اوضاع نامطلوب مخازن آب در خراسان جنوبی، لزوم صرفه جویی در مصرف مایه حیات را بیش از پیش می‌طلبد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سروری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: شروع یک پاییز خشک پس سال گذشته که خشک‌ترین سال آبی ۵۰ سال اخیر بود ، افزایش کسری مخزن و خالی بودن ۸۰ درصد سد‌های استان، حاکی از سال آبی بسیار سخت، پیش روی استان است.

او گفت: وابسته بودن بیش از ۹۹.۵ درصد مصارف آب در استان به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حدتوان آبخوان‌ها موجب شده دشت‌های استان نیز در وضع نامطلوبی قرار گیرند به طوری که در حال حاضر از ۳۵ دشت مطالعاتی استان، ۲۶ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.

سروری گفت: یکی از راهکار‌هایی که در این شرایط بحرانیِ منابع آبی استان می‌تواند در ثبات و پایداری منابع آبی مؤثر باشد اجرای طرح سازگاری با کم آبی استان است که در آن نقش همه دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به این هدف مشخص شده است؛ اگرچه که بخشی از مدیریت منابع آبی بر عهده مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است، اما همراهی مردم و کشاورزان در مصرف صحیح آب می‌تواند برای حفظ منابع موجود بسیار مؤثر باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: هم اکنون از حجم ۵۸.۵ میلیون مترمکعبی مخازن سد‌های استان تنها ۱۱ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده وجود دارد یعنی تنها حدود ۲۰ درصد حجم کل مخازن، که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سروری با اشاره به افزایش کسری مخازن استان به ۱۲۵ میلیون مترمکعب در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: با توجه به سال خشک گذشته و کمبود بارندگی‌ها و رواناب ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت به طوریکه کسری مخزن آبخوان‌های استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۱۲۵ میلیون متر مکعب رسید که نسبت به سال گذشته (۱۳۹۹-۱۳۹۸) ۲۵ درصد افزایش داشته است؛ از طرفی همزمان با افزایش کسری مخزن شاهد افت سطح آب زیرزمینی بودیم که در پارسال متوسط افت سطح آب زیرزمینی استان ۲۵ سانتی متر بود.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هم از کاهش ۶۷ درصدی بارندگی‌ها در مقایسه با پارسال خبر داد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (ابتدای مهرماه تا کنون) میانگین کل بارش‌های استان ۸.۲ میلی متر بوده که این مقدار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلند مدت ۳۸ درصد کاهش داشته است.

نخعی میانگین بلند مدت بارش‌های یکسال آبی را ۱۱۳.۴ میلیمتر عنوان کرد و افزود: بارش‌های از ابتدای سال آبی تاکنون ۷.۲ درصد تامین بارش سال آبی را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.