مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: تا کنون ۸۹ پرونده استان در فهرست میراث ناملموس (میراث معنوی) کشور ثبت شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، برآبادی مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: در مجموع تاکنون ۸۹ پرونده خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (میراث معنوی) کشور ثبت شده که از این تعداد هفت پرونده امسال ثبت شده است.

به گفته وی فن و مهارت شیره پذیری انگور، فن و مهارت پخت غذای سنتی نو جوش، فن و دانش شیرینی نون لوله از جمله پرونده‌های ثبت شده در سال جاری است.

برآبادی گفت: پرونده‌های دانش و فن صابون سازی سنتی بیرجند، مهارت قارت باقی روستای گریمنج، فن و مهارت گورگی بافی شهر مود، مهارت و فن تنور سازی فردوس از دیگر پرونده‌های میراث ناملموس استان است که امسال در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده‌اند.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: برای ثبت هر یک از این مهارت‌ها و دانش‌ها پرونده پژوهشی شامل همه کار‌های انجام شده از ابتدا تا انتهای آن تهیه می‌شود.

وی گفت: اگر مشکلی وجود نداشته باشد بعد از بررسی هر یک از این پرونده‌ها در شورای ثبت استان، برای ثبت ملی ارسال می‌شود.

برآبادی گفت: اگر پرونده مورد نظر ثبت شد با امضای وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار این موضوع اعلام می‌شود و استاندار به فرماندار و ادارات مربوط پاسداری از این مهارت‌ها و آئین‌ها را ابلاغ می‌کند.

به گفته مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی ، میراث فرهنگی برنامه‌ریزی و نظارت بر انجام این کار را بر عهده دارد و یکی از کار‌های خوبی که برای پاسداری از پرونده‌های میراث ناملموس ثبت شده استان هشت سال پیش انجام شد مربوط به ثبت پرونده توبافی روستای خراشاد است.

وی گفت: در زمان ثبت این پرونده تنها یک کارگاه تو باقی در این روستا وجود داشت و ثبت آن سبب گسترش این مهارت و فن شد تا اینکه روستای خراشاد در فهرست روستا‌های ملی توبافی ثبت شد و سال ۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی معرفی شد.

به گفته  برآبادی ثبت پرونده‌ها در فهرست میراث ملموس کشور علاوه بر اینکه منجر به حفاظت از دانش بومی و سنتی می‌شود در اقتصاد و اشتغال هر منطقه هم بسیار تأثیر گذار است.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: در اواخر دولت دوازدهم آئین نامه‌ای در هیأت دولت مصوب شد که بر اساس آن وظایفی برای پاسداری از میراث ناملموس برای میراث فرهنگی و فرمانداران مشخص شد که برای اجرای صحیح آن هیأتی به ریاست فرماندار در هر شهرستان تشکیل شده است.

وی گفت: در جلسات این هیأت برای پاسداری و ترویج پرونده‌های که در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است برنامه‌ریزی می‌شود تا از انجام کار‌های پراکنده در این باره جلوگیری شود.

به گفته برآبادی برای هر یک از پرونده‌های ثبت شده در فهرست میراث ناملموس، پرونده‌ای برای پاسداری از آن میراث ناملموس تشکیل می‌شود که شماره ثبت می‌گیرد و تا کنون اقداماتی برای تهیه پرونده‌های چرم سازی سرایان و کوزه شکنی قاین انجام شده است.

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: پرونده‌های پاسداری از میراث ناملموس بعد از تهیه در شهرستان‌ها برای ما ارسال می‌شود و علاوه بر مستند سازی آن، پیشنهاد‌های برای بهتر شدن پرونده ارائه می‌شود و امسال اولین پرونده میراث ناملموس کشور با عنوان خوشنویسی ایران چندی پیش ثبت جهانی شد و امیدواریم امسال خراسان جنوبی در زمینه پرونده‌های پاسداری از میراث ناملموس سهمی در کشور داشته باشد.

انتهای پیام /  ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.