گردشگری مزرعه می‌تواند سهم اقتصادی و فرهنگی کشاورزی را از تولید ناخالص ملی در حوزه اقتصاد استان های شمالی برآورده کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  علی ماهفروزی دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ گفت: این رویداد سرآغاز تحولی بزرگ در توسعه گردشگری استان خواهد بود.

او افزود: گردشگری کشاورزی در دنیا بر پایه قاعده و قانون است و نه تنها مشکلاتی در بر ندارد بلکه توان مضاعفی به حوزه اقتصاد وارد می‌کند و می‌تواند سهم اقتصادی و سهم فرهنگی، کشاورزی را از تولید ناخالص در حوزه اقتصاد استان برآورده کند.

دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ ادامه داد: گردشگری کشاورزی کاری نوپا در استان است و با رویکرد گردشگری مزرعه جدای از گردشگری کشاورزی می‌توان در مازندران شرایطی را فراهم آورد که برپایه سرمایه گذار محور بودن سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و کشاورزی اتفاقات خوبی را در استان رقم زد که رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ نقطه شروع آن باشد.

این استاد دانشگاه گفت: بر اساس یافته‌های باستان شناسی استان‌های شمالی به ویژه مازندران قدمت ۱۰ هزار ساله در تولیدات کشاورزی دارند به همین دلیل کشاورزی در استان با پیوست گردشگری باید همراه باشد.

ماهفروزی افزود: حرکت به این سمت با کشاورزی نوین و ایده‌های نو میسر خواهد بود که نه تنها بر هم زننده نظم موجود در بحث اختصاصی آن نخواهد بود بلکه حوزه کشاورزی استان را با اقتصادی پویا و جریانی مداوم و تحولی عظیم روبرو خواهد کرد.

طراح شهر پایتخت‌های فرهنگی و گردشگری افزود: کشاورزی در مازندران باید به سمت کشاورزی سلامت محور حرکت کند تا جامعه بتواند از ظرفیت‌های سلامت در حوزه کشاورزی بهره بیشتری ببرد.

دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ گفت: گردشگری کشاورزی شامل گردشگرانی است که در سفر‌های خود یا صرفا از یک مکان بازدید می‌کنند یا از ظرفیت‌های اقامتی، پذیرایی و سرگرمی‌های آن که شامل باغات و مزارع کشاورزی بهره می‌برند و از آنجایی که مازندران قابلیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی به ویژه گردشگری زراعت دارد می‌تواند مقصد این نوع گردشگران باشد.

دکتر ماهفروزی ادامه داد: استان بر پایه کشاورزی را نمی‌توان بصورت ۱۰۰ درصد به گردشگری کشاورزی تبدیل کرد، چون در این صورت تغییرکاربری اراضی بوجود خواهد آمد که درست نیست و دولت هم این روند را نمی‌تابند.

این استاد دانشگاه بیان داشت:، اما گردشگری مزرعه، بخش تخصصی گردشگری کشاورزی است که بصورت تخصصی شرایطی را در استان فراهم خواهد کرد تا در حوزه کشاورزی بتوان به سهم اقتصادی و سهم فرهنگی آن از تولید ناخالص حوزه اقتصاد رسید.

این کارشناس مسائل گردشگری اضافه کرد: باید توجه داشت مجوز‌هایی که در این حوزه صادر می‌شود بر اساس گردشگری مزرعه باشد تا گردشگری مزرعه برپایه سرمایه گذاری در استان شکل بگیرد.

ماهفروزی گفت: بر خلاف گردشگری کشاورزی که کشاورز محور است این نوع کشاورزی؛ سرمایه محور است و در آن مقصدی برای گردشگران مورد توجه است که تکان دهنده اقتصاد است.

دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری اکو ۲۰۲۲ افزود: در گردشگری مزرعه مزارع نوین کشاورزی که در مسیر محور‌های گردشگری استان هستند محور و مقصد گردشگران خواهند شد و این نوع مزارع فشار را از روی دولت برخواهند داشت، چون که سرمایه گذار با فراهم کردن زیرساخت‌ها سود مضاعفی از کشاورزی را نصیب استان می‌کند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.