به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، با اعلام خبر فراگیری ویروس مهلک کرونا در جهان و ناشناخته بودن آن، وحشتی سراسری جهان را در برگرفت و ماسک و ضدعفونی کنندهها به عنوان ابزارهای مهم پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا معرفی شدند.
ضدعفونی گسترده معابر و مراکز عمومی، تعطیلی بسیاری از اماکن عمومی، انزوا و قرنطینه، حذف دورهمیهای دوستانه و خانوادگی و حرکت به سمت سبک جدیدی از زندگی و تغییر نوع روابط در این مدت ۲۲ ماهه، زمینه ساز فشارهای روحی و روانی شده است.
حال با گذر از همه تلخیها و بهبود نسبی شرایط در کنار واکسیناسیون سراسری افراد، امید جان تازهای گرفته است و روال عادی زندگی از پس روزهای تلخ خودنمایی میکند.
سفرهای دلچسب خانوادگی و دوستانه همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و به شرط واکسن زدن افراد مسافر، به چرخه زندگی بازگشته است و فرصت در کنار هم بودن فراهم شده است.
فصل زمستان بهترین زمان سفر به استانهای جنوبی و گرم کشور است و طرفداران این مناطق این روزها در حال آماده سازی خود برای سفر هستند. یکی از چندین شیوه سفر، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی و جادهای به دلیل کاهش هزینههای مرتبط با خودروهای شخصی، به صرفه بودن، صرفه جویی در مصرف حاملهای انرژی، فراهم شدن فرصت سفر دسته جمعی، دسترسی آحاد مردم جامعه و در نهایت کاهش هزینههای کلی سفر و رونق مشاغل مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی است.
استان سمنان هفتمین استان پهناور کشور است که از شمال به استانهای خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استانهای اصفهان و خراسان جنوبی، از مشرق به خراسان رضوی و از مغرب به قم و تهران محدود است.
استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و تردد بین شهرهای استان برای سمنانیها آسان است و سفر به استانهای شمالی نیز از مسیرهای کیاسر و فیروزکوه و سفر به خراسان رضوی نیز از جاده اصلی تهران- مشهد به سهولت انجام میشود، اما سفر به استانهای مرکزی و جنوبی کشور در سالهای اخیر همراه با چالش بوده است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان قم به عنوان چهار راه مواصلاتی برای ارتباط با ۱۷ استان کشور، وجود جاذبه مذهبی، وجود روابط خانودگی بین سمنانیها و قمی ها، تبادل دانشجو بین این استانها و مبدا قرار گرفتن استان قم برای سفر به نقاط دیگر کشور، در کنار سهولت رفت و آمد با ناوگان حمل و نقل عمومی در استان قم از اهمیت بسیاری برای سفر برخوردار است.
به طور مثال یک خانواده سمنانی برای سفر به استان مرکزی، ۲ مسیر متفاوت پیش روی خود دارند، نخست مسیر "سمنان- گرمسار- قم- اراک" از طریق پیمودن آزاد راه حرم تا حرم است که با گذشت زمانی در حدود چهار ساعت و طی ۴۱۶ کیلومتر به مقصد میرسند و مسیر دوم نیز حرکت به سمت تهران، سپس به قم و در نهایت اراک است که در این صورت در مدت زمان حدود ۶ ساعت با طی حدود ۵۰۰ کیلومتر به مقصد خود میرسند. به این مدت زمان، یک ساعت معطلی و شلوغی ترمینال جنوب، آلودگیهای سمعی و بصری، خستگی و کلافگی را باید اضافه کرد.
برای سفر به کلیه استانهای غربی و جنوبی کشور نیز باید تفاوت کیلومتری و زمانی ۲ مسیر "مستقیم به قم و سپس سفر به دیگر استان ها" و یا " ورود به تهران و سپس حرکت به قم و تردد به دیگر استان ها" را در نظر گرفت. در حقیقت شهر قم با ظرفیت هایی، چون ترمینال مسافربری و ترمینال مسافری میدان شهدای ۷۲ تن آن میتواند مکانی برای تغییر سفر افرادی باشد که میخواهند از سمنان به شهرهای غربی کشور، چون خرم آباد، بروجرد، همدان و شهرهای جنوبی کشور از جمله اصفهان، شیراز، بندرعباس و اهواز بروند.
هم اکنون با وجود ظرفیت بسیار خوب آزادراه حرم تا حرم، ناوگان جادهای عمومی سواری و اتوبوس برای تردد بین استانهای سمنان و قم وجود ندارد و سمنانیها برای تردد به قم باید ابتدا به تهران رفته و سپس از آن شهر راهی قم شوند، عین همین وضعیت نیز به صورت برعکس برای تردد قمیها به سمنان وجود دارد.
