معاون مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: برای اولین بار دانه روغنی کاملینا در سطح ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی نیشابور کشت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علی فرهمند راد معاون مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: کشت محصول دانه روغنی کاملینا برای اولین بار درسطح ۱۰ هکتار ازاراضی کشاورزی نیشابور کشت شد، گیاه کاملینا یا همان گیاه کتان کًش گیاهی دارویی- روغنی است که در سال‌های اخیر توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

وی گفت: از مهمترین مزیت‌های این گیاه میتوان به انجام کشت آن در پاییز و برداشت در اواخر فروردین ماه، نیاز آبی کمتر، سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت فوق العاده به خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به گسترش آفات و حساسیت نداشتن گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت اشاره کرد.


بیشتر بخوانید


معاون مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: روغن نباتی بیشتر از دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا تهیه میشود که نیاز به آب زیادی دارد همچنین دارای محدودیت‌هایی از نظر جنبه‌های مختلف کشت و شرایط اقلیمی است.
فرهمند راد گفت: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری خاک، آفت‌های نباتات و امراض گیاهی بسیار مقاوم است و همچنین مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در میان دانه‌های روغنی همچون «سوسک گرده خوار» دارد.

او گفت: مهمترین ویژگی کاملینا قابلیت رشد در زمین‌های کمتر حاصل خیر که نیاز به آبیاری و کود دهی کمتر دارند، است از این رو درصددهستیم تا با برنامه ریزی جهت انجام بازدید‌های کشاورزان و ترویج آن در سطح منطقه به عنوان یک کشت جایگزین مناسب غلات و رونق درآمد کشاورزان در سال آینده افزایش چشمگیری در سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا داشته باشیم.

کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در نیشابور

 نیشابور ۷۸ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و باغی دارد و سالیانه بیش از ۸۷۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف میشود.

کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در نیشابور

انتهای پیام//ر. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۰۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خیلی خوبه که کشاورزی ما از حالت سنتی داره به سمت کشاورزی مدرن تغییر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
آفرین به نیشابوری ها
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۰۸:۵۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خدا کنه این روغن ها سالم باشه..با اینکه کلی هزینه میکنیم برای خرید مواد غذایی ولی بیشترشان برای سلامتی مضر هستند.
France
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
یک سرمایه گذاری خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
چه اسم زیبایی هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
تغییر الگوی کشت خیلی میتونه به کشاورزان کمک بکنه با وجود این خشکسالی ها