نمایشگاه اسناد تاریخی راه آهن زاهدان_ میرجاوه با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته حمل و نقل در ایستگاه راه آهن زاهدان افتتاح شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  نمایشگاه اسناد تاریخی راه آهن زاهدان_ میرجاوه با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته حمل و نقل و با هدف اشاعه و معرفی تاریخ و پیوست‌های فرهنگی راه آهن، در ایستگاه راه آهن زاهدان افتتاح شد.

حسین معصومی مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور  در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اظهارداشت: اسناد تاریخی راه آهن زاهدان_ میرجاوه در راستای بازدید عموم و ترغیب علاقمندان به حوزه تاریخ نگاری و تاریخ پژوهی برای نخستین بار رونمایی شده است.
حسین معصومی افزود: راه آهن زاهدان_ میرجاوه جز نخستین خطوط ریلی است که پیش از ساخت راه آهن سراسری ایران ایجاد شده و در حال حاضر از آن بهره‌برداری می‌شود.
وی بیان کرد: تاریخ‌های درج شده روی آجرهای ابنیه و همچنین اسناد موجود بیانگر قدمت و اهمیت این راه آهن به شمار می‌رود.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور با بیان اینکه حمل کالا از طریق خط ریلی زاهدان به میرجاوه رشد ۱۰۰ درصدی داشته ادامه داد: به زودی قطار اکو از کویته پاکستان از طریق این خط ریلی به سمت ترکیه اعزام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه توجه دولت نسبت به مرزهای شرقی افزایش یافته، تصریح کرد: توسعه منطقه در سایه توسعه راه‌آهن محقق می‌شود.
معصومی تاکید کرد: با جدیت تلاشگران عرصه ریلی، راه آهن زاهدان _ خاش در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در راستای جذب نیروی بومی برای این محور، اطلاعیه آزمون استخدامی منتشر شده و به زودی این آزمون برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: کتاب خاطرات پیشکسوتان راه آهن برای ایجاد منابع تاریخ شفاهی این حوزه با مشارکت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان تدوین می شود.
رییس سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: نقش راه آهن در شکل گیری شهر زاهدان به اندازه ای بود که برخی از پژوهشگران معتقدند که زاهدان حیات خود را مدیون راه آهن است.
قاسم سیاسر با اشاره به اینکه راه آهن کویته_ میرجاوه_ زاهدان با هدف حمل و نقل ادوات، آذوقه و تجهیزات نظامی در زمان جنگ جهانی اول ایجاد شده افزود: راه آهن در روزهای پایانی جنگ جهانی اول و در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ شمسی به دزدآب رسید و به علت پایان جنگ از این خط برای اهداف نظامی استفاده نشد.
وی گفت: پس از جنگ، قراردادی میان دولت های ایران و هند منعقد شد که براساس آن تصمیم گرفته شد برای تجارت از این راه آهن بهره ببرید.
وی ادامه داد: برای توسعه تجارت و استفاده از راه‌آهن زاهدان_ کویته تسهیلات قابل توجه و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌ای در نظر گرفته شد که اتباع هندی و بازرگانانی از مناطق خراسان، یزد و سایر مناطق ایران به زاهدان مهاجرت کردند و این مهم به یکی از مولفه‌های اصلی تشکیل شهر زاهدان تبدیل شد.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: راه آهن ، اسناد ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار