تاریخی که زیر ۷۵۰ روستای کرمانشاه مدفون شده!

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: حدود ۷۵۰ تپه و محوطه تاریخی در استان داریم که زیر بافت روستا‌ها واقع شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،کیومرث اعظمی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۴۲۰۰ اثر تاریخی در استان گفت: این آثار تاریخی شامل بناها، محوطه ها، تپه ها، قنات، معدن، غار، گوردخمه، پل و قبرستان هستند که تاکنون حدود ۲۲۰۰ مورد آن‌ها به ثبت ملی رسیده اند.

او افزود: حدود ۱۷۰۰ تپه و محوطه تاریخی در استان داریم که بخش اعظمی از آثار تاریخی استان را به خود اختصاص داده اند، اما مسئله‌ای که در خصوص این آثار وجود دارد، واقع شدن اکثر آن‌ها در مناطق روستایی است.

معاون میراث فرهنگی استان گفت: وجود فاکتور‌های زیستی مطلوبی همچون آب و هوای مناسب، خاک مرغوب، دسترسی مناسب به کوه، گستردگی دشت‌ها و ... در کرمانشاه باعث شده تا این استان از هزاره‌های گذشته تاکنون مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته، استقرار‌هایی بوجود آمده و به تبع آن آثاری از خود در جای جای این استان برجای گذاشته اند.

او گفت: همین امر این زمینه را فراهم کرده تا گا‌ها در یک منطقه برای چند دوره تاریخی شاهد سکونت انسان‌ها باشیم که این موضوع در بسیاری از مناطق روستایی کاملا مشهود است، درحالی که در بسیاری از مناطق مرکزی ایران با خشک شدن یک قنات یا چشمه استقرار انسان‌ها در محل نزدیک آن هم به پایان می‌رسد.

اعظمی گفت: وجود این پدیده در کرمانشاه باعث شده تا درحال حاضر حدود ۷۵۰ محوطه و تپه تاریخی ما در زیر بافت‌های روستایی قرار گیرند که تعداد زیادی خانواده را در روستا‌ها درگیر ضوابط ساخت و ساز خود کرده است، چرا که حفظ عرصه و حریم و ضوابط میراث فرهنگی برای ساخت وساز آن‌ها بعضا با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

او گفت: علیرغم اینکه اکثر این تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی در استان تعیین عرصه و حریم شده اند، اما به گمانه زنی‌های دقیق تری نیاز دارند که برای گمانه زنی هرکدام از آن‌ها به طور میانگین به حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: با این حال میراث فرهنگی استان به عنوان پاسدار میراث برجا مانده از گذشتگان در استان تلاش دارد در کنار حفظ محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی، به مردم روستا‌هایی که روی این محوطه‌ها هم واقع شده اند، کمک کند تا شرایط زندگی برایشان دشوار نشود، بلکه خود حافظان میراث گذشتگان باشند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.