برای جابه جایی و سفر از مبداهای مختلف به استان سمنان باید با پرداخت هزینه بلیت مشهد و بالعکس اقدام کرد و خلاء نبود ناوگان حمل و نقل جادهای و ریلی از مبدا سمنان به سایر شهرها و برعکس حس میشود.
مدیرکل راه آهن شمال شرق (۱) در گفتگو با ایرنا ابراز داشت: درخواست سهمیه قطار کمربندی، یعنی قطارهایی با مبدا و مقصدی جز تهران و مشهد، که مقصد آن شهرهای استان سمنان باشد در حال پیگیری است.
فرشاد زادخور اظهارداشت: قطارهای عبوری از استان سمنان همگی به مقصد مشهد هستند و مسافران از شهرهای مختلف برای ورود به سمنان باید از آن استفاده کنند.
او افزود: در حال حاضر از مبدا تهران به سمنان قطار برای استفاده مسافران در دسترس است و مسافران دیگر شهرها برای ورود به سمنان باید از قطارهای عبوری به مقصد مشهد استفاده کنند.
زادخور با اشاره به درخواست مردم ابراز داشت: مکاتبات لازم برای سهمیه قطارهای کمربندی از مبداهای مختلف همچون قم به سمنان و برعکس صورت گرفته است که با توجه به شرایط کرونا رسیدگی به آن نیازمند بهبود اوضاع است.
مدیرکل راه آهن شمال شرق (۱) با اشاره به قطارهای عبوری استان سمنان خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۶۰ رام قطار مسافربری به مقصد مشهد از استان سمنان عبور میکند.
سرمایه گذاران با ساخت مجتمعهای بین راهی رونق بخش جادههای استان سمنان باشند
سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان در گفتگو با ایرنا بیان کرد: گذر از آزادراه حرم تا حرم با توجه به کوتاهی مسیر، با محدودیت در عبور و مرور خودروهای حمل و نقل عمومی رو به رو است.
محمد حمیدی ادامه داد: آزادراه حرم تا حرم در سه قطعه در حال راه اندازی است که قطعه اول آن گرمسار-آرادان با مسافت حدود ۳۰ کیلومتری، مسیر آرادان- سرخه در قطعه دوم به طول ۶۰ کیلومتر که سال آینده به بهره برداری میرسد و قطعه سوم سرخه- سمنان به طول ۲۵ کیلومتر است.
او با اشاره به کاهش تصادفها و ایمنی راهها با راه اندازی این آزاد راه افزود: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به باید فرهنگسازی و استقبال افراد دارد که استقبال افراد سبب رونق و فعالیت بیشتر این ناوگان میشود.
حمیدی یادآورشد: یکی از مشکلات اصلی این مسیر نبود مجتمعهای خدماتی بین راهی است که با ورود سرمایه گذار و ساخت این مجتمعها استقبال مردم افزایش مییابد علاوه بر این بسیاری از سرمایه گذاران میزان تردد را ملاک قرار میدهند در صورتی که با راه اندازی مجتمعهای خدماتی و ارائه خدمات، عبور و مرور افزایش مییابد.
او حضور سرمایه گذاران و ارائه بستههای تشویقی به آنان را مهم برشمرد و اضافه کرد: استان سمنان از جاذبههای کویری، کوهستانی و تاریخی مطلوبی برخوردار است که با تغییر شیوههای گردشگری و تقویت الزامات لازم گردشگری و توقف مسافران در استان بیشتر میشود.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان نیز در گفتگو با ایرنا بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل راه اندازی خط حمل و نقل جادهای تقاضای افراد است و این تقاضا باید به صورتی باشد که حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر اقدام به سفر کنند.
مجید عرفانی ادامه داد: از طرفی به دلیل وجود تنوع قطار اکثر مردم سمنان، گرمسار و دامغان از حمل و نقل ریلی استفاده میکنند و اهالی شاهرود گرایش بیشتری به استفاده از اتوبوسها دارند.
او افزود: راه اندازی خط حمل و نقل جادهای نیازمند هماهنگی و انعقاد قرارداد با شرکتهای مسافربری شهرهای مقصد است. پیش از شیوع ویروس کرونا اتوبوسی از مبدا سمنان برای اصفهان در نظر گرفته شده بود و از مسیر آزادراه گرمسار- قم و در قم و کاشان نیز توقف داشت که به دلیل نبود استقبال مردم این خط حذف شد.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا استان سمنان تصریح کرد: درصورت درخواست جدی افراد و وجود حداقل ۲۰ مسافر در روز خط اتوبوس به قم راه اندازی خواهد شد.
