در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

ایجاد اشتغال وظیفه کدام دستگاه است؟

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن مجلس اعلام کرده که وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست بلکه وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌ ها را برای ایجاد اشتغال دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زیست بوم ملی اشتغال سرانجام در ششم آبان ماه ۱۴۰۰ در اولین نشست شورای عالی اشتغال کشور با حضور رئیس جمهور و وزیران رونمایی شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

این پلتفرم طرح تازه‌ای بود که عبدالملکی وزیر کار از زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد از آن برای رفع بیکاری نام برده بود.

زیست بوم ملی اشتغال پایه اصلی برای پیگیری فرصت شغلی در کشور است که شامل تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال و ایجاد هماهنگی در سطح کلان میان همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای عملیاتی شدن سند و زیست بوم ملی اشتغال است و مخاطبان آن جامعه بیکار و افرادی که شغل شایسته، پایدار و یا رسمی ندارند هستند.

عبدالملکی از نیاز به سه بودجه در تحقق زیست بوم ملی اشتغال صحبت کرده بود که ۳۲ هزار میلیارد تومان آن در سال جاری در تبصره ۱۸ قانون بودجه دیده شد، همچنین اعلام کرد که ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی و ۳۳۰ هزار میلیارد تومان هم برای تقویت نظام تامین اجتماعی  برای تحقق بیش از یک میلیون شغل نیاز است.

ایجاد ۲۱۵ هزار فرصت شغلی در ۳ ماه حقیقت دارد؟

بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق، ۲.۲ میلیون نفر اشتغال ناقص، ۲.۵ میلیون نفر ناامید از کار، ۲.۷ میلیون نفر شاغلان کم درآمد و ۴.۵ میلیون نفر شاغلان رسمی در کشور داریم و نرخ مشارکت در ایران ۴۰ درصد است و در کل ۱۴ میلیون نفر از مردم جامعه شغل شایسته ندارند و حدود ۷ میلیون نفر هم بیکار و شبه بیکار هستند و در اولویت وزارت کار برای ایجاد شغل قرار دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوم دی ماه برای تشریح عملکرد خود در حوزه اشتغال اعلام کرد که در سه ماه گذشته ۲۱۵ هزار فرصت شغلی از مجموع یک میلیون ۸۵۰ هزار شغلی که قرار است که  تا پایان سال ۱۴۰۱ ایجاد شود در سامانه رصد ثبت شده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۰ هزار فرصت شغلی بوده است و این عدد تا پایان سال باید به ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار شغل برسد تا مردم فضای اشتغال خوبی را تجربه کنند.

ایجاد اشتغال وظیفه وزارت کار نیست/عبدالملکی شانه خالی کرد؟

ایجاد اشتغال وظیفه وزارت کار نیست

ا‌واخر مهر ماه بود که سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خواستار مشخص شدن دلیل عدم حل مشکل بیکاری در کشور شد و سرانجام عبدالملکی روز گذشته راهی بهارستان شد تا پاسخگو باشد.

وزیر کار در پاسخ به سوال ذاکر نماینده ارومیه مبنی بر ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده این گونه پاسخ داد: مخاطب این سوال و ایجاد اشتغال، فقط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع اشتغال به بخش‌های دیگری، چون صنعت، کشاورزی، گردشگری، محیط‌زیست و امثال این هم ربط دارد. وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست بلکه مسئول هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال است.

به پفته وزیر کار بر اساس برنامه‌‌هایی که داریم بخش صنعت موظف به ایجاد ۴۵۰ هزار، جهاد کشاورزی ۱۵۰ هزار، معاونت علمی ریاست جمهوری ۲۵ هزار، وزارت ورزش و جوانان ۳۷ هزار و ۵۰۰، وزارت راه و شهرسازی ۹۶ هزار، کمیته امداد امام خمینی (ره) ۲۵۰ هزار، بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۵ هزار، بسیج سازندگی ۴۱۰ هزار، وزارت بهداشت و درمان ۱۰۰ هزار، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰ هزار، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۳۰۰ هزار و اتاق تعاون ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ هستند.

وزارت کار خود را مسئول اشتغال دانست

برای ایجاد اشتغال نیاز است ۵ حوزه تأمین مالی(شبکه بانکی، صندوق ها)، بازاریابی (دیپلماسی اقتصادی،نظام توزیع، شبکه های بازرگانی)، فناوری (پارک های علم و فناوری، شتاب دهنده ها، شرکت های دانش بنیان)، زیرساخت (برخی وزارتخانه ها،شهرداری) و حقوقی (وزارت اقتصاد، تامین اجتماعی و صندوق ها بیمه گر) در تولید فعال شود که برای این‌ها تقسیم کار اتفاق افتاده است تا در یک منظومه منسجم چرخ تولید بچرخد و اشتغال را داشته باشیم.

محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حواشی به وجود آمده مبنی بر این‌که وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست اظهار کرد: ایجاد شغل صرفا وظیفه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیست و این موضوع به درستی منتقل نشد.

معاون اشتغال کارآفرینی اظهار کرد: اصلا نمی‌گوییم مسئولیتی در قبال بیکاری و اشتغال نداریم بلکه کارها و اقدامات زیادی در حوزه‌ ی اشتغال انجام شده است در این مدت با ۴۰ دستگاه در حوزه‌ی اشتغال جلسه گذاشته‌ایم تا به نتیجه برسیم همه‌ی این‌ها نشان از اهمیت اشتغال دارد.


