مدیرکل شیلات استان کرمانشاه از کاهش هفت درصدی تولید آبزیان در کرمانشاه طی سال جاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت : ۶۰ درصد تولیدات آبزیان استان کرمانشاه اعم از گونه سردابی قزل‌آلا و گونه گرمابی فیتو و بیگ‌هد در داخل استان مصرف می‌شود.

او گفت : افزایش فروشگاه‌های مجاز فروش زنده و بسته‌بندی آبزیان نشانگر فرهنگ‌سازی در مصرف آبزیان است که به خاطر ارزش غذایی با وجود قیمت بالا، مورد اقبال مردم است.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه افزود: افزایش قیمت خوراک آبزیان و قیمت بچه ماهی در گونه قزل‌آلا در روند کاهش میانگین سرانه مصرف اثرگذار بوده، زیرا افزایش قیمت به طور مستقیم بر نبود استقبال مردم از خرید آبزیان تأثیر است.

افضلی با اشاره به اقداماتی که در جهت کاهش قیمت آبزیان صورت گرفته، افزود: برای کاهش قیمت آبزیان در بازار مصرف افزایش تولیدات در بعد کمی با توسعه و ساماندهی پروژه‌های آبزی‌پروری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و در بُعد کیفی با مکانیزاسیون مزارع و استفاده از ادوات مکانیزه برای افزایش تولید صورت گرفته است.

او ادامه داد: تولیدات آبزیان در استان کرمانشاه طی امسال ۲۵ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که با کاهش هفت درصدی به علت مشکلات شیوع کرونا و تنش آبی در گونه سردابی رخ داده، اما میزان تولید نسبت به پارسال تغییر نخواهد کرد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: جایگاه صادرات آبزیان با احداث سکوی صادرات تثبیت می‌شود و در حال حاضر تولیدات مازاد بر مصرف از طریق سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان از خارج از استان خریداری و صادر می‌شود.

افضلی افزود: گونه‌های آمور و کپور با کسب مجوز‌های لازم به دولت مرکزی عراق و گونه‌های سردابی به اقلیم کردستان صادر می‌شود که سبب ارزآوری برای کشور است.

او با اشاره به برنامه‌های افزایش تولید آبزیان در استان کرمانشاه، گفت: در سال آتی با برنامه‌ریزی و اجرای مکانیزاسیون در مزارع استخر پرورشی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در پی افزایش تولید هستیم.

ایجاد مرکز تکثیر بچه ماهی برای ماهیان گرمابی و سردابی

افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت : برخوردار نبودن استان از مرکز تکثیر بچه ماهی سبب شده تا علاوه بر اینکه هزینه‌های حمل و نقل به هزینه‌های پرورش دهندگان اضافه شود، دست دلالان و واسطه‌ها هم برای بالا بردن هزینه‌ها باز شود که این موضوع می‌تواند افزایش قیمت نهایی تولید آبزیان در استان را در پی داشته باشد.

او ایجاد مرکز تکثیر بچه ماهی برای ماهیان گرمابی و سردابی را جزو نیاز‌های اساسی استان برشمرد و گفت : در صورت راه اندازی این مراکز قیمت تمام شده محصولات شیلاتی در استان کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

او با اشاره به برخورداری استان از ۵۰ مرکز حدواسط پرورش آبزیان، افزود: این مراکز توان تبدیل تخم چشم زده ماهی به بچه ماهی را ندارند و فقط می‌توانند مثلا وزن بچه ماهی را از دو گرم به ۱۰ گرم برسانند و شرایط را برای پرورش مساعد کنند.

افضلی اشاره‌ای هم به در دست راه اندازی بودن مرکز تکثیر بچه ماهی سردابی در شهرستان پاوه داشت و افزود: با راه اندازی این مرکز نیاز استان به واردات بچه ماهی از دیگر استان‌ها کم شود.

افضلی با بیان اینکه سرمایه گذار مرکز تکثیر آبزیان در شهرستان پاوه پای کار است، ادامه داد: برخی از استعلامات طرح هم گرفته شده و پروژه در کمیته برنامه ریزی شهرستان مورد بررسی قرار گرفته و قرار شده اقداماتی مثل تخصیص آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای و مجوز‌های مرتبط با محیط زیست در جهت رفع موانع برای اجرای پروژه انجام شود.

او اشاره‌ای هم به برنامه ریزی برای ایجاد یک مرکز تکثیر بچه ماهی گرمابی در استان از سال ۱۳۹۶ داشت و گفت: قرار شده این مرکز در مجتمع شهدای شهرستان قصرشیرین راه اندازی شود که تاکنون کار احداث این مرکز عملیاتی نشده است.

او با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های ایجاد مرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان قصرشیرین، افزود: حتی صندوق کارآفرینی امید هم برای تخصیص تسهیلات به متقاضیان پای کار است، اما به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در پروژه نشده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.