باور گفت: خارخاسک زراعی برای نخستین بار به عنوان محصول کم آب طلب علوفه‌ای و گیاه دارویی در اراضی دیم خراسان شمالی کشت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهدی باور  معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: خارخاسک محصولی کم آب طلب است که با توجه به شرایط خشکسالی و نبود بارش موثر می‌تواند بخشی از علوفه مورد نیاز دام این خطه که قطب دامپروری است، تامین کند.

باور هدف از کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب طلب را تغییر الگوی کشت، افزایش درآمد بهره برداران و تامین خوراک دام عنوان کرد و افزود: این گیاه علاوه بر ارزش علوفه‌ای دارای ارزش اقتصادی دارویی نیز است که کشاورزان آن را باید مد نظر داشته باشند.


بیشتر بخوانید


او بر ایجاد زنجیره تولید در ایجاد کشت‌های علوفه‌ای و دارویی تاکید کرد و گفت: این گیاه باید به صورت علمی و اصولی در اراضی دیم استان کشت شود و هم اینک برای نخستین بار به صورت کشت پاییزه توسط کشاورزان در عرصه تک مران شیروان کشت شده است و در سایر نقاط نیز کشت خواهد شد.

باور با بیان اینکه به طور متوسط در هر هکتار کشت خارخاسک بیش از دو تن علوفه برداشت می‌شود افزود: اگر زنجیره تولید در تمامی مراحل کاشت، جمع‌آوری، فراوری این گیاه دارویی همه به هم متصل باشد درآمد خوبی برای کشاورز خواهد داشت.

 خارخاسک در آب و هوای گرم و حتی در کویر‌ها دیده می‌شود وبه عنوان دفع‌کننده سنگ‌های مجاری ادراری است و همچنین از آن درمان‌کننده عفونت و التهاب لثه استفاده می‌شده است.

خارخاسک گیاهی علفی، یک ساله، دارای ساقه‌های خوابیده با انشعابات گسترده بر سطح خاک است، قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، میوه، دانه، برگ، ریشه و به نوعی تمامی اعضای گیاه است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.