مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: چهارمین جشنواره هوره و سیاچه مانه کامیاران با حضور چهار استان غرب کشور کرمانشاه، ایلام، لرستان و کردستان برگزار می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در جلسه هماهنگی برگزاری چهارمین جشنواره منطقه‌ای هوره و سیاچه­ مانه کامیاران که با حضور معاون امور هنری و سینمایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران و ارتباط آنلاین با فرماندار و رئیس شورای اسلامی کامیاران برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط پسا کرونا نیاز هست برنامه‌های فرهنگی و هنری شاد و سرگرم کننده برای تلطیف محیط و فضای جامعه و همچنین تزریق امید و نشاط اجتماعی به مردم مدنظر قرار گیرد.

رستمی افزود: برگزاری جشنواره‌های موسیقی محلی از جمله جشنواره هوره و سیاچه­ مانه می‌تواند در این شرایط پس از کرونا نه تنها مردم را با هنر و موسیقی در فضای مجتمع‌های فرهنگی و هنری آشتی بدهد بلکه در تلطیف محیط و ایجاد شور و نشاط اجتماعی موثر باشد.

او اضافه کرد: چهارمین جشنواره هوره و سیاچه­ مانه که پس از وقفه یک ساله به خاطر شیوع کرونا در اولین روز زمستان در شهر کامیاران با حضور گروه‌های مختلف از استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و کردستان بصورت منطقه‌ای برگزار و تقدیم مردم شهر کامیاران می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ضمن قدردانی از فرماندار شهرستان کامیاران وشورای اسلامی شهر به جهت پیگیری برگزاری این جشنواره اذعان داشت: یکی از برنامه‌های شاخص شهرستان کامیاران، جشنواره هوره و سیاچه ­مانه است، ضروری است با رعایت کامل پروتکل‌های هوشمند بهداشتی و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های همه دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان برای برگزاری باشکوه این جشنواره مورد استفاده قرار گیرد.

رستمی تاکید کرد: برای برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری بسیار ضروری است، بخشی از اجرای این جشنواره را به انجمن‌های مرتبط بایستی واگذار نمود.

او با اشاره به وسعت آواز‌ها وترانه‌های کُردی از جمله موره، هوره، سیاچه­ مانه، شیخانه، هورامی و انواع دیگر این نوع موسیقی کُردی اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره، حفظ این میراث گرانبها و ترانه‌های قدیمی است، در برگزاری این جشنواره سعی شود از پیشکسوتان این نوع ترانه‌های کُردی با عزت واحترام دعوت و در مراسم حضور داشته باشند.

یکی از مهمترین آواز‌های کُردی سیاه چه ­مانه است این آواز به شکل هجایی و در قالب ده هجایی و دو مصراعی به سبک و سیاق ایرانان کهن سروده می‌شود و به علت هم زیستی با مسائل عرفانی رنگ و بوی جدیدی هم به خودش گرفته در پاره ایی مواقع به آن مقام صوفیانه هم گفته می‌شود.

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعر‌ها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آن‌ها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعر‌ها سروده خود خواننده است و گاه شعر‌های مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می‌گیرد.

مقام‌های نوع هوره بان بنه‌ای، بنیری‌چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی‌لاوه هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فضل الله
۲۰:۰۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
الزامات شماها عزیزانم خیلی خیلی ممنون ومتشکرم..