلی که درآن مواد منفجره دست ساز تولید می‌شد کشف شد.

استاندار اصفهان به توطئه گروه‌های معاند برای بهره‌برداری از تجمع روز پنج آذر اشاره کرد و گفت: برخی اتفاقات کاملا برنامه ریزی شده بود و حتی برخی به اموال عمومی یا خصوصی آسیب رساندند که دستگاه قضایی از این مسائل نمی‌گذرد.

وی گفت: هیچ کشاورزی بابت تجمع اعتراضی دستگیر نشد بلکه برخی به خاطر جرائم ارتکابی و خسارت رساندن به برخی اموال عمومی و خصوصی دستگیر شدند و حتی پس از دستگیری زمانی که از آن‌ها پرسیده شد چرا به این اموال ضربه زدید، با اعتراف به این عمل پاسخ دادند که به خاطر عصبانیت بوده است.

مرتضوی گفت: کسی نباید به دستگاه قضایی در خصوص برخورد با مجرمان اعتراضی داشته باشند، البته در عین‌حال استانداری اصفهان به دنبال آن است که خانواده‌های آن‌ها آسیبی نبینند و پیگیری می‌کنیم که پیام اعتراض دچار خدشه نشود.

وی گفت: بحث آب یک بحث حاکمیتی است، ولی برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند آن را به میان مردم بکشانند و مردم استان‌های درگیر که همگی انسان‌های زحمت‌کش، ایثارگر و فداکار هستند را رو در روی همدیگر قرار دهند، زیرا هدفشان راهبردی جدید علیه انسجام‌ملت ما است.

استاندار اصفهان با اشاره به تشکیل قرارگاه آب از یک ماه پیش در استان گفت: تلاش می‌کنیم مساله آب بطور جامع در استان بدور از نگاه محلی، به صورت منطقه‌ای در فلات مرکزی حل شود و کاهش تخصیص‌ها و بار گذاری‌ها را دنبال می‌کنیم.

استاندار اصفهان در خصوص نقش صنعت در آلودگی هوا، گفت: کمتر از ۲۰ درصدآلودگی استان مربوط به بخش صنعت است.

مرتضوی در پاسخ به سوال برخی دانشجویان در خصوص انتصابات گفت: شرایط ویژه‌ای در این‌خصوص در نظر گرفته شده است و در فرمانداری‌های استان نیز تا اکنون سه نفر جوان و یک میانسال منصوب شدند البته لازم است جوانان در مدیریت‌های کوتاه تجربه کسب کنند و پله پله رشد یابند.

وی با اشاره به نظر برخی دانشجویان شرکت کننده در خصوص ناامیدی، گفت: بخشی از این مساله به خود جامعه باز می‌گردد، زیرا بر اساس آمار خبر‌های بَد در ایران ۵۲ برابر بیشتر از جهان دست به دست می‌شود و همین بر جو ناامیدی می‌دمد.

شفافیت امور، رویکرد دولت سیزدهم

استاندار اصفهان، با بیان اینکه شفافیت از جمله رویکرد‌های دولت سیزدهم است، گفت: دولت به دنبال آن است تا شرایطی فراهم شود زمینه‌های دست‌اندازی و موقعیت فساد فراهم نشود و در این مسیرکمک دانشجویان، مطالبه رسانه‌ها و مردمی شدن این مطالبات شرایط را تسهیل می‌کند تا رییس جمهور بتواند با پشتوانه قوی‌تری مساله را دنبال کند.

استاندار اصفهان از دیگر رویکرد‌های دولت را عدالت اجتماعی بیان کرد و گفت: بیشترطرح‌هایی که دولت دنبال می‌کند دارای پیوست محرومیت‌زدایی است.

وی پرکاری و مجاهدت را از دیگر ویژگی‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با این‌نگاه هر کسی که وارد حوزه اجرا می‌شود باید زندگی خود را نذر مردم و نظام کند و کسی که این روحیه را نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد و در این مصاف کم می‌آورد.

مرتضوی گفت: در این دولت به‌جای قول و وعده، به مردم باید گزارش کار داده شود و با تعریف فرایند‌ها و مکانیسم‌های متناسب در عرصه‌های مختلف کار‌ها به مردم‌واگذار شود.

وی هم‌اندیشی با نخبگان علمی، دانشجویی و هنری را از دیگر ویژگی‌های دولت سیزدهم عنوان کرد.

استاندار اصفهان گفت: دانشجویی که تحصیل می‌کند، فعالیت اجتماعی دارد یا نشریه‌ای را مدیریت می‌کند، یا در انجمن علمی برای حل مشکلات جامعه برنامه ارایه می‌کند، نسبت به دانشجویی که فقط تحصیل می‌کند، آینده‌ای متفاوت خواهد داشت.

وی گفت: چنین فردی وقتی در معرض مسوولیت قرار گرفت می‌داند باید خود را فدا کند و به دنبال منیت نیست.

مرتضوی فساد ستیزی ودوری از رفاه طلبی و اشرافیت را از دیگر ویژگی‌های دولت دانست و گفت: وقتی می‌توانیم سرمایه‌های اجتماعی را رشد دهیم که مردم احساس امنیت کنند و بدانند حکومت به دنبال نقره داغ کردن کسانی است که ویژه‌خوار هستند و می‌خواهند به بیت المال دست‌اندازی کنند.

استاندار اصفهان با تاکید بر ضرورت رعایت مرز مطالبه‌گری با تهمت و افترا، گفت: اگر چه شفافیت لازم است، ولی همانگونه که باید برای فضای شفافیت ظرفیتی فراهم شود، با کسی که تهمت می‌زند نیز باید برخورد شود. 

جلسه هم‌اندیشی دانشجویان با استاندار اصفهان شامگاه پنجشنبه در استانداری اصفهان با حضور نمایندگان تشکل‌ها، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، هیات‌های مذهبی دانشجویی و نشریات دانشجویی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان در استانداری اصفهان برگزار شد.
قبل از سخنان استاندار ۳۲ نفر از دانشجویان به مدت ۲ ساعت به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرات، سوالات و مطالبات صنفی، فرهنگی، سیاسی خود پرداختند.
حاشیه نشینی، کمبود امکانات در دانشگاه‌های هنر، پزشکی و فرهنگیان اصفهان، ضرورت تقویت صنعت و دانشگاه، ضرورت تقویت حاکمیت و دانشگاه، بیان برخی مسایل صنفی دانشجویی، تقویت و حمایت از اقدامات جهادی دانشجویی، توجه به گردشگری، اصلاح موانع اداری، تقویت حمل و نقل شهری و اتصال شهر‌های اطراف اصفهان به مترو، شفاف شدن بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها، آلایندگی صنعت در اصفهان، ضرورت استفاده از انرزی‌های تجدیدپذیر در استان، راه‌اندازی کارگروه‌های دانشجویی برای حل مشکلات استان و توجه به راهکار‌های کوتاه مدت در کنار راهکار‌های بلند مدت در حل مشکل آب استان از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار