مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، زینالی، مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در ستاد استانی کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: در استان گیلان این بیماری مشاهده شده و لازم است اقدامات پیشگیرانه در استان قزوین هم انجام شود.

او افزود: با توجه به گزارش مواردی از وقوع بیماری در کشور و با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و همچنین تراکم مرغداری‌های استان قزوین، مجموعه دامپزشکی استان با تمام توان برای پیشگیری و مهار به موقع بیماری اقدام خواهد کرد.

به گفته زینالی، واکسیناسیون طیور صنعتی و سنتی در دست انجام است و واکسن هم به اندازه کافی تأمین شده است.

در این جلسه با اعلام ممنوع بودن دستفروشی طیور زنده تاکید شد، ورود و خروج طیور زنده از استان کنترل شده و همچنین با گشت‌های مشترک محیط زیست، وضعیت تالاب‌ها و پرندگان مهاجر بررسی و رصد می‌شود.

در این جلسه همچنین اعلام شد پرنده فروشی‌ها پایش و رصد می‌شوند و همه طیور استان به تبعیت از قانون بیمه اجباری، بیمه هستند.

همچنین در این نشست بر لزوم حساسیت بیشتر بر حمل و نقل پرنده زنده، تشدید کنترل خودرو‌های حمل طیور و فرآورده‌های مربوطه، ترغیب مرغداران برای استفاده از واکسن، برخورد با واحد‌های غیر مجاز، ساماندهی توزیع مرغ بومی و رنگی و تامین سردخانه برای ذخیره محصولات دامی، تأکید شد.

از سال ۹۷ تاکنون با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی، آنفلوآنزای پرندگان در استان قزوین مشاهده نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.