سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد برجام همچنان موضوعیت دارد و جایگزینی برای آن نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعای «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا که بعد از سفر به اراضی اشغالی مدعی شده بود که این کشور برای برجام جایگزین‌هایی دارد، گفت: «این توافق موضوعیت خود را از دست نداده است و همه کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله آمریکا باید آن را رعایت کنند و بر آن اصرار داریم که برجام هیچ جایگزینی ندارد.»

به گفته زاخارووا، موضع روسیه از همان ابتدای کار روی این طرح بدون تغییر باقی مانده است و در همین راستا زمانی که آمریکا پیمان خود را در این توافق شکست روسیه بار‌ها اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود نخواهد داشت و مسکو به آن پایبند ماند و به عنوان یک شریک واقعی در دور جدید مذاکرات شرکت می‌کند تا هرچه زودتر آن را احیا کند.

شایان ذکر است آینده برجام پس از خروج یکجانبه آمریکا در ماه می ۲۰۱۸ و تحریم‌های یکجانبه صادرات نفت علیه تهران زیر سوال رفت. ایران نیز بعد از این اقدامات اعلام کرد که سایر شرکت‌کنندگان در وهله اول اروپایی‌ها برخی از تعهدات خود را در حوزه اقتصادی نادیده می‌گیرند و بنابراین توافق را در شکل فعلی آن بی‌معنا کردند.

با این وجود بعد از مدت‌ها دور هفتم مذاکرات میان کشورمان و ۴+۱ در وین در هشتم آذرماه گذشته شروع شده و بعد از حدود ۲۰ روز به پایان رسید. بنابر خبر‌های پیشین از سوی دیپلمات‌های اروپایی دور هشتم قرار است قبل از شروع سال جدید میلادی شروع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
کشورهای اروپایی که در مذاکرات هسته ای حضور دارند خود بزرگترین دروغگویان سیاسی در تاریخ بشریت به حساب می آیند که همه نیرنگ ها و بلاهای تاریخی به بر سر مردم ایران و خاورمیانه و حتی جهان آمده زیر سر آنها و نیرنگ ها و توطئه های آنها می باشد و آنها آخرین افرادی هستند که حق صحبت کردن از صداقت را دارند، حتی بعد از آمریکایی ها، چون آمریکایی ها هرچه نیرنگ یاد گرفته اند از این اروپایی ها یاد گرفته اند.
آنچه عملا واضح است این می باشد که ایران در عمل صداقت خود را نشان داده در حالی که چه اروپایی ها چه آمریکایی ها چندین بار بی صداقتی خود را نشان داده اند.

چه در توافق سعد آباد سال 2005 که سه تفنگدار اروپایی آلمان – انگلیس و فرانسه امضا کردند و زیر آن زدند، چه در توافق برجام در سال 2015 که باز هم سیاستمداران این سه تفنگدار اروپایی کینه خود نسبت به ملت ایران را نشان دادند.
از قدیم الایام سیاست این کشورها مبنی بر خصومت بر علیه ملت ایران بود و هست و امروزه هم مشکل اصلی آنها در این است که می خواهند علیرغم همه بدکاری هایی که بر علیه ملت ایران انجام داده اند دوباره از دروازه های اصلی وارد ایران شوند.
تحریم های آمریکا هم در حدی است که اگر آنها بخواهند ایران را تهدید به بازگشت به تحریم های شورای امنیت کنند در واقع تشویقی به ایران داده اند و نه تنبیه، چون تحریم های شورای امنیت بسیار کمتر از تحریم های آمریکا می باشد، وعملا می توان گفت برگه "بند ماشه" سوخته به حساب می آید.
بله مردم ایران سخت در فشار هستند اما همه مردم ایران امروزه این سختی ها و فشارها را از چشم همان اروپایی ها و آمریکایی ها می بینند.
تحریم های به اصطلاح هدفمند اگر طی دوره یک تا دو سال نتوانند به نتیجه برسند آنوقت دیگر کم کم تاثیرشان از بین می رود و معمولا ملت ها عادت می کنند با آنها بسازند و امروزه ایرانی ها با آن تحریم ها ساخته اند و هدف آمریکایی ها و اروپایی ها در ایران و یا به هم ریختن اوضاع سیاسی و اجتماعی و یا فروپاشی اقتصادی ایران (آنچه آنها از تحریمها به دنبالش بودند) محقق نشده.

حال که آنها نتوانستند به این خواسته برسند تلاش دارند از باب دیگری وارد شوند تا ببینند چه کار می توانند بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
چرا یه جایگزین وجود داره
جنگ جهانی سوم
آخرین اخبار