رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: بذرپاشی، بذرکاری و کاشت نهال در ۱۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان امسال اجرا شده و درصورت ادامه بارش ها ادامه می یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سید حمید حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت در زمینه پویش بذرکاری مراتع و جنگل های بوستان گفت: پویش مردمی بذرکاری با هدف تقویت پوشش گیاهی در ۲۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی بخش بوستان امسال اجرا می شود.

او با بیان اینکه برای اجرای این پویش مردمی، کاشت گونه‌های بادام و بلوط در نظر گرفته شده گفت: جنگل‌های در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند.

حسینی تصریح کرد: ۳۰ هکتار جنگل ‌کاری با بذر گونه های جنگلی پارسال در اراضی ملی خسارت دیده بر اثر آتش سوزی و خشکسالی بخش بوستان انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت ادامه داد: در این میزان اراضی ملی جنگل ‌کاری با بذر گونه های جنگلی مانند بلوط، کنار، بادام  انجام شد که به دلیل سبز نشدن این بذر ها امسال عملیات واکاری در این مراتع انجام می شود.

او اظهار داشت: این طرح ها با هدف اصلاح و توسعه جنگل ها و مراتع، جلوگیری از فرسایش  خاک و پیشگیری از هدر رفت روان آب ها و افزایش نفوذ آب در زمین در سطح جنگل‌ها و مراتع این بخش  اجرا می شود.

حسینی تصریح کرد:  جنگل‌های این استان در معرض تهدیدات طبیعی از جمله تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی  قرار دارد.

او ادامه داد: به منظور تقویت منابع جنگلی امسال عملیات واکاری با استفاده از نهال با بذر در ۸۰۰هکتار از مناطق جنگلی ‌این شهرستان انجام می‌گیرد.

حسینی ابراز کرد: ۲۶ هزار هکتار مراتع در باشت وجود دارد که هم اکنون  چرای دام در این شهرستان بیشتر از ظرفیت مراتع است.

او با بیان اینکه  طرح مدیریت چرا درمراتع این شهرستان اجرا شده گفت: حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب و خاک) و فراهم شدن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

حسینی افزود: حفاظت از منابع و عرصه های طبیعی از وظایف همگان است و  باید تمامی آحاد جامعه اهم از مردم و  دستگاه های اجرایی در این امر کوشا باشند.

او تصریح کرد:  این اداره در چند سال گذشته برنامه های بسیاری با مشارکت مردم برای حفاظت از عرصه های طبیعی داشته  که امیدواریم که این طرح های حفاظتی در آینده روندی روبه رشد داشته باشند.

در این نشست مشکلات مراتع و جنگل های بخش بوستان از سوی شهردار این بخش و اعضای شورای شهر مطرح شد و رئیس منابع طبیعی برای رفع مشکلات مراتع این شهرستان قول مساعدت داد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.