مرمت اضطراری ۱۲ اثر تاریخی نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

۴۰ خانه ارزشمند تاریخی سبزوار به ۱۲ عدد رسیده است که آن‌ها نیز در شرایط خطرناکی قرار دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تخصیص نیافتن اعتبار برای مرمت بنا‌های تاریخی سبزوار سبب شده است که ۱۲ اثر تاریخی در وضعیت اضطراری قرار بگیرد و اگر طی روز‌های آینده مرمت نشود ممکن است اتفاقات ناخوشایندی برای آن‌ها بیفتد؛ طبق اظهارات مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار برای این که ۱۲ اثر تاریخی سبزوار از شرایط خطرناک فعلی نجات یابد، هم اکنون به حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

 این میزان هزینه تنها برای خروج بنا‌ها از وضعیت اضطراری است، در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۰ خانه تاریخی ارزشمند در سبزوار وجود داشت، ولی حالا تعداد آن‌ها به ۱۲ خانه تاریخی رسیده است، در شرایط فعلی که معضل کمبود اعتبار گریبانگیر تمام بخش‌های دولتی است.

تنها راهکار احیا و مرمت آثار تاریخی، مشارکت‌های مردمی و واگذاری تعدادی از این آثار به بخش خصوصی است. به گزارش خراسان رضوی، بافت تاریخی شهر کویری سبزوار در مساحت ۱۸۰ هکتار دارای معماری درون گرا و مصالح بومی خشتی و آجری است و در این مجموعه ۴۳ اثر تاریخی ثبتی و ۱۰۰ اثر شناسایی شده شامل مسجد جامع، بازار و خانه‌های تاریخی قرار دارد.

مرمت اورژانسی ۱۲ اثر تاریخی معطل ۱۵ میلیارد اعتبار!

محسن برآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: در حوزه بافت شهر سبزوار ۴۳ اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۱۲ اثر نیازمند مرمت اضطراری است،  چندین بار اعلام کرده ایم که آثار تاریخی از جمله سرای معمار زاده، سرای اولیا، آرامگاه اسرار، آرامگاه فقیه سبزواری، رباط عرب ها، حسینیه زرگرها، سرای حقیران، سرای دو در، بازار قدیمی سبزوار و ... باید هرچه سریع‌تر مرمت اضطراری شود و اگر در روز‌های آینده به فکر مرمت این آثار تاریخی نباشیم، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی مشابه سرای معمارزاده رخ دهد.


بیشتر بخوانید


محسن برآبادی گفت: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته، برای این که ۱۲ اثر تاریخی سبزوار از شرایط خطرناک فعلی نجات یابد، هم اکنون به حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این میزان هزینه تنها برای خروج بنا از وضعیت اضطراری است.

وی گفت: هر بنای تاریخی در سبزوار با مشکلات و چالش‌های خاصی مواجه است و در برخی از بنا‌های تاریخی ابتدا باید مباحث مربوط به مالکیت تعیین تکلیف شود تا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار به مرمت کلی بنا ورود کند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: در شرایط فعلی باید به دنبال تامین هزینه مرمت اضطراری ۱۲ بنای تاریخی در سبزوار باشیم و در بنا‌های نیازمند مرمت اضطراری باید اقداماتی به منظور تثبیت کار و جلوگیری از گسترش تخریب بنا انجام شود و ممکن است قسمت‌های دیگری از بنای تاریخی در فصول بارندگی سال دچار تخریب شود و هزینه سنگین تری برای بازسازی و مرمت اضطراری دارد.

برآبادی گفت: به دلیل کمبود اعتبار در دو تا سه سال اخیر نتوانستیم اقدامی در خصوص مرمت آثار تاریخی سبزوار انجام دهیم و تنها در سال گذشته مرمت دو خانه تاریخی جعفرزاده و اولیا با ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار انجام شد، ولی همچنان ناتمام است.

وی گفت: با توجه به این که در شرایط فعلی نمی‌توان به وضعیت اختصاص اعتبار مرمت آثار تاریخی از سوی دولت امیدوار بود، تنها راهکار مشارکت مردمی است؛ همچنین در برخی از بنا‌های تاریخی از جمله سرای اولیا با چالش تعدد مالکان مواجه هستیم و سرمایه گذار نمی‌تواند با حدود ۳۰ مالک اثر توافق کند بنابراین در گام نخست باید دولت به سامان دهی این گونه آثار بپردازد و در مرحله بعد برای مرمت و توسعه به سرمایه گذار تحویل شود.

۴۰ خانه تاریخی به ۱۲ خانه کاهش یافته است

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۰ خانه تاریخی ارزشمند در سبزوار وجود داشت، ولی اکنون به ۱۲ خانه تاریخی رسیده که تشکیل این کمیته به احیای خانه‌های تاریخی این شهرستان در راستای جذب گردشگران و مسافران کمک می‌کند.

مرمت آثار تاریخی در بودجه سال آینده جدی گرفته شود


بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس گفت: آثار تاریخی منطقه سبزوار وضعیت بسیار مناسبی ندارند که این موضوع می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری داشته باشد. در این مدت برای آرامگاه فرید خراسانی ششتمد حداقل‌هایی را ایجاد کردیم و برای بهبودی بنا ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت.

وی گفت: تمامی امکانات و تجهیزات باید به منظور حفظ هویت تاریخی سبزوار به کار گرفته شود. وی ادامه داد: بحث مرمت اضطراری آثار تاریخی سبزوار در بودجه سال آینده باید جدی گرفته شود.

 

منبع؛ خراسان

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.