ایده برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال به صورت هر ۲ سال یک بار حاشیه‌های فراوانی را در پی داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طرح بحث برانگیز فیفا برای برگزاری جام جهانی هر دو سال یک بار به جای چرخه چهار ساله فعلی، فعلا در کش و قوس جمع آوری رای کافی برای اجرای آن است، هیئت حاکمه فوتبال جهان قرار است یک نشست مجازی با ۲۱۱ فدراسیون عضو خود برگزار کند.

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا می‌گوید ایده این است که به یک اجماع برسیم که آیا فدراسیون‌های ملی واقعا خواهان برگزاری منظم‌تر جام جهانی هستند یا طرحی که توسط آرسن ونگر ترویج می‌شود محکوم به شکست است؟

ونگر، مدیر سابق آرسنال که اکنون رئیس توسعه جهانی فیفاست، از ایده برگزاری یک تورنمنت بزرگ بین‌المللی هر سال که به طور متناوب بین جام جهانی و قهرمانی‌های قاره‌ای مختلف برگزار می‌شود، دفاع کرد.

ونگر در ماه سپتامبر به روزنامه فرانسوی L'Equipe گفت: «بازی‌های بیشتری نسبت به قبل وجود نخواهد داشت. این ایده در مورد بهبود کیفیت فوتبال و مسابقات است و موضوع پول نیست».

این طرح تنش‌های زیادی را در پی داشت، با تقویم بین‌المللی فعلی برای تمدید در سال ۲۰۲۴ بسیاری از احزاب مختلف سعی می‌کنند بر آینده این ورزش تاثیر بگذارند.

یوفا، اما مخالف سرسخت این طرح است، بر اساس تحلیل برخی از کارشناسان فوتبال، برگزاری جام جهانی هر دو سال یک بار عواقبی برای سلامت بازیکنان خواهد داشت، به طوری که FIFPro به طور مرتب نگرانی‌های خود را در مورد حجم کاری آن‌ها ابراز کرده و نسبت به آن هشدار داده است، برخی می‌گویند این طرح عواقب اقتصادی نیز خواهد داشت و اگر باشگاه‌ها مایل نباشند بازیکنان را هر سال برای یک تورنمنت بین‌المللی رها کنند، ممکن است مشکلات احتمالی ایجاد شود. ایده ونگر این است که تمام مسابقات مقدماتی را در دو پنجره در سال، در اکتبر و مارس برگزار کند.

این انتقادات در حالی عنوان می‌شود که فیفا مدعی است برگزاری هر دو سال یک بار جام جهانی می‌تواند میلیارد‌ها دلار آورده اقتصادی برای کشور‌های در حال توسعه داشته باشد.

طرح پیشنهادی فیفا در رسانه‌های جهانی بازتاب فراوانی داشته و هر یک از آن‌ها نظر خود را در این باره به گونه‌ای مطرح کرده اند که در ادامه برخی از آن‌ها ذکر شده است؛

بازتاب جهانی برگزاری جام جهانی هر دو سال یک بار ///

اینساید گیم در واکنش به این طرح فیفا نوشت: فیفا اعلام کرد که گزارشی 700 صفحه ای به 207 نفر از 210 عضو واجد شرایط هیئت حاکمه در مورد تقویم مسابقات آینده ارائه کرده است. پیشنهادی برای برگزاری دوسالانه جام جهانی فوتبال نقطه بحث کلیدی بوده و کنگره فیفا یک مطالعه امکان سنجی را در ماه می تصویب کرده است.

بازتاب جهانی برگزاری جام جهانی هر دو سال یک بار ///

ساکر در این باره نوشت: فیفا روز دوشنبه مدعی شد که برگزاری جام جهانی هر دو سال یکبار مزایای مالی زیادی برای فدراسیون‌های عضو آن به همراه خواهد داشت، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا نیز ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های بسیار بحث برانگیز با مخالفت اروپا و آمریکای جنوبی از مسیر خارج نشوند.

بازتاب جهانی برگزاری جام جهانی هر دو سال یک بار ///

دیلی استار نیز نوشت: تنش های زیادی وجود دارد، با تقویم بین المللی فعلی برای تمدید در سال 2024، بسیاری از احزاب مختلف سعی می کنند بر آینده این ورزش تاثیر بگذارند.

بازتاب جهانی برگزاری جام جهانی هر دو سال یک بار ///

سایت ام اس ان هم گفت: اینفانتینو، رئیس فیفا معتقد است که «اکثریت» کشورها در صورت برگزاری رای‌گیری زودهنگام، طرفدار برگزاری جام‌های جهانی دوسالانه خواهند بود. به رهبران 207 فدراسیون ملی روز دوشنبه گفته شد که تغییر به جام جهانی از چهار سال به هر دو سال یکبار باعث افزایش درآمد 4.4 میلیارد دلاری (3.3 میلیارد پوند) در یک دوره چهار ساله خواهد شد.

گاردین هم نوشت: اینفانتینو، رئیس فیفا، در حالی که برنامه‌های بحث برانگیزی را برای برگزاری مسابقات جام جهانی انجام می‌دهد، که برگزاری جام جهانی هر ۲ سال یک بار ۳.۵ میلیارد دلار برای حمایت از فوتبال در کشور‌های کمتر توسعه یافته درآمد ایجاد می‌کند و با پروژه سوپرلیگ تفاوت دارد و همه تیم‌ها می‌توانند شانس خود را برای حضور در مسابقات جام جهانی امتحان کنند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار