پایان داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی چه خواهد شد؟

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ جای ارز دولتی خالی بود، این در حالی است که حذف کامل آن تا این لحظه تکذیب شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی بین اقشار مختلف مردم، از جمله مواردی است که در لایحه ۱۴۰۱ دیده شده است. در تیرماه سال ۱۳۹۷ به دلیل نوسانات قیمت ارز، کاهش صادرات و افزایش واردات قانون دو نرخی شدن ارز تصویب و ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان به گروه‌های کالایی عرضه شد.

این موضوع را ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در خصوص ارز دولتی نیز این طور می‌گوید که گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر وارد سفره مردم شد؟ این میزان ارز به جیب چه کسانی رفته است؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست افراد خاصی به تعداد انگشتان دست، رفته است. البته من تعداد آن‌هایی را که ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیبشان رفته، دارم.

نادران رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: فقط یکی از وارد کنندگانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کند، از کل ملت ایران که یارانه در سال ۱۳۹۹ گرفتند، بیشتر سود کرده است.

البته این منفعت‌ها مربوط به یک نفر نیست، طبق اعلام دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی، در بیش از ۱۲۴۸ فقره در این حوزه، ۵۵۵ نفر دستگیر شدند که گردش مالی این افراد بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

این ۱۰ میلیارد دلار در حالی از دست رفته که در ۷ ماه ابتدای سال در مجموع ۸ میلیارد دلار ارز برای کالای اساسی صرف شده است، در واقع همین اعداد و ارقام و تخلفات باعث شد تا اغلب مسئولان کشور مخالف ارز دولتی باشند.

همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: من از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم و معتقدم ارز دو نرخی فساد ایجاد می‌کند.

در نهایت عوامل نامبرده شده و افزایش محدودیت‌های ارزی کشور باعث شد تا هر سال تعداد کالا‌های مشمول ارز دولتی کمتر شود. به طوری که از عرضه نامحدود در سال ۱۳۹۷، ابتدا تخصیص ارز دولتی به ۲۵ قلم کالا محدود شد و سپس با حذف ارز لاستیک، برنج، شکر، روغن و سایر ارز دولتی فقط به ۵ قلم کالای اساسی تعلق گرفت.

تخصیص ارز دولتی به 5 کالای اساسی

لاهوتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ارزان قیمت، تقاضای کاذب ایجاد می‌کند و تقاضای کاذب ایجاد کردن در آخر باعث اتلاف منابع ملی کشور می‌شود.

او ادامه داد: به عنوان مثال برای اثر بخشی نامناسب این سیستم می‌توان قیمت مرغ را در نظر گرفت، علیرغم تخصیص ارز دولتی برای نهاده‌ها قیمت مرغ از حدود ۷ هزار تومان در سال ۱۳۹۷، امروز به نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان رسیده است.

همچنین حیدر علی نوری، دبیر ستاد بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: هر آنچه که مرتبط با مصرف و معیشت مردم است، تلاش شده در برنامه بودجه آثار جبرانی آن وجود داشته باشد.

علی مروی کارشناس اقتصادی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حمایت از معیشت محرومان و حمایت از تولید اهدافی است که سیاست‌گذاران اقتصادی آن را بر می‌شمارند، بانک مرکزی باید دالانی را هدف بگیرد و بگوید نرخ ارز را در این دالان نوسان می‌دهد. لذا نوسانات نباید زیاد باشد که به مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب بزند. این دالان باید متناسب با تورم به روز شود. در شرایط اقتصادی کشور یک دلار از ذخایر ارزی پشتوانه تیم مذاکره کننده محسوب می‌شود تا بتوانند به توافق خوب برسند یا نه، نرخ ارز بر روی انتظارات فعالان اقتصادی اثر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایطی ارز ۴۲۰۰ تومان وضع می‌شود که دولت دچار کسری شدید تراز عملیاتی است، گفت: به دلیل کسری شدید تراز عملیاتی، تورم ایجاد می‌شود و سطح عمومی قیمت همه کالا‌ها بالا می‌رود، با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌توانیم از فقرا حمایت کنیم بلکه آن‌ها را نقره داغ می‌کنیم و از نظر رفاه اجتماعی به هیچ وجه ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل دفاع نیست.

حسن خانی، کارشناس اقتصادی درباره شیوه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد: ارز دولتی می‌تواند به صورت دفعی و به یکباره حذف شود و یا می‌تواند به صورت تدریجی حذف شود.

او ادامه داد: پیشنهاد من این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت دفعی حذف شود، اما حمایت از طریق دولت انجام شود و هدفمند باشد، مثلا می‌توان ارز ۴۲۰۰ توانی را حذف کرد و از مردم حمایت کالایی کرد. در واقع بار بودجه نباید اضافه شود و با این تغییر شیوه کسری بودجه نیز جبران شود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خبری از ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود، اما حذف کامل آن تا این لحظه تکذیب شده است، ادامه روند چکش کاری لایحه بودجه پایان قصه ارز دولتی را تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید

توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به تدریج انجام شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
درود بر رییسی .باید حقی که از بیتالمال دزدیدند پس بدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ترابی
۱۰:۲۰ ۰۸ دی ۱۴۰۰
خب شما بلد نیستید ارز۴۲۰۰ تومانی را هدایت کنید ووقتی میسپارید به دست تاجران از صفر تا صدش را زیر نظر داشته باشید مردم چرا باید جور این بی کفایتی شما را بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
یعنی چون ارز ۴۲۰۰تومانی فساد ایجاد کرده باید حذف شود یا با مفسدانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتن و کالای مورد نظر که ارز براش تخصیص داده شد ه را وارد نکردن باید برخورد بشه و تاوان کار غیر قانونی خود را بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۱ دی ۱۴۰۰
تورم بیکاری فقر
Iran (Islamic Republic of)
کاربر x
۰۹:۱۲ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
با سلام و وقت به خیر : « تجربه را تجربه کردن خطاست » بارها دولتهای قبل حذف ارز ترجیحی و دادن یارانه به اقشار آسیب پذیر را تجربه کردند و نتیجه منفی آن را در کوچک شدن سفره هفت دهک پایین جامعه مشاهده کردند. دولت سیزدهم که به سیاستهای دولت قبلی به شدت معترض بود. پس از سه ماه دوباره دارد همان راه اشتباه دولت قبل را اجرا می کند . « حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه پنج دهک اول » . حذف ارز ترجیحی قیمت ها را از سه تا پنج برابر افزایش خواهد داد و قدرت خرید مردم را به شدت پایین خواهد آورد. « مرغ از 7300 تومان به 31000 تومان رسیده [ البته هنوز مرغداران ارز ترجیحی می گیرند ] و یارانه پنج دهک پایین همان 100000 تومان » حال تصور کنید با حذف ارز ترجیحی مرغ بشود کیلویی 65000 تومان و یارانه ها 150000 تومان . آیا قدرت خرید به اندازه تورم بالا رفته است . خیر. بنابر این با حذف ارز ترجیحی باز هم شاهد کوچکتر شدن سفره دهکهای پایین و اعتراض به حق آنان خواهیم بود. دولت نباید ناکار آمدی خود در تخصیص بهینه ارز ترجیحی را با حذف آن سرپوش بگذارد و مردم را دچار تورم بیشتر در کالاهای اساسی نماید . ( اگر نخبگان با تقوا و کار آمد در دولت وارد شوند با ارائه راهکارهای خلاقانه و جدید مشکلات را حل خواهند کرد ) افرادی که هوش سرشار و تفکر خلاق و نوآوری ندارند همیشه دنباله روی اشتباهات تجربه شده دیگران هستند . ( فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم ). مخلص کلام اینکه : « در کشور نظریه پرداز اقتصادی نداریم، و هرکس می آید هر روز برای اقتصاد بیمار نسخه ای غیر تحصصی که بیماری را تشدید می کند می پیچد ».
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
" بارها دولتها حذف ترجیحی را تجربه کرده اند"
این متن نمونه ای بارز از جوسازی است ارز ترجیحی برای اولین بار سال ۹۷ استفاده شد
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۳:۲۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
هرروز دلال هاچندنفررابامدارک میبرن بانک به اسم این بدبختهاارز۴۲۰۰ میگرن یک مبلغ ناچیزی میزارن کف دستشان.ارزبایدتک نرخی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
در حال شکنجه مردم ایران هستید.
یک دفعه بکشید راحت بشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
درخواست ملت حذف ارز 4200تومانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
ملت شدن موش آزمایشگاه دولتی ها و مسیولین که دردی حس نمی کنند فقط تصور می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
تورم بالای ۷۰درصد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسمی
۲۱:۰۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
بازار ایران با ارز 4200 تومانی دولتی و ارز 28000 تومانی بازار ازاد به نوعی تعادل رسیده است. یعنی نرخ ارز در بازار آزاد حداقل شش برابر نرخ ارز دولتی است. حال اگر ارز 4200 تومانی که نقش بسیار زیادی در جلوگیری از فاجعه قیمت ها داشته است حذف شود و قیمت پایه دولتی آن، همین قیمت بازار آزاد یعنی 28000 تومان شود، بازار ازاد و دلالان با محاسبات خود، که تابع فرمول شش برابر بودن فاصله نرخ دولتی با آزاد است، اقدام به شش برابر نمودن نرخ در بازارهای دلالی می کنند یعنی طی یک یا دوهفته قیمت ارز را به حدود 170000 تومان می رسانند و این اولین و آخرین اشتباه دولت رئیسی خواهد بود چون بعد از آن وعلوم نیست چه بر سر ایران خواهد آمد. پس به جای این حماقت تاریخی، به دنبال زدودن دست دلالان در ارز دولتی 4200 تومانی باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
حرف الکی نزن اقتصاد برای خود قاعده و قانون دارد دلبخواه نیست که دلال بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومان قیمت دلارش را چند برابر کند به فرض هم که چنین کند، خریدار ندارد
قیمتها تابع قانون عرضه و تقاضا است نه میل و دلبخواه دلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
سلام از مجلس شورای اسلامی میخواهیم فکری به حال اشتغال چندمیلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار لیسانس و فوق لیسانس،سربازی رفته،عضو خانواده ایثارگر،بسیجی و شورای پایگاه می‌کرد که هر چه دارند از امنیتی هست که این عزیزان فی سبیل الله براشون درست کردند،اینها نه کاری دارند،نه خانه ای،نه خودرویی،حداقل دولت دومیلیارد تومن وام بانکی بدون سود و بدون ضامن به این عزیزان بدند،چون هیشکی ضامن یک بیکار نمیشود.علم بهتر است یا ثروت،عدالت برای همه مردم ایران.نصیروندگرمی.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۰:۰۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
این 43 سال پایان هر چیزی چه شده ؟ این هم همان خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
محمد فخری
۱۹:۱۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
همه مردم دارند بدبختی می کشند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
اولا اونایی که‌ ارز ۴۲۰۰ تومنی رو گرفتن و اونایی که این ارزو به... دادن باید پاسخگو باشن... که چرا دادن‌و کجا خرج‌شده؟؟؟ یه نمونه...چرا ۶۰میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومنی ای که برا واردات کره اختصاص یافته گم شده؟؟؟‌کجا رفته؟؟؟ کی‌ مجوز اختصاص اونو داده... باید جواب بدن. شماها عرضه نداشتین جلوی دزدی رو بگیرین تا ارز ۴۲۰۰ بیاد بدست مردم برسه باید محاکمه و برکنار بشین. بعدش حالا در‌مورد حذفش تصمیم گیری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
ودوباره تورم جدید وچند برابری روحانی کجائی
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۸:۴۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
در دوران روحانی اقتصاد خراب و بد بود ، الان هم بد و خراب است .
ولی طرفداران رئیس جمهور فعلی میگن وضعیت بهتر شده .
در حالی که همچنان رخوت و رکود بر بازار حاکم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
واقعا جای تعجب داره آقای پور ابراهیمی نماینده کرمان در زمان تصدی آقای روحانی می گفتند اگه این ارز 4200 تومنی را به خود مات بدیم باید یارانه 500 هزار تومنی یا 1 میلیون تومانی به مردم بدهیم ولی در دولت آقای رئیسی چطور میشود این مبلغ به اعداد 90 هزار تومن و 120 هزار تومن کاهش می یابد بر اساس دهک جمعیتی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
گرانی اب و برق و گاز و مایحتاج کشاورزی و غیره به ان ارز وابسته هس دارو سر جایش میمونه و تاوان ارزانی گندم رو کشاورز خواهد پرداخت وگر از کاشت گندم دست بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
لطفا سریع تر ارز 4200 و ارز نیمایی رو حذف کنید تولید و اشتغال کشور رو نابود کرده مخصوصا کسب و کار های خورد توان رقابت با شرکت های بزرگ و شهرک های صنعتی که ارز ترجیهی و نیمایی میگیرن رو ندارن، حتی امروز هم ارزهای نیمایی و 4200 حذف شوند دیر است
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۱۷:۵۴ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
چرا همه دولتمردان دنبال حذف دلار ۴۲۰۰ و هیچ احدی دنبال حذف و کاهش دلار ۲۷ هزار تومانی نیست ،هنر مدیریت کاهش قیمت یا گران کرد ، گران کردن دلار و حذف دلار ۴۲۰۰ هنر نیست هر بچه میتوان این کار بکنه ولی کاهش دلار ۲۷۰۰۰ به ۴۲۰۰ نیاز به مدیر مدیر نخبه وطن پرست مردم دوست دلسوز پاک امین خوش قلب که متاسفانه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
بدلیل آنکه ارز ۴۲۰۰ تومانی سر منشاء فساد است دولت بدنبال حذف این ارز است
آخرین اخبار