طی این هفته با وجود رشد شاخص کل بورس، روزانه شاهد خروج پول از بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری بودیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس از عدد یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد به عدد یک میلیون و ۳۵۶ هزار واحد رسید. بازار در ۵ روز معاملاتی به دو نیمه مثبت و منفی تقسیم شد، اما هنوز با وجود صعودی بودن روند شاخص‌ها، شاهد خروج روزانه پول از بازار سرمایه هستیم.


بیشتر بخوانید

 توقف شاخص کل بورس در مدار صعودی با رشد ۴۰ هزار واحدی


برای مشخص شدن روند هفته کاری فعلی با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت شاخص کل بورس گفت: در هفته گذشته انتظار داشتیم شاخص با برخورد به کف کانال نزولی، یک رشد کوتاه مدت را آغاز کند که این هفته محقق شد. شاخص کل در اولین روز هفته با عدد یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته با رشد بیش از ۵ درصدی، به عدد یک میلیون و ۳۵۹ هزار واحد رسید.

او گفت: همچنین انتظار رشد از شاخص کل را در هفته آتی داریم. چنانچه شاخص کل بتواند کانال نزولی را پرقدرت به سمت بالا بشکند، میتوان تحلیل جدیدی ارائه داد و گفت که روند صعودی میان مدت آغاز شده است.

حمایت بدنه اقتصاد دولت بازار را به مدار صعودی بازگرداند

کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند شاخص فرابورس گفت: شاخص کل فرابورس نیز در روز شنبه با عدد ۱۸ هزار و ۵۷۰ واحد کار خود را آغاز کرد و در پایان هفته و حدود ۱.۲۲ درصد افزایش، به عدد ۱۸ هزار و ۷۸۰ واحد رسید.

ملک لی در خصوص شاخص کل هم وزن نیز گفت: شاخص کل هم وزن، که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است، در هفته فعلی عملکرد ضعیف تری داشت. این شاخص در روز شنبه با عدد ۳۴۴ هزار واحد شروع به کار کرد و پس از حدود ۳.۹ درصد افزایش در پایان هفته به عدد ۳۵۷ هزار واحد رسید.

خروج ۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه طی ۵ روز

او گفت: در هفته فعلی شاهد خروج حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بودیم. این موضوع با توجه به اینکه بازار صعودی است بسیار نگران کننده است.

حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که، بازار سرمایه در هفته فعلی به چه صورتی بوده است؟ گفت: در هفته فعلی شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و امروز در محدوده یک میلیون و ۳۵۶ هزار واحد پایان یافت.

او گفت: در ابتدای هفته معاملاتی هنوز ابهامات بسیاری در زمینه بودجه و معافیت مالیاتی وجود داشت، ولی با شفافیت و اعلام حمایت از بازار سرمایه و برقراری ۱۰ مصوبه وزیر اقتصاد به نوعی از برخی، ابهامات بازار سرمایه کاسته شد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در روز دوشنبه، حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان عملیات بازار باز بر روی تابلوی فرابورس صورت گرفت که عدد بسیار سنگین و تاریخی است که به نوعی نقدینگی برای بانک‌ها نیز ایجاد می‌کند. بر این اساس در اولین روز زمستان آخرین سال قرن، شاخص کل در مدار صعودی قرار دارد.

گروه بانکی بازگشت بازار را به ارمغان آورد

مرید سادات در پاسخ به این پرسش که، در هفته فعلی صنایع پیشتاز بازار سرمایه کدام بودند؟ گفت: در هفته فعلی صنایع خودرو، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها به خوبی عمل کردند، اما گروه بانکی به لیدری بانک ملت سبب بازگشت بازار سرمایه شد.

او گفت: نکته نگران کننده حال حاضر بازار، خروج همزمان پول از بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه گذاری است. در روز شنبه این هفته ۱۰۰ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۴۰۰ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۱۱۰ میلیارد تومان و در روز سه شنبه ۱۷۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه اخباری در هفته فعلی بر روی بازار سرمایه موثر بود؟ گفت: در هفته فعلی، مصوبه وزیر اقتصاد در جهت حمایت از بازار سرمایه، ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه، اعلام قیمت ماکسیمُم نرخ خوراک، معافیت مالیاتی صنایع، مشخص شدن کف قیمتی سهام در بازار سرمایه و حمایت بدنه اقتصادی دولت از جمله اخباری بود که سبب صعود بهبود بازار سرمایه شد.

بر اساس گفته کارشناسان بازار سرمایه در هفته کاری که گذشت تمام شاخص‌ها روند صعودی را تجربه کردند و این روند صعودی برای بنگاه‌های بزرگ بیشتر بود. عوامل متفاوت و بعضا ثابتی مانند حمایت از بازار سرمایه توسط دولت، در رفع بسیاری از ابهامات در این روند دخیل بوده است.

گزارش از مریم فدایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
متأسفانه عملکرد غیرصادقانه دولت باعث شد اعتماد مردم از بین بره.
وگرنه قیمت سهام ها الان خیلی مفته. از طرفی مردم میترسن بخرن.
خود من یکی دو ماه پیش که میگفتن کف بورسه، یه سهم خریدم الان پنجاه درصد منفیه.
عرضه اولیه های اخیر هم دارن درجا میزنن.
حمایت باید طولانی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۱ دی ۱۴۰۰
این اصلا خوب نیست که شاخص به صورت دستوری و کاملا هماهنگ شده رشد کنه. اصلا طبیعی نیست که همه سهم ها چه خوب و چه بد صف خرید باشن و رشد کنن و اخر عاقبتش این میشه که بعد از اتمام رشد همه سهم ها بدون توجه به بنیاد سهم دچار ریزش عمیق میشوند. دقیقا مثل پارسال. بورس وقتی درست میشه که دولت ازش دوری بکنه نه اینکه به چشم قلک خودش نگاه کنه و هر وقت پول کم بیاره بیاد سراغش و رونقش بده. مسئولین دولت نباید اظهار نظر های دستوری در مورد شاخص کل و تارگت های شاخص بدهند. نباید بگویند که فلان عدد شاخص تارگت هست و یا فلان حمایت را داره و یا تا اخر سال به فلان عدد میرسانیم. بورس باید با عرضه و تقاضا معامله بشه و این چیزی نیست که با دستور یک نفر از دولت تعیین بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۶ ۰۱ دی ۱۴۰۰
تا زمانیکه سهامداران خرد با این ریزش ها سرمایشون رو خارج کنند
این نوسان گیری ادامه داره و جیب مردم را میزنند
اگر هیچ سهمی در ضرر نفروشیم باج به اینها نداده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۱ دی ۱۴۰۰
سلام از مجلس شورای اسلامی،دولت،بیت رهبری میخواهیم فکری به حال اشتغال چندمیلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار لیسانس و فوق لیسانس،سربازی رفته،عضو خانواده ایثارگر،بسیجی و شورای پایگاه می‌کرد که هر چه دارند از امنیتی هست که این عزیزان فی سبیل الله براشون درست کردند،اینها نه کاری دارند،نه خانه ای،نه خودرویی،حداقل دولت دومیلیارد تومن وام بانکی بدون سود و بدون ضامن به این عزیزان بدند،چون هیشکی ضامن یک بیکار نمیشود.علم بهتر است یا ثروت،عدالت برای همه مردم ایران.نصیروندگرمی.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۱ دی ۱۴۰۰
بورس را باید هول بدهیم تا راه بیافتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ دی ۱۴۰۰
چرا فکر میکنید واکنش به تصمیمات دولت بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بازار به نقطه ای رسیده بود که دیگه فروشنده ای توی این قیمتها وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۱ دی ۱۴۰۰
۵روز روزی ۴۰۰۰هزار واحد افت می کند و۱۵ تا ۲۰ درصد ارزش سهم رو کم می کنه بعد یک روز چهل هزار واحد رشد می کنه وحالا ۳ تا ۵درصد ارزش سهام رشد می کنه وافعا فاجعه است وغیر منطقی بیچاره مردمی که این بازار اعتماد کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۱ دی ۱۴۰۰
با اینهمه غارتگری از مردم بازم تعجب میکنین که چرا پول از بورس خارج میشه تعجب شما جای بسی تعجب داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۵ ۰۱ دی ۱۴۰۰
اکثر سهم ها 60 70 درصد ضررن این 5 درصد و 10 درصد مثبت مشکلی از بازار حل نمی کنه شما مهم ترین اصل بازار یعنی اعتماد مردم و از دست داداین مثلا ثشاهد از 8000تومن مرداد پارسال اومده شده 900ت!!! شماببین باید 500 درصد بازار رشد کنه تازه سهامدار سربه سر بشه.ببینید اکثر اجناس از پارسال تا حالا 50 درصد اضافه شده ولی بازار سرمایه به زمین سفت خورده کجا دیدید خودرو سکه و دلار انقد سقوط کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۱ دی ۱۴۰۰
گر خشت اول معمار بنهاد کج تاا ثریا میرود دیوار کج

دقت کردید فقط روزای چهارشنبه بازار مثبته؟!
اینقدر برنامه ریزی!!!!!
این قدر هماهنگی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۱ دی ۱۴۰۰
اگه سهامداران ، سهام خودشان را سفت و محکم نگهدارند و تو صف فروش قرار نگیرند و سهام ارزنده ی خود را به هیچ وجه نفروشند ،قطعا" تا پایان سال ضرر و زیان آنها جبران خواهد شد و همچنین شاخص کل قله ی ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار را فتح خواهد کرد. البته با توافقات برجامی که تا چند روز آینده صورت خواهد گرفت وضعیت بورس بسیار عالی خواهد شد چون تحریم‌ها حذف میشه و محدودیت های واردات مواد اولیه کارخانه های تولیدی برداشته میشه و وضعیت کسب و کار و تولیدات و صادرات رونق خواهد گرفت و در نتیجه بورس روند مثبت و صعودی و فتح قله های بالاتر. این خط و این نشان.
آخرین اخبار