اغلب آب انبار‌های استان یزد به دلیل بی مهری به انباری از زباله تبدیل شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، آب انبار یکی از بنا‌های شاخص تمدنی است که در گذشته، آب مورد نیاز مردم کویرنشین در آن ذخیره می‌شده است.

امروزه تعداد محدودی از آب انبار‌های استان با تغییر کاربری جانی دوباره گرفتند، اما پیگیری‌ها برای احیا و حفظ دیگر آب انبار‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی یزد، درخصوص آب انبار‌ها می گوید: بنا‌های تاریخی از جمله آب انبار‌ها جزئی از شهر هستند. لذا رسیدگی و  نظافت این بنا‌ها در صورت خصوصی بودن بر عهده مالک و به غیر از آن برعهده‌ شهرداری است.

با توجه به موقوفه بودن اکثر آب انبارها پورسلمانی معاون بهره وری اقتصادی اوقاف یزد درمورد مرمت و نظافت آب انبار‌ها گفت: اداره اوقاف هیچ نوع بودجه‌ای برای حفظ موقوفه ندارد، مگر موقوفه‌ای که دارای درآمد باشد.

نقوی شهردار منطقه بافت تاریخی یزد با اشاره به اینکه اکثر آب انبار‌های یزد موقوفه هستند گفت: تاکنون شهرداری چندین مرتبه برخی از این بنا‌ها را نظافت کرده است تا متولی بنا را احیا و حفظ کند که چنین اتفاقی رخ نداد.

او ادامه داد: اگر تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین شهرداری، اوقاف و میراث نوشته شود، می‌توانند با همکاری این بنا‌ها را احیا کنند. آب انبار‌ها جزئی از شهر هستند، اما نمی‌توان گفت نظافت و حفظ آن فقط بر عهده‌ شهرداری است. این بنا‌ها تاریخی هستند و به همین دلیل باید میراث فرهنگی هم برای حفظ آن همکاری داشته باشد.

به نظر می رسد دستگاه‌های متولی با پاس دهی مسئولیت اجتماعی خود به یکدیگر موجب رها شدگی آب انبار‌ها شده اند. از این رو برای حفظ و احیا‌ی این بناها، اراده‌ حاکمیتی لازم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار