مدیر جهاد کشاورزی کازرون گفت: به منظور توسعه کشت دانه‌های روغنی، برای اولین بار ۱۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان به کاشت دانه روغنی کاملینا اختصاص یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید رشیدی با تاکید بر اینکه معرفی گیاهان جدید می‌تواند با تغییرات الگوی کشت گامی موثر در اقتصادی کردن کشاورزی، ایجاد اشتغال جدید و پایدار داشته باشد اظهار کرد: کشت این دانه روغنی در منطقه شورعبدالعلی خانی از توابع بخش جره و بالاده این شهرستان انجام شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عملیات کاشت کاملینا در نیمه دوم آذر ماه صورت گرفته است، پیش بینی کرد: در اوایل خرداد ماه سال آینده ۱۵ تن دانه روغنی از این مزرعه برداشت شود.

رشیدی با بیان اینکه گیاه کاملینا از جمله گیاهان مقاوم به خشکی است و خشکسالی تاثیر زیادی در کشت و تولید آن ندارد، تصریح کرد: نیاز آبی کم، کشت پاییزه و سازگاری با اقلیم منطقه، مقاومت به خشکی، شوری زمین، آفات و بیماری‌ها و حساسیت نداشتن گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت از مهم‌ترین مزیت‌های این گیاه است.

او افزود: قیمت خرید تضمینی این محصول ۱۶۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم است که با توجه به خشکسالی و پتانسیل پایین دیمزار‌ها شهرستان در کشت غلات، کشت دانه روغنی کاملینا برای کشاورزان درآمد خوبی خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا با برنامه ریزی و ترویج این گیاه در سطح شهرستان به عنوان یک کشت جایگزین مناسب غلات و رونق درآمد کشاورزان در سال آینده افزایش چشمگیری در سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا داشته باشیم.

اجرای طرح انتخاب مشارکتی تراکم کشت گندم

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از اجرای طرح انتخاب مشارکتی تراکم مناسب کشت گندم در ۴ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

مریم پورحسینی اظهار کرد: در راستای ارتقای ضریب خود اتکایی در محصول گندم، آذر ماه امسال طرح انتخاب مشارکتی تراکم مناسب کشت گندم در روستای قلعه سید بخش مرکزی این شهرستان اجرا شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی شرایط کشاورزان به دلایلی تمایل به مصرف بذر بیش از حد لزوم دارند افزود: برای رفع این نقیصه و کاهش هزینه‌های تولید، طرح تراکم مطلوب در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان کازرون قرار گرفته است.

او اضافه کرد: در این طرح، چهار تیمار تراکم ۱۶۰، ۱۸۰، ۲۰۰، ۲۲۰ کیلو گرم بذر رقم ساورز (پرورشی ۳) در چهار قطعه یک هکتاری مورد مقایسه قرار می‌گیرند، تا با بررسی شرایط رشدی هر تیمار و عملکرد در واحد سطح، تراکم مطلوب و میزان بذر مصرفی بهینه در هکتار مشخص شود.

پورحسینی تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش عملکرد از اهداف این طرح است.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: کشاورزان و کارشناسان علاقمند می‌توانند با هماهنگی این مدیریت ضمن بازدید از مراحل مختلف رشدی این مزرعه، اطلاعات لازم را در خصوص آن بدست آورند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار