مراسم افتتاحیه استانی بسته تحولی مدرسه خوانا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در بستر شبکه شاد برگزار شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، صدیقه عبداللهی معاون آموزش ابتدایی کردستان در نشست مراسم افتتاحیه بسته تحولی مدرسه خوانا با بیان اینکه دوره ابتدایی طلایی‌ترین دوره آموزش و یادگیری است و کودکان در این سن بیشترین آمادگی را برای یادگیری دارند، گفت: زیرساخت‌های شخصیتی و رفتاری کودکان در این دوره مهم شکل می‌گیرد.

عبداللهی آموزش مهارت‌های چهارگانه (سخن گفتن، گوش دادن، خواندن و نوشتن) و آداب و مهارت‌های زندگی را هدف اصلی و اساسی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی عنوان کرد و اظهارداشت: یادگیری آداب و مهارت‌های زندگی خشت اول زندگی اجتماعی افراد محسوب می‌شود و آینده تحصیلی و اجتماعی فرد را تضمین می‌کند.

او با بیان اینکه داشتن فن بیان و مهارت‌های ارتباطی مناسب تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت فرد دارد، گفت: سنگ بنای تمامی مهارت‌های زندگی در دوران کودکی گذاشته می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی کردستان خاطرنشان کرد: اگر در دوره پیش دبستان و دبستان مهارت‌های خواندن و نوشتن و به تبع آن مهارت‌های ارتباطی کودکان به شیوه مناسب پرورش یابد بی گمان پیشرفت آنان در بزرگسالی تسهیل می‌شود.

عبداللهی یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزشی کشور در شرایط کنونی را ضعف در مهارت‌های خواندن و نوشتن در حساس‌ترین دوره آموزشی یعنی دوره ابتدایی عنوان کرد.

او ادامه داد: معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با علم به این موضوع اقدام به اجرای بسته تحولی مدرسه خوانا در راستای راهکار‌های ۱۷-۳ و ۱۶-۱ سند تحول بنیادین با هدف ارتقای مهارت‌های چهارگانه زبانی به عنوان ابزار کلیدی برقاری ارتباط و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی در سال گذشته در ۵ درصد مدارس کشور نمود که این درصد در استان کردستان معادل ۹۶ مدرسه و ۷۲۶ کلاس درس بود که در تمام مناطق آموزشی استان توزیع گردید.

معاون آموزش ابتدایی کردستان افزود: در سال جاری نیز باتوجه به اثربخشی طرح زمینه توسعه آن در سطح استان فراهم گردید و در ۱۵ درصد از مدارس استان به تعداد ۲۸۸ مدرسه برای ۶۰ هزار و ۶۰۲ دانش آموز توسط دو هزار و ۳۳۵ معلم و ۳۷ مدرس راهبر در حال اجرا می‌باشد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: بسته تحولی مدرسه خوانا در کلاس‌های مدارس روستایی، شهری، دولتی، غیردولتی، دخترانه، پسرانه و مختلط از پایه اول تا ششم اجرا می‌شود و ۱۱۰ کلاس چند پایه روستایی نیز مجری طرح می‌باشند.

او با بیان اینکه اهداف بسته تحولی مدرسه خوانا تعمق و تفکر در درون مایه کتب درسی است؛ گفت: با تحول در نظام آموزشی براساس چرخش‌های تحول آفرین سند تحول بنیادین حرکت از حافظه محوری به سمت مهارت محوری و پرورش خلاقیت در دانش آموزان فراهم می‌گردد تا دانش آموزانی با ادب، مسئولیت پذیر و دارای عزت نفس بالا تربیت شوند.

معاون آموزش ابتدایی کردستان با تاکید بر اینکه با اجرای این بسته تحولی به دنبال ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی و استقرار تربیت تمام ساحتی دانش آموزان هستیم؛ تصریح کرد: ارتقای سطح عملکرد تحصیلی ۷۰ درصد دانش آموزان در ابعاد مختلف مهارت خواندن، نوشتن در ارزشیابی پایانی به سطح خوب و خیلی خوب از جمله اهداف کمی مدرسه خواناست.

عبداللهی فعال کردن دبیرخانه استانی و نظارت بر عملکرد دبیرخانه‌های منطقه ای، تبیین و تشریح طرح خوانا برای مجریان در قالب جلسات حضوری و غیرحضوری، تشکیل کانال در شبکه شاد با عضویت اعضای دبیرخانه استانی و شهرستانی، مدیران و معلمان مجری و مدرس راهبران، و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مجریان طرح از ۱۸ آذر لغایت ۲۵ آذر ماه را از اهم اقدامات در راستای اجرای این بسته تحولی برشمرد.

او از برگزاری پیش آزمون خوانا در مدارس دوره اول ابتدایی ناحیه یک سنندج به تعداد ۳۵ نمونه در پایه‌های دوم و سوم و در دوره دوم ابتدایی نیز در مدارس شهرستان سقز برای ۳۵ نمونه از جامعه آماری در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم خبر داد و گفت: در پایان سال تحصیلی با برگزاری آزمون پایانی میزان اثربخشی طرح مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش ابتدایی کردستان در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای بهینه بسته تحولی خوانا شاهد نتایج ارزشمندی در توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان و در نهایت ارتقاء جایگاه کشورمان در آزمون بین المللی سواد خواندن و نوشتن در سطح جهانی باشیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.