بازار افغانستان از ابتدای امسال، مقصد ۵۱۲ میلیون دلار کالای ایرانی از مرز ماهیرود خراسان جنوبی بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و با دو ولایت فراه و هرات معبر صادراتی دارد.

افغانستان یکی از اصلی‌ترین بازار‌های صادراتی ایران است که حجم تجارت سالانه دو کشور ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار است و بیش از ۳۰ درصد آن از پایانه مرزی ماهیرود انجام می‌شود.

گرمی بازار تجارت در روز‌های سرد ماهیرود

در هوای سرد پاییزی، بازاری داغ در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان رقم می‌خورد. صف کامیون‌ها در دو سمت مرز نشان از رونق صادرات در این روز‌ها دارد، صادراتی که هم برای ایران و هم برای افغانستان منفعت اقتصادی دارد.

در خراسان جنوبی از ۴ بازارچه مرزی ماهیرود، دوکوهانه، گلورده و یزدان، پایانه مرزی ماهیرود بار اصلی صادرات کالا به افغانستان را به دوش می‌کشد و ۳۵ درصد کالا‌های ایرانی به افغانستان از این پایانه، روانه بازار‌های افغانستان می‌شود.

از مرکز استان یعنی بیرجند خود را به ۲۲۰ کیلومتری شرق استان یعنی مرز ماهیرود همجوار با ولایت فراه افغانستان رساندیم، اینجا روند صادرات پر رونق‌تر از قبل است و تاکنون نه تحریم و نه مسائل داخلی افغانستان نتوانسته این تجارت پرسود را که هم برای ایران و هم افغانستان نفع دارد، از بین ببرد.

کامیون‌های ایرانی با بار کاشی، سرامیک، کود شیمیایی، خوراک دام، شیشه، آهن آلات و سیمان وارد پایانه مرزی ماهیرود می‌شوند و در آن سوی میدان، کامیون‌های افغان نیز منتظر بارگیری این کالا‌ها و ارسال آن به کشورشان هستند.

با یکی از تجار ایرانی به گفتگو نشستیم او می‌گوید: خدا را شاکریم که این مرز فعال است و حتی در شرایط کرونایی هم صادرات انجام می‌شود.

راننده اهل عسلویه نیز به ما می‌گوید: رونق در مرز ماهیرود به حدی است که ماهی دو تا سه بار مواد پتروشیمی را برای تخلیه به مرز ماهیرود می‌آوریم.

کالاهای صادراتی

روی خوش افغان‌ها به محصولات ایرانی

از ابتدای امسال یک میلیون و ۶۰۰ تن کالا از پایانه مرزی ماهیرود به کشور افغانستان صادر شده است.

مشتقات نفتی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی از عمده کالا‌های صادراتی به افغانستان بوده است.

با یکی از تجار ایرانی که همراه شدیم ما را به انبار‌های مملو از کالا‌های ایرانی در قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مجموعه مرزی ماهیرود برد.


بیشتر بخوانید


او گفت: ما در بسته بندی و کیفیت محصولات مان و همچنین در شناخت بازار‌های افغانستان مشکل نداریم.

این تاجر ایرانی گفت: می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار افغانستان را همیشه در اختیار خود داشته باشیم چرا که کالا‌های ایرانی مورد استقبال آن‌ها است.

یکی از تجار افغانستانی نیز گفت: در مرز ماهیرود هیچ مشکلی برای صادرات و واردات نیست و آمده ایم تا گازوئیل را وارد تانکر‌ها کرده و به شهر هرات ببریم.

یکی دیگر از تجار افغانی هم گفت: کالا‌های ایرانی بسیار باکیفیت و در بازار افغانستان مشتری پسند است.

تجار افغانی

رونق اشتغال در سایه صادرات

مرز صادراتی ماهیرود شامل سه مجموعه بزرگ گمرک، بازارچه مرزی و قطعه منفصله اقتصادی ۱۲ سالی می‌شود دروازه اصلی صادرات کالا‌های ایرانی به افغانستان است.

رونق صادرات در ایم مرز خیلی از جوانان افغانستانی و ایرانی همجوار مرز را صاحب شغل کرده است و کار و بار در این مرز در تمامی روز‌های هفته برقرار است.

یکی از کارگر‌های افغانستانی به ما گفت: سه هزار کارگر افغانستانی و ایرانی در اینجا با هم مشغول به کار هستیم و هیچ مشکلی هم نداریم.

دیگری گفت : من هر روز برای تخلیه و بارگیری کالا‌ها به اینجا می‌آیم و خدا را شکر می‌کنیم که با رونق صادرات، رزق و روزی ما هم به دست می‌آید.

انبار مرز ماهیرود

افزایش ۵۰ درصدی سرمایه گذاری در مرز ماهیرود

مجموعه مرزی ماهیرود حالا در سایه امنیت و زیرساخت‌های گمرکی به منطقه‌ای جذاب برای سرمایه گذاری تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی تبدیل شده است.

زارعی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنویی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۲۴ گروه سرمایه گذاری در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند که ۲۰واحد به بهره برداری رسیده اند.

او گفت:عمده‌ترین این واحد‌ها سرمایه گذارانی هستند که از کشور‌های خارجی به ویژه افغانستان آمده اند.

زارعی گفت: فعالیت عمده این واحد‌های تجاری در حوزه بارانداز است که در حال حاضر۲۰واحد از این واحد‌ها به بهره برداری رسیده اند که ۶گروه از آنان از کشور افغانستان هستند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری در سایت مرزی منطقه ویژه نسبت به پارسال ۵۰ درصد افزایش داشته است و روز به روز برتعداد سرمایه گذاری‌ها افزوده می‌شود.

کامیون های صادراتی

خوش درخشیدن اقتصاد با نگاه ویژه به مرز ماهیرود

افغانستان ۸۱۵ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد.

کشوری با بازار‌های هدف صادراتی که پنجمین شریک تجاری ایران است و سالانه پذیرای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالای ایرانی است.

پایانه‌های مرزی دوغارون خراسان رضوی، ماهیرود خراسان جنوبی و میلک سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی همجوار با مرز افغانستان هستند که در این میان ماهیرود به تنهایی حدود ۳۵ درصد از صادرات به این کشور همسایه را پشتیبانی می‌کند.

هر چند تجار افغانستان از شرایط آسان واردات کالا به کشورشان راضی اند، اما همیشه گلایه‌مند از تجارت یکسویه این مبادلات به نفع ایران هستند.

تجار افغان می‌گویند: همانطور که ایران از ما انتظار دارد مشتری کالاهایشان باشیم، ما هم خواهان واردات کالا‌های افغانستانی از جمله محصولات کشاورزی، خشکبار و مواد معدنی به ایران هستیم.

خواسته‌ای به حق در روابط دوجانبه تجاری که اگر شنیده و عملیاتی شود چه بسا می‌تواند رونق تجارت در این گلوگاه مرزی را دوچندان کند.

گزارش از سمیرا گنجی

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
عالی بود خداقوت به همه مرزنشینان