زرگران گفت: در دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار و به آن‌ها اطلاع‌رسانی کرده که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه امسال حذف شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: در ۲ هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی داشت که در آن مطرح شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه  امسال حذف می‌شود.

او افزود: این ارز برای کالا‌های اساسی حذف خواهد شد و توزیع دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی با ارز نیمای خواهد بود.

زرگران گفت: با توجه به شرایط کشور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اهمیت اجرایی بالایی برخودار است که دولت باید برای بهبود اجرای این کار به نکاتی توجه کند.

او بیان کرد: بهتر بود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل که فاصله ارز ترجیحی با ارز نیمایی کمتر بود اتفاق می‌افتاد تا تاثیر آن بر مصرف کننده کمتر شود به هر حال اکنون بخش خصوصی هم تلاش می‌کند که در کنار دولت این طرح به سرانجام برسد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در ۷ ماه اول امسال حدود ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی از طرف بانک مرکزی برای دارو و غذا پرداخت شده است که در ۷ ماه گذشته میزان یارانه پرداختی ۲۴۴ هزار میلیارد تومان با محاسبه نرخ ارز ازاد بوده است؛ که حدود ۴۰۰ هزار تومان سرانه برای هر ایرانی است.

او افزود: گندم و دارو همچنان ارز دولتی خواهد داشت چراکه گندم کالایی است که به راحتی جایگزین شده و وقتی گندم یارانه‌ای در شبکه وجود داشته باشد، به راحتی به بیرون شبکه نشت کرده و در بازار جایگزین ذرت و جو خواهد شد.

رئیس انجمن غلات ایران گفت: مسلم است که دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان در بوجه سال اینده یارانه گندم و نان دهد، اما بهترین راه این است که نرخ گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از طرف دولت خریداری شود و به آراد یارانه تلق بگیرد. در حال حاضر باید آزاد سازی نرخ گندهم انجام شود و یارانه به آرد یا نان تعلق بگیرد.

زرگران افزود: اگر هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود بایر این طرح به گونه‌ای باشد که موجب نارضایتی مردم نشود این در حالی است که اکنون دولت برای دانه‌های روغنی، گندم، دارو و نهاده‌های دامی یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر ایرانی پرداخت می‌کند که اگر گندم و دارو همچنان ارز دولتی بگیرند، دولت باید به هر ایرانی ۱۵۰ هزار تومان یارانه بدهد و این رقم نباید کمتر شود.

او بیان کرد: یارانه‌ای که در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم تعلق می‌گیرد باید به مردم ارائه شود تا طرح با هدف فساد زدایی با موفقیت اجرایی شود.

زرگران اظهار کرد: اگر قرار است که کمتر از یارانه‌ای که دولت به ارز ترجیحی می‌دهد به مردم پرداخت کند و در مقابل هم کالا گران شود، در این صورت قدرت خرید مردم کاهش یافته و قادر به خرید کالا‌های اساسی نیستند که در چنین شرایطی نارضایتی ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: باید نقدینگی بنگاه‌های فعال در این حوزه تأمین شود چراکه با حذف ارز ترجیحی سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی از جمله دامداری‌ها ۴ تا ۵ برابر خواهد شد. پس دولت باید تامین سرمایه در گردش را انجام دهد تا تقاضا در کشور از بین نرود و چرخ تولید بچرخد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمالا قطعی خواهد بود

در ادامه این جلسه محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادراتی گفت: همانطور که در بودجه مشخص شده است، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمالا قطعی خواهد بود. از آنجایی که رشدجدی در درآمد‌های مالیاتی دیده شده است نشان می‌دهد که موضوع تعدیل تعرفه‌های مالیاتی برای دولت مبنا قرار نگرفته است.

لاهوتی گفت: اگر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۶ تا۲۷ هزار تومان در سنا برسد عملا تعرفه گمرکی افزایش چشمگیری خواهد داشت و آن چیزی که پیش بینی می‌شود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کالا‌های وارداتی و ۸۵ درصد کالا‌های واسطه‌ای و کالا‌های سرمایه‌ای شاهد افزایش قیمت خواهند بود. نتیجه این امر افزایش قیمت ها،کاهش قدرت خرید و افزایش تورم است که دولت در این بودجه هدفش کاهش تورم خواهد بود.

این در حالی است؛ لاهوتی در سال‌های گذشته به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نظام اقتصادی دولت تاکید داشت و معتقد بود این ارز منجر به ایجاد فساد و رانت می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار