مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: رویداد قهوه پزون یزد باهدف آشنایی مردم با شیوه تهیه این نوشیدنی اصیل یزدی در بافت تاریخی برگزار شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: رویداد قهوه پزون در محل بافت تاریخی یزد به همت انجمن گردشگری کودک و نوجوان یزد برگزار شد.

او با اشاره به اینکه شیوه تهیه قهوه در یزد در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است، افزود: این رویداد باهدف آشنایی مردم به خصوص کودکان و نوجوانان با شیوه تهیه این نوشیدنی اصیل یزدی برگزارشده است.

فاطمی ادامه داد: در این رویداد شرکت‌کنندگان با قدمت تولید، نحوه تهیه قهوه بومی یزدی و جایگاه آن در فرهنگ مردم یزد آشنا شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اظهار داشت: قهوه یزدی نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد است که به خاطر استفاده از هل، گلاب و نبات در تولید آن و همچنین مدت‌زمان پخت طولانی، دارای طعم بسیار خوشمزه و دل‌چسبی است و با توجه به اسناد و مدارک شفاهی که از زمان تولید قهوه یزدی موجود است، قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد تصریح کرد: این نوشیدنی در طول چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که مردمان یزد در مراحل ساخت آن داده‌اند، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی بازکرده و تبدیل به عنصری جدانشدنی و شاخص در مراسم‌های مذهبی این شهر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.