وزارت خارجه چین ضمن ابراز نگرانی از تصمیم توکیو مبنی بر تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای در اقیانوس، این تصمیم را غیرمسئولانه عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از چاینا دیلی، سخنگوی وزارت خارجه چین، امروز (چهارشنبه) گفت که چین به طور جدی نگران تصمیم یکجانبه ژاپن برای تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای به دریاست و به شدت با آن مخالف می‌کند.

این مقام چینی موضوع آب آلوده به مواد هسته‌ای را موضوعی عمومی دانست که بر محیط زیست دریایی و سلامت عمومی کل جهان تأثیر می‌گذارد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را در پاسخ به گزارش رسانه‌ها مبنی بر تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا بیان کرد.

ژائو گفت: «با بی‌توجهی کامل به نگرانی‌های مشروع و منطقی جامعه بین‌المللی، طرف ژاپنی به آماده‌سازی برای تخلیه آب های آلوده به دریا ادامه می‌دهد. بدیهی است که ژاپن می‌خواهد تصمیم اشتباه خود را بر کل جامعه بین المللی تحمیل کند. این تمامی کشور‌های ساحلی اقیانوس آرام هستند که باید ریسک چنین اقدامی را بپذیرند. طرف ژاپنی در انجام این کار به شدت غیرمسئولانه عمل می‌کند. ژاپن در هشت ماه گذشته به طور مداوم سعی کرده است از تصمیم تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای به دریا دفاع کند و مدعی است تخلیه آن بی خطر است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین اضافه کرد: «بسیاری از کشور‌ها و گروه‌های بین‌المللی محیط زیست این سوال را مطرح کرده‌اند که اگر آب نیروگاه هسته‌ای واقعاً بی‌ضرر است، چرا طرف ژاپنی به جای رها کردن آن در اقیانوس، آن را در دریاچه‌ها تخلیه نمی‌کند یا از آن برای مقاصد عمرانی استفاده نمی‌کند؟ حداقل بگویم، چرا برای ساخت مخازن ذخیره آب در خانه تلاشی نمی‌کند؟ جامعه بین المللی چگونه می‌تواند به سخنان ژاپن درباره سالم بودن یا نبودن این آب اعتماد کند؟ طرف ژاپنی باید به همه این سؤالات اساسی پاسخ مسئولانه بدهد.»

از آوریل امسال، جامعه بین‌الملل نگرانی‌هایی را در خصوص مشروعیت تخلیه آب‌های آلوده به دریا، منطقی بودن این طرح، اعتبار داده‌ها و اطمینان تجهیزات ابراز کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار