میمون‌ها به دلیل اینکه از سطح هوش بالایی برخوردار هستند و بومی ایران نیستند در صورت رهاسازی در جنگل هیچگونه رقیبی ندارند و به حیوانات بومی آسیب می زنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته‌های اخیر خبری مبنی بر رویت و مشاهده میمون در جنگل‌های شمالی کشور منتشر شد که برای زیست بوم منطقه خطرناک است.

میمون‌ها به دلیل اینکه از سطح هوش بالایی برخوردار هستند و بومی ایران نیستند در صورت رها سازی در جنگل هیچ گونه رقیبی ندارند و به راحتی به صدر زنجیره شکار خواهند رفت که در صورت چنین اتفاقی این موجودات همه چیز خوار می‌توانند پرندگان و تخم همه گونه های دیگر را که بومی منطقه هستند، بخورند یا لانه‌ها را مورد تخریب قرار دهند.

اما نکته قابل توجه در مورد رها سازی گونه‌های مهاجم غیر بومی مانند میمون‌ها این است که آن‌ها به راحتی زاد و ولد می‌کنند و ممکن است به گردشگران یا مردمی که به طبیعت یا جنگل می‌روند حمله و لوازم آن‌ها را مورد سرقت قرار دهند.

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت حیات وحش محیط زیست در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد حضور میمون‌ها در جنگل‌های کشور گفت: تا این لحظه گزارشی از حضور میمون‌ها در جنگل‌های کشور نداشتیم و انشالله که چنین فاجعه‌ای رخ ندهد، چون این گونه بسیار مهاجم، آسیب رسان و خطرناک است و حیات وحش منطقه را تهدید می‌کند.

وی افزود: در سال ۹۸ در جنگل‌های گیلان ۳ قلاده میمون از نژاد رزوس که بسیار خطرناک است، رها سازی شده بودند که پس از چند روز توسط محیط بانان گیلانی زنده گیری شدند.

دزد‌های کوچک در جنگل‌های ایران / ماجرای رهاسازی میمون‌ها در جنگل چیست؟ + عکس

متاسفانه با تاکیدات سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عدم نگهداری گونه‌های آسیب رسان برخی اقدام به نگهداری گونه‌های نامتعارف یا وحشی می‌کنند و تا زمانی که کوچک هستند مدتی را با آن‌ها سر خواهند کرد، اما به محض بزرگ شدن آن گونه دیگر توان نگهداری آن‌ها را ندارند و پس از مدتی اقدام به رها سازی آن‌ها در جنگل، دریا، بیابان یا اطراف شهر می‌کنند.

منتظمی در پاسخ به این سوال که اگر شخصی تصمیم به واگذاری یا رها سازی یگ گونه گرفت چگونه می تواند آن را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد؟، گفت: اگر آن گونه‌ها بومی باشند سازمان محیط زیست طی یک پروسه کاری پذیرای آنان است و کار‌های تیمار آن‌ها را انجام خواهد داد و اگر گونه‌ها غیر بومی باشند پس از هماهنگی با سازمان دامپزشکی و اطمینان حاصل کردن از سلامت گونه دریافتی، آنان را در اختیار مراکز مجاز قرار خواهند داد.

وی در پایان گفت: مردم می‌توانند برای تحویل گونه‌هایی که توان نگهداری آن‌ها را ندارد به سازمان محیط زیست شهر خود مراجعه کنند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۰۸:۳۰ ۱۱ دی ۱۴۰۰
اقای شهاب الدین منتظمی شما که همه چیز را انکار می کنید . صادرت پرندگان زینتی از خوزستان به کشور های عربی با مجوز محیط زیست ، رها سازی میمون ، پس این عکس و گزار ش ها متعلق به چه کسی و از کجا ست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این مسئولین ما چه اصراری دارن که کشور ما میمون و پنگوئن و لاما و گوریل داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام

چرا ادارات مرزی ما.. و کنترل مرزها.. و عملیات گمرک.. در ایران عزیزمان ،
انقدر بی اهمیت و بی در و پیکر و رها شده هستند...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کشور های دیگر را نگاه کنید!!!!!!! ،
فیه خالدون تمام بارها رو در می آرن... ،
حالا با ایکس ری یا هر وسیله دیگه ،
یا با بازرسی ها و انواع قوانین شدید لب مرز یا انواع گمرکات و قوانین شدید در این موارد...

و البته شناسایی دقیق خائن ها.. و مزدوران داخلی در این امور...