عرفانی یادآور شد: استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای به خصوص در بحث اتوبوسها به شدت کاهش یافته است که یکی از دلایل آن افزایش تعداد خودروهای شخصی افراد و راحتی تردد با این خودروها است.
او غیرحضوری شدن دانشگاهها و کاهش تردد سربازان را از دلایل اصلی کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل برشمرد و اضافه کرد: روزانه ۶ دستگاه اتوبوس از سمنان و شاهرود به سمت تهران تردد میکند و برای مقاصد درون استانی نیز تردد روزانه اتوبوسها وجود دارد.
عرفانی خاطر نشان کرد: با فعال شدن دانشگاهها وضعیت حمل و نقل عمومی بهبود مییابد علاوه بر آن به دلیل سرعت حرکت و تعداد کم مسافر استقبال از تاکسیها بیشتر شده است.
او افزود: شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر حمل و نقل عمومی موجب فروش ۴۰ دستگاه اتوبوس ناوگان عمومی استان سمنان شد و شمار اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل جادهای استان از ۱۵۰ دستگاه به ۱۱۰ دستگاه اتوبوس کاهش یافت.
عرفانی در خصوص فرسودگی ناوگان حمل و نقل جادهای ابراز داشت: تهیه هر دستگاه اتوبوس ۷۰ میلیارد ریال هزینه دارد از طرفی سن متوسط اتوبوسهای موجود ۱۵ سال است و در مرز فرسودگی قرار دارند.
او همچنین خروج رانندگان با تجربه مسافربری از زنجیره حمل و نقل مسافری به دلیل کسادی بازار را از دیگر مشکلات ناوگان حمل و نقل جادهای دانست.
کارشناس گردشگری در گفتگو با ایرنا در خصوص ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی استان سمنان به نقاط مرکزی و جنوبی کشور گفت: سفر برای اکثر افراد جنبه تفریحی دارد و این تفریح معمولا در دریا، جنگل و اماکن زیارتی خلاصه میشود.
محسن فنایی ادامه داد: یکی از ضعفهای مهم ما بی توجهی به ظرفیتهای گردشگری داخلی است که این ضعف در استان و کشور به وضوح قابل رویت است که رفع آن تغییر نگاه به جاذبههای طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی است.
او افزود: استان سمنان یکی از شاهراههای کشور است که بین مشهد مقدس و قم قرار دارد و مسافران بسیاری به دلایل مختلف تحصیلی، تفریحی و زیارتی از این معبر گذر میکنند.
فنایی خاطرنشان کرد: بیشتر سفرهایی که امروزه در حال انجام است جنبه تشریفاتی و لاکچری دارد و سهم تجربه و لذت در آنها بسیار کم است، هر زمان که هواپیما و خودروهای راحت شخصی جای قطار و اتوبوس را بگیرد بخش اعظمی از تجربه از سفرها حذف میشود.
او اضافه کرد: تجربه همنشینی با افراد مختلف، حضور در مکانی عمومی و کاهش هزینه سفر از جمله مزایای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است هم چنین کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و رونق کسب و کار گروهی از مشاغل مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر فواید استفاده آن است.
فنایی با اشاره به گردشگری داخلی یادآور شد: در راه اندازی خطوط حمل و نقل باید شرایط عمومی جامعه در نظر گرفته شود تا برای افرادی که بنا به دلایل مختلف امکان دسترسی به خودروهای شخصی و یا خطوط هوایی ندارند، از سفر کردن محروم نشوند.
او خاطر نشان کرد: مرکز، غرب و جنوب کشور دارای جاذبه گردشگری و فرهنگی ارزشمندی هستند که بعضا در انتخاب مقاصد سفر فراموش میشوند و با سفر به مناطق مختلف کشور و تقویت زیرساختهای گردشگری استان سمنان در کنار رونق گردشگری داخلی، کشوری زیباتر داریم.
توجه به موقعیتهای سیاسی، فرهنگی و گردشگری استانهای همسایه سمنان و شرایط منحصر به فرد هر یک از آنها تاثیری شگرف بر تغییر و بهبود شرایط گردشگری، زیرساختی، جادهای و ریلی دارد.
استان سمنان با توجه به ظرفیت مطلوب خود از نظر علمی، دانشگاهی و صنعتی پذیرای اقوام مختلف و مردم سایر شهرها است که ضعف در برخی موضوعات جزئی مانند ناوگان حمل و نقل عمومی و واحدهای اقامتی آسیب بسیاری به وجهه استان وارد میکند.
رفع کاستیها در کنار توسعه استانی، رونق گردشگری و اقتصادی را برای استان سمنان به دنبال دارد.
انتهای پیام / ن
منبع ایرنا