رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان از کاهش ۹۵ درصدی بیماری هاری در این شهرستان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، طاهره عظیم پور، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان گفت: عوامل کاهش بیماری هاری شامل: واکسیناسیون هدفمند، کنترل سگ‌های ولگرد، افزایش آگاهی شهروندان و تعامل بین دستگاهی (فرمانداری، شهرداری، بخشداری، دهیاری ها، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت) است.

او ادامه داد: به منظور ادامه دار بودن روند کاهشی بیماری، نیازمند همکاری مستمر دستگاه‌های مربوطه هستیم.

این مسئول ادامه داد: به منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری کشنده هاری، در سال گذشته پانصد و پنجاه قلاده سگ به صورت رایگان، علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

عظیم پور با بیان آنکه در سال گذشته مورد مثبتی از درگیری انسانی با بیماری هاری وجود نداشته است، اظهار داشت: هاری از جمله بیماری‌های خطرناکی است که در صورت ابتلای انسان، مرگ حتمی را به دنبال دارد و افزایش آگاهی مردم می‌تواند نقش اساسی در پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت عمومی جامعه داشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان تغییر رفتار در حیوان و اختلال در بلع را مهمترین مشخصه بیماری هاری عنوان کرد و افزود: شهروندان در صورت مواجهه با حیوانات وحشی و ولگرد که رفتار غیرعادی مانند حالت تهاجمی دارند، به هیچ وجه به آن‌ها نزدیک نشوند و در صورت گزش از سوی حیوانات، ضمن شست و شوی سریع محل زخم با آب و صابون به مدت بیست دقیقه، سریعأ به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا اقدامات لازم به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری انجام شود.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.