استدلال افرادی که کتاب‌ها را در کانال‌های تلگرامی قرار می‌دهند، این است که به کتابخوانی مردم کمک می‌کنند.

رضا حاجی‌آبادی مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکثیر غیرقانونی کتاب در کانال‌های تلگرامی گفت: برای ما هم پیش آمده که کتابمان به صورت غیرقانونی در کانال های تلگرامی منتشر شود؛ این اتفاق برای کتاب «جامعه شناسی تحقیقات عاشورا» رخ داد. نکته جالب در این زمینه این بود که کتاب را تایپ کرده بودند و در کانال تلگرامی قرار دادند! برخلاف بعضی افراد که تنها فایل کتاب را در این فضا‌ها قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: قطعاً تکثیر غیرقانونی کتاب در کانال‌های تلگرامی روی کار ناشران تأثیر می‌گذارد. ناشر هزینه حق التألیف، طراحی جلد و خدمات فنی چاپ را پرداخت می‌کند؛ آن وقت محتوای اثرش را در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌کنند و اصلاً نام غیراخلاقی روی کارشان نمی‌گذارند و می‌گویند در زمینه ترویج کتابخوانی فعالیت می‌کنند!

مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه بحث افرادی که کتاب را در کانال‌های تلگرامی قرار می‌دهند این است که به کتابخوانی مردم کمک می‌کنیم، ابراز کرد: اینکه ناشران امکان شکایت در زمینه تکثیر غیرقانونی کتاب را در کانال‌های تلگرامی دارند تنها یک فرصت را در اختیار ناشر قرار می‌دهد؛ اما باید برای این امر فرهنگسازی کرد.

حاجی آبادی عنوان کرد: مسئله رعایت حق مولف در تمام بخش‌ها وجود دارد و تنها به کتاب منحصر نمی‌شود. مثلا من ایده‌ای در زمینه کتاب به شخصی می‌دهم و وی همان ایده را به نام خودش به وزارت ارشاد منتقل می‌کند. کسانی که در کانال‌های تلگرامی به صورت غیرقانونی کتاب‌ها را تکثیر می‌کنند، کمی فکر کنند که اگر ایده شان را فرد دیگری به نام خودش استفاده می‌کرد، چه احساسی داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.