با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
متاسفانه رشوه گیر و فاسد زیاد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آفت مزارع و مردم را باید از بین برد. والسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خدا باعث و بانی اش را لعنت کند/ به جای اینکه حیوان حلال گوشت در پارکهای جنگلی و زیست بوم ها رها کنند تا بقیه حیوانات مثل پلنگ و یوز ایرانی از انها استفاده کنند این کثافت های افت را در طبیعت رها می کنند
Iran (Islamic Republic of)
رزیتا
۱۸:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خجالت داره این حیونهای زبون بسته کثافت نیستن خدا آفریده تو همه جای دنیا میمونهارو دوست دارن بهشون میرسن تو کشور ما همه چیز عجیبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
رزی جوون چیز عجیبی نیست عجیب اینه که تو برای ارضای احساس غیر انسانیت یه حیوونی که به طبیعت تعلق داره رو تو تخت خوابت نگه داری میکنی و باهاش حموم میری وقتی هم که ازش خسته شدی برای اینکه وجدان مرض گرفتت درد نگیره به قول خودت تو طبیعت ولش میکنی و برمیگردی اینبار یه جونور دیگه رو هم خونت میکنی و روز از نو و روزی از نو . فقر فرهنگی تو خیلی چیزاس که امثال تو فقط هرکجا به نفعت باشه رو قبول داری .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اصلا میمون ها ناز و خوشگل.آخه چه اجباریه تو جنگلهامون میمون باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
افرادی که دراین زمینه مسولیت دارند باید به جد وقاطع وپیگیرماجراباشند تادیرنشده وبرخوردشدید ودرس اموز بامسببان این اقدام مشکوک که شاید داستانی وکسانی پشت ماجراباشند برای ضربه بلندمدت که انشاالله پیگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چقدر احمقانه
Netherlands
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتی خودتون نشون میدید چطور کامیون کامیون گازوئیل به عراق و ترکیه قاچاق میشه و چطور اتباع بیگانه راحت میان ایران و میرن نشون میده ایران مرزهاش اصلا صاحب نداره طرف هم با خودش شیر و پلنگ و میمون میاره اگه روزی فیل هم بیاران تعجب نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتی هر نوع پرنده و یا حیوانی بدون هیچ ممنوعیتی توسط مردم نگهداری می شود رها سازی اینگونه حیوانات و پرندگان برای کشور قطعاً فاجعه بار است این هم به دلیل ضعف جدی قانون و مسئولین بی تفاوت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اینکارها عمدی است آتش زدنها و اینجور کارها ،باید این افراد شناسایی و مستقیم بندازنشون وسط کویر لوت تا اون ذات بد دفن بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگه میخواین هر وقت رفتین شمال گوشی‌ و کیف و وسایلتونو یا وسایل هموطنانتونو یک موجودی بدزده و پسم نده میمونو بومی کنین اگه دوست دارید هر وقت رفتین شمال یک موجودی به خودتون یا بچه های کوچیک خودتون یا دیگران حمله کنه میمونو بومی کنین همین چند وقت پیش تو هند سگا یک میمون کشته بودند میمونا ریخته بودن نزدیک صد یا بالای صد تا توله سگو از ارتفاع پرت کرده بودن پایین کشته بودن البته تعداد توله سگای کشته شده رو تو اخبار واقعی باید پیدا کنید منظورم مهاجم بودن و آزاررسوندشونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگه میخواین هر وقت رفتین شمال گوشی‌ و کیف و وسایلتونو یا وسایل هموطنانتونو یک موجودی بدزده و پسم نده میمونو بومی کنین اگه دوست دارید هر وقت رفتین شمال یک موجودی به خودتون یا بچه های کوچیک خودتون یا دیگران حمله کنه میمونو بومی کنین همین چند وقت پیش تو هند سگا یک میمون کشته بودند میمونا ریخته بودن نزدیک صد یا بالای صد تا توله سگو از ارتفاع پرت کرده بودن پایین کشته بودن البته تعداد توله سگای کشته شده رو تو اخبار واقعی باید پیدا کنید منظورم مهاجم بودن و آزاررسوندشونه
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۰۹:۴۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
مرگ بر هرچی خائن به مملکت است چند سال قبل هاهی پیلا پیلارا درروخانها رها کردند که هر چی ماهی بومی را آسیب ونابودشان کردند مثل مرداب هور وتالاب شادگان حالا میخوان میمون رها سازی کنند که هم جنگل را به آتش کشیده ومردم را فراری واذیت کنند و حیوانات وحشی و پرندگان را نابود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ممنون که اطلاع رسانی میکنید
بهترین کار آگاه سازی مردم و مسئولین از عواقب امر هست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
هر جا میمون ول دیدین رو بکشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
حتما این میمونها هندی هستند وهند برای رهایی ازمعظل زیادی میمون، بدهکاری خودش رابه ایران رابه جای دادن دلار، میمون صادر کرده!؟! به زودی همین میمونها، مشکلات زیست محیطی رادرایران ایجاد می کنند!؟؟ مسؤلین خواب و کاخ نشین ومرفه، بیدار باشند!؟! نگید نردم نفهمیدند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چرت نگو .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
شهاب الدین گفته انشالله که چنین نشود
با ماشالله و انشالله چیزی درست نمیشه یه تکونی به خودتون بدین زحمته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
حافظ همین که هست باