سرریز شدن سد تنگ تیز باشت در پی بارندگی های اخیر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: ظرفیت آب سد سنگ ملاتی "تنگ تیز"این شهرستان بدنبال بارندگی های دو روز گذشته تکمیل و سرریز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سید حمید حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: گنجایش این سد ۶۰۰ هزار متر مکعب است که ظرفیت آب آن در اثر بارندگی اخیر تکمیل شده است.

او هدف از ساخت این سد از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری را تقویت آب‌های زیر زمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک اعلام کرد و گفت: وجود این مخزن آبی در آب و هوای منطقه نیز تأثیر مطلوبی دارد.

حسینی افزود: سد تنگ تیز باشت با ارتفاع مفید ۱۵ متر و طول سر ریز ۴۰ متری با دبی دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شده است.

او از ساکنان حاشیه سد و مردم این شهرستان خواست تا برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد تنگ تیز خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.

حسینی افزود: بارش‌های شدید در شهرستان باشت و منطقه بالادست سد تنگ تیز سبب افزایش و بالا آمدن آب اطراف این سد و نیز افزایش آب پشت سد شده است.

او بیان کرد: این سد می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تأمین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی است.

حسینی تصریح کرد: هم اکنون بیش از یک میلیون متر مکعب آب در سازه تغذیه مصنوعی منطقه آبده گاه، پشت کوه خان احمد، چاه تلخ و سد تنگ تیز این شهرستان با بارندگی‌های اخیر ذخیره شده است.

او  ابراز کرد: ۱۵هزارو ۴۰۰ متر مکعب طرح آبخیزداری در مناطق مختلف این شهرستان تاکنون اجرا شده است.

حسینی اظهار داشت: عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه های پشت کوه باشت اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در دست اجراست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت تصریح کرد: ذخیره آب در سازه‌های آبخیزداری برای غنی شدن سفره‌های زیر زمینی، مراتع و تأمین آب کشاورزی مردم منطقه مفید است.

میانگین بارندگی  روز گذشته در باشت ۱۳۶ میلی متر بوده  است.

طرح سد تنگ تیز در سال ۱۳۸۸ با اعتبار هشت میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

این سد سالانه چهار دوره آبگیری دارد که در هر دوره ۶۰۰ هزار متر مکعب آب ذخیره سازی می‌کند.

شهرستان ۲۶ هزار نفری باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پيام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.