معاون میراث فرهنگی استان گفت : از سال ۱۳۹۷ مطالعات طرح نجات بخشی تکیه معاون الملک از نفوذ آب‌های زیرزمینی استارت خورد و یکی از مشاوران امور آب به پیشنهاد آب منطقه‌ای برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کیومرث اعظمی معاون میراث فرهنگی استان به بازدید‌های مکرری که طی دوسال اخیر برای بررسی وضعیت موجود تکیه معاون الملک از سوی کارشناسان صورت گرفته اشاره کرد و گفت : با برآورد آسیب‌های موجود و با در نظر گرفتن شرایط ویژه این بنای تاریخی، در نهایت پارسال بنا آسیب شناسی و طرحی جهت رطوبت زدایی، مهار و هدایت آب‌های موجود در زیر سطح از سوی مشاور طرح ارائه شد.

او به تشریح جزئیات این طرح پرداخت و گفت : طبق این طرح، در قسمت‌های مختلف بنا، چاه‌هایی به شکل قنات جهت جذب رطوبت و آب موجود حفر می‌شود که چاه مادر آن در ورودی بنا خواهد بود که همه آب‌ها در نهایت به داخل این چاه وارد می‌شود. درنهایت آب جمع شده در چاه مادر بوسیله یک کانال و یا پمپ‌های الکترونیکی به داخل رودخانه آبشوران و یا به وسیله یک کانال به قسمت شمالی پل حداد هدایت می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان ادامه داد: این طرح تاکنون طی چند مرحله و در جلسات متعدد در میراث فرهنگی با حضور کارشناسان، مشاور طرح و اعضای شورای فنی مورد بررسی قرار گرفته که بخش‌هایی از آن مورد نقد قرار گرفته و سرانجام پس از مشخص شدن عیوب کار، به منظور اصلاح نهایی دوباره به مشاور طرح ارجاع شد.

او افزود: پس از تبادل نطرات نهایی، این طرح اصلاحاتی خورد و مدتی پیش به میراث فرهنگی عودت شد که جهت نهایی کردن به تشکیل جلسه شورای فنی و تاییدیه شورای فنی این اداره کل نیازمند است.

این مسئول گام بعدی جهت تائید طرح نهایی را وزارت میراث فرهنگی دانست و گفت: پس از تائید وزارت، جهت محاسبه و تهیه اعتبار لازم از محل‌های مربوطه اقدام و موضوع در اینصورت وارد فاز اجرایی خواهد شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.