مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: مشارکت مردم و فعالیت‌های شکل گرفته با نظرات آنان از دلایل اصلی نامزدی سمنان به عنوان پایتخت کتاب است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست نماینده ولی فقیه با حضور استاندار و مسئولان استانی گفت:   مردمی کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان سمنان به خوبی شکل گرفته و فرهنگ و مسائل اجتماعی مرتبط با فرهنگ در استان گسترش یافته است.

او افزود: استان سمنان در شاخص‌های کمی تعداد ناشران، مراجعه به کتابفروشی ها، فروش محصولات فرهنگی و آمار فروش در طرح‌های پاییزه به نسبت جمعیت در کشور پیشگام است.

فلاح ادامه داد: سمنان به عنوان نامزد دریافت شهر پایتخت کتاب در سال ۱۴۰۰ به رقابت پرداخته است و سال آینده نیز شاهرود و سمنان به عنوان نمایندگان استان در این رقابت‌ها حضور دارند.

مسئول دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در استان سمنان نیز در این نشست گفت: دبیرخانه شهر کتاب سمنان به عنوان تنها دبیرخانه مردمی و دانش بنیان کشور در بین ۱۹۵ دبیرخانه کشور شناخته می‌شود که با آرای ۴۴ درصدی مردم برای پایتختی کتاب رقابت می‌کند.

رضا شمس خانی ادامه داد: ۱۴۳جلسه رسمی و ستادی، میزبانی از ۲۵۰ نفر از نخبگان کتاب و کتابخوانی، رونمایی از اولین کتاب گردان الکترونیک به نام نامک، رونمایی از اولین کارت هوشمند الکترونیک کتاب، ارائه ۲۰ طرح خلاقانه کتاب و کتابخوانی از جمله فعالیت‌های تاثیرگذار برای نامزد شدن سمنان در زمره پنج نامزد پایتخت کتاب است.

او افزود: اسفند۱۴۰۰ پایتخت کتاب معرفی خواهد شد که با توجه به موقعیت سمنان باید ستاد توسعه و ترویج کتاب اعلام ماهیت کند و بودجه امور عمرانی فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز در این نشست عنوان کرد: ۷۵ کتابخانه عمومی شامل ۵۶ کتابخانه نهادی و ١٩ کتابخانه مستقل در استان سمنان با ۳۴ هزار و ۹۵۳ عضو مشغول به فعالیت است.

محمد طاهریان ادامه داد: یک میلیون و ۳۴ هزار و ۴۹۳ کتاب در کتابخانه‌های نهادی وجود دارد که به ازای هر ۱۰ هزار و ۵۷۹ نفر یک کتابخانه وجود دارد و مهم‌ترین معضل استان نبود کتابخانه در شهرستان سرخه است.

او افزود: درصد عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان سه درصد از کل جمعیت است و ۷۳۲ برنامه تبلغی و ترویجی و ۵۲ فعالیت در حوزه کتاب به مناسبت هفته کتاب امسال برگزار شد.

طاهریان گفت: سند ترویج کتاب و کتابخوانی در ۱۰ ماده با مشارکت کارشناسان آماده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در نشست امروز شورای فرهنگ عمومی گفت: اقدام‌هایی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین معلمان و دانش آموزان شکل گرفته است و استان سمنان رتبه سوم پژوهش و پژوهش گری معلمان و دانش آموزان را بعد از تهران، اصفهان و خراسان رضوی در کشور دارد.

محمد دستورانی ابراز داشت: ۳۰ هزار دانش آموز در جشنواره دانایی و توانایی شرکت کردند و در باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی و حدود ۱۵۰ نیروی فرهنگی همکاری دارند که تاکنون ۲۲ هزار دانش آموز در این باشگاه‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

او افزود: طرح وجین کتابخانه در ۲۵۰‪ کتابخانه آموزشگاهی و۵٠٠کتابخانه کلاسی انجام می‌شود و نبود تجهیزات کتابخانه و خود کتاب از مهمترین ضعف‌ها است.

رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری سمنان نیز بیان کرد: کتاب به عنوان رسانه تاریخی و تاریخ ساز است و شهرداری سمنان و کمیسیون فرهنگی شورای شهر در این زمینه تلاش می‌کنند.

مجید دارایی ابراز داشت: فرهنگسرای امید خانواده و فرهنگسرای حکیم با داشتن کتابخانه تلفنی مشغول به فعالیت هستند که در مجموع بیش از چهار هزار عضو دارند.

او افزود: راه اندازی گذر فرهنگی، خرید کتاب و مشارکت در فرآیند چاپ، چاپ کتاب به زبان سمنانی در ۲۰ هزار جلد، اجرای ٢٠ طرح مستقیم توسط شهرداری و نگارش کتاب توسط افراد و چاپ آن از جمله حمایت‌ها در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

انتهای پیام  /ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.