بیشتر بخوانید

ایجاد ۴۱۵ هزار فرصت شغلی تا به امروز/ راه اندازی سامانه جامع کاریابی


انتهای پیام/

برچسب ها: اشتغال ، بیکاری ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۸ دی ۱۴۰۰
وظیفه کشور چین هست این بنده خدا ها اطلاع ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۸ دی ۱۴۰۰
چرا کامنت ها رو زمان روحانی میزاشتید الان یا نمیزارید یا سانسور میکنید از دولت رییسی چیزی بهتون میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۸ دی ۱۴۰۰
دولت در مشاغل ها خیلی چوپ لای چرخ می گذارد وقتی یک صنعتگر و یه مهندس و یه کشاورز میره تجهیزات برا خودش تهیه کنه با قیمت بالا رو به رو میشه نیاز یه مهندس به رایانه بسیار خوب برا کشش انجام کارهای محاسباتی و تصاویرسه بعدی و دوربین نقشه برداری و پرینتر بزرگ رنگی غیره کار های دفتری خصوصی قابل تامین نیست و نیاز فنی کار به دستگاه برش کارورق و ترانس و خم خمکارو ارگون جوش و تراش کاری و برشگاری قابل تامین نیس و نیاز کشاورز به تیلر 740وسمپاش موتوری و برق و شناور اب و وانت و سایل کشاورزی قابل تامین نیس دولت خودش عامل اصلی بیکاری هس تا اینکه شغل ایجاد کنه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۱۱ ۱۸ دی ۱۴۰۰
وظیفه دستگاه تراکترسازی و رباتیک است تا از انسانها همانند تراکتر و رباتیک فقط کار بکشند با حقوق بسیار بسیار بسیار اندک نسبت به گرانیها و تورم در برده داری عصر جدید حالشو ببرند کارفرمایان . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ دی ۱۴۰۰
مردم ايران هميشه خوار و ذليل و بي پناه بوده اند چه اون زمان چه الان . مردم از زور فقر و بيچارگي و بي پناهيي به هر كاري تن ميدهند . فحشا و فساد بيداد ميكنه و مديراي دزد و فاسد هم به كار خودشون مشغول . خدايا به داد اين مردم بي پناه برس
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۳:۰۶ ۱۸ دی ۱۴۰۰
مثل اینکه بگویی وزارت نیرو وظیفه اش تولید برق نیست بلکه هماهنگی نیروگاهها و ادارات!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۸ دی ۱۴۰۰
مسیولیت برای جوانان عیب نیست بلکه آرمان است لکن برای کشور و مردم تولید مشکل می کند لطفا در انتصاب افراد برای مشاغل کلیدی حداقل ۲۰ سال سابقه را مد نظر قرار دهید نه اینکه ۲۰ سال سن ملاک انتصاب باشد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ دی ۱۴۰۰
سانسور چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۲۴ ۱۸ دی ۱۴۰۰
تا زمان دولت روحانی و قبل از آن که مسئول ایجاد شغل وزارت کار بود.
اینکه چرا تو این دولت این مسئولیت به عهده وزارت کار و دولت نیست باید بررسی بشه!
من نمیدونم معیار آمار اشتغال تو سایر کشورها چیه، ولی اینو میدونم که کشور ما کسی که 1 ساعت در هفته کار کنه رو شاغل میدونه.
اگه با این وضعیت نگاه کنیم رسما میتونیم بگیم افتضاح بزرگی تو آمار اشتغال وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۸ دی ۱۴۰۰
اصل ۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۰۸:۱۱ ۱۸ دی ۱۴۰۰
وطیفه نماینده های مجلس می باشد که تا الان بطور یقین موفق نیز بوده اند
به طور مثال :
هر نماینده در طول دوره حضور در مجلس به طور متوسط می تواند چند صد نفر بر سر کار ببرد .
البته این کار سهم خواهی بیشتر از بیت المال نمی باشد، چون خودش این حقوق ها را نمی گیرد، بلکه دوستان و بستاگانی که بر سر کار می برد، بین المال با می خورند .
همانطور در مثال بدان اشاره شد، نماینده ها با این اقدام و رانتی که دارند می توانند به ازای هر نفر حدود 400 نفر را بر سرکار دولتی و یا شرکت های دولتی ببرند.
خدای ناکرده سوء برداشت نشود که این حقوق هایی که این افراد به بیت المال تحمیل می کنند مال مردم هست که به این افراد می دهند .
خیر، هرگز نمی توانستیم با این حقوق هایی که این افراد می گیرند، در طول 40 سال چند صد مدرسه ساخت، به تولید کمک کرد ، چند صد نیروگاه برق ساخت و ...
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۵۹ ۱۸ دی ۱۴۰۰
همیشه همین است، قبل از مسئولیت وعده و شعار می دهند و بعدش فراموش میکنند و از اساس تکذیب می کنند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۸ دی ۱۴۰۰
باوام يك ميليوني يا50مليوني شغل براي چند نفر ايجاد ميكنه!!!!!!؟يارو 50 يا30وام ميگيره زن وبچه هاشم ثبت ميكنن كه براشون شغل ايجاد شد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۷ ۱۸ دی ۱۴۰۰
ایجاد اشتغال به تنهایی آسیب زیاد میزند دولت می بایست زیر ساخت ها را درست کند اگر صنایع با سرعت پیشرفت کند خودش شغل بهمراه پیشرفت ایجاد میکند
مثلا مثل خودروسازی سر 70 میلیون نفر را بیچاره میکنند ده ها هزار نفر در تصادفات کشته می شوند که یک میلیون نفر در خودرو سازی شاغل هستند
مثل لوازم خانگی 70 میلیون نفر لوازم بی کیفیت با ایمنی کم استفاده کنند و از امکانات محروم باشند که یک میلیون میخوان شاغل باشند
مثل صنایع دولتی کارمند هایی دارد که تا به حال سرپرست یا رئیس واحد آنها را ندیده اند ولی حقوق میگیرند
اگر میخواهند باشند باید رقابت کنند باید با محصول خارجی
آخرین اخبار