مدیر کل اداره دارو سازمان غذا و دارو درباره سرانجام دارو‌های مکشوفه و قاچاق که در انبار‌های سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شوند توضیح داد.

به گزارش باشگاه خبرگاران جوان، حیدر محمدی مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره بلاتکلیفی دارو‌های مکشوفه در سازمان اموال تملیکی گفت: طبق گزارش، این دارو‌ها مکشوفه و قاچاق هستند و فقط اقلام آرایشی و بهداشتی و موادغذایی مکشوفه نیاز به استعلام به مصرف دارند و دارو‌های مکشوفه قاچاق به دلیل اینکه خارج از زنجیره توزیع شده اند وزارت بهداشت اجازه مصرف را نمی‌دهد و سازمان اموال تملیکی هم از این موضوع اطلاع دارد و امکان نمونه برداری از تمام دارو‌ها ممکن نیست.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: دارو‌های مکشوفه و قاچاق که در سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شوند قابل مصرف نیستند، زیرا از مبادی رسمی و مجاز وارد زنجیره توزیع نشده اند و مصرف این دارو‌ها می‌تواند برای سلامت مردم عواقب منفی به دنبال داشته باشد و باید دارو‌های مکشوفه و قاچاق که در اموال تملیکی نگهداری می‌شوند امحا و منهدم شوند.

میرمعینی معاون بهره‌وری و فروش سازمان اموال تملیکی گفت: با وجود مکاتبات صورت گرفته با وزارت بهداشت هنوز در مورد دارو اقدامی صورت نگرفته است. طبق ماده ۴۰ قانون سازمان اموال تملیکی، باید وزارت بهداشت نسبت به تحویل و تعیین تکلیف اقلام دارویی اقدام کند، اما با وجود مکاتبات متعدد صورت گرفته در دو سال گذشته، تاکنون این وزارتخانه اقدامی در این رابطه انجام نداده است، در این شرایط سازمان اموال تملیکی با توجه به عدم تائید اصالت و مصرف انسانی از سوی سازمان غذا و دارو تمامی دارو‌ها منهدم خواهد کرد.

میرمعینی، با اشاره به هزینه سنگین انهدام اقلام از جمله دارو گفت: حدود ۷۰ درصد دارو‌های قاچاق خروجی و ساخت کارخانه‌های داخلی است. وقتی که این دارو‌ها در داخل کشور و از کارخانه‌های ایرانی تولید شده می‌توان مجددا بعد از کشف دارو، آن را در اختیار کارخانه سازنده قرار داد تا بررسی و آزمون کند که در صورت قابل مصرف بودن روانه بازار شود و در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، ولی ما هر بار که در مورد این دارو‌ها از سازمان غذا و دارو استعلام می‌گیریم، اقدامی نمی‌شود و در نهایت تنها راه انهدام است، در حالی که بخش زیادی از این دارو‌ها فاسد یا تاریخ گذشته نیست.

این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی گفت: باید وزارت بهداشت دارو را تحویل بگیرد چراکه هرچقدر هم که سازمان اموال تملیکی امین اموال مردم باشد، ولی بر فرض اینکه حتی اگر یک نفر در این میان دارو‌های فاسد شده را قبل از انهدام به بازار ببرد و به فروش برساند سلامت مردم را به خطر خواهد انداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار