تجهیز ۴۶۱ هکتار اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری در شهرستان نمین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: ۴۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نمین به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهرام محسنی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: از ابتدای امسال تاکنون با اعتبار ۵۸ میلیارد ریال، تجهیز۴۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نمین به سیستم‌های نوین آبیاری در دست اجرا است.

او افزود: تعداد روستا‌هایی که از آب زیر زمینی و سطحی استفاده می‌کنند، ۳۰ روستا بوده و میزان آب سطحی ورودی به منطقه حدوداً نه و نیم میلیون متر مکعب، تعداد چاه کشاورزی منطقه حدود ۵۵۷ حلقه و در کل راندمان آبیاری شبکه‌های سنتی منطقه ۳۵ درصد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین در ادامه گفت: با توجه به اینکه اصلی‌ترین منابع تامین آبی اراضی زراعی، رودخانه‌های دائمی و فصلی و چاه‌ها، قنوات، چشمه سار‌ها و سد مخزنی است، لذا به خاطر بالا بردن راندمان انتقال آب، بازسازی و احیاء قنوات و استخر‌های کشاورزی توسط مدیریت جهاد کشاورزی نمین انجام گرفته که هرکدام به نوبه خود بخش از مشکلات کم آبی را در شهرستان کاهش خواهد داد.

محسنی تصریح کرد: تجهیز اراضی به سیستم نوین آبیاری یکی از دغدغه‌های این شهرستان بوده و از ابتدای امسال تاکنون با اعتبار ۵۸ میلیارد ریال، تجهیز۴۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری در قالب ۱۷ پروژه در دست اجرا است.

او تصریح کرد: ۱۴ پروژه به مساحت ۱۳۱ هکتار با اعتبار ۲۷ میلیارد ریال اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده که همگی از پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد برخوردار هستند و با افزایش راندمان مصرف آب نقش بسزایی در جهت صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب موجود را ایفا کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین ادامه داد: مشکلات و تنگنا‌های قسمت آب و خاک به خرد و کوچک بودن قطعات زراعی بستگی دارد. از مهمترین عوامل حاکم بودن نظام آبیاری سنتی و پایین بودن راندمان‌های آبیاری و تعرض به حریم منابع آبی، افت شدید سفره آب‌های زیر زمینی است.

محسنی گفت: استخر ذخیره آب روستای ارونج شهرستان نمین با اقدامات بسیج سازندگی سپاه ناحیه شهرستان نمین و هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین و با همت دهیاری و همکاری اعضای شورای اسلامی روستا و با مساهدت اهالی روستا باسازی و مرمت اولیه شده و اقدامات اولیه جهت تحویل میزان هزار متر لوله انتقال آب از جنس پلی اتیلن توسط مدیریت جهاد کشاورزی نمین به اهالی منطقه در حال انجام است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.