رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم گفت: با ورود انگل‌های موجود در روده سگ، از طریق علوفه آلوده به داخل مغز دام بیماری گیجی در گوسفندان شکل می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدمحسن محمدی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم گفت: بیماری گیجی در گوسفندان به علت وارد شدن انگل تنیا به مغز گوسفند است که موجب کاهش اشتهای شدید، کاهش بینایی به طور یک طرفه یا نا متقارن، عدم داشتن تعادل در ایستادن و راه رفتن، به دور خود چرخیدن، چرخاندن سر، گیجی و کوبیدن سر به دیوار از سوی دام می‌شود.

او افزود: عامل اصلی بیماری گیجی در گوسفندان وارد شدن انگل‌های موجود در روده سگ، از طریق علوفه آلوده به داخل مغز دام است.

این مسئول ادامه داد: وجود سگ آلوده در محیط نگهداری دام و آلوده نمودن علوفه موجود در محیط از طریق دفع مدفوع و همچنین نشستن بر روی علوفه و خوراکی که مورد مصرف دام قرار می‌گیرد، زمینه بیماری گیجی را در گوسفندان به وجود می‌آورند.

محمدی تصریح کرد: این نوع کرم و انگل خطرناک ابتدا به داخل خون می‌رود و سپس از طریق خون وارد مغز گوسفند شده و با ایجاد یک کیست نسبتا بزرگ در مغز دام، بیماری گیجی را به وجود می‌آورد.

محمدی با بیان آنکه انگل تنیا از طریق علوفه آلوده وارد بدن دام می‌شود بر نگهداری جیره غذایی دام در محیطی دور از دسترس سگ تأکید کرد و افزود: در کنار این اقدام ضروری است دامداران ضمن رعایت واکسیناسیون گوسفندان، با دادن دارو‌های ضد انگل به سگ‌های نگهبان کرم و انگل موجود در شکم آن‌ها را نابود کنند تا از ایجاد بیماری گیجی در گله پیشگیری شود.

این مسئول بیان داشت: درصورت تلف شدن دام براثر این بیماری، دامداران باید نسبت به دفن لاشه اقدام نمایند و به هیچ عنوان لاشه دام را جلو سگ و گربه نیندازند تا از تکرار این چرخه جلوگیری شود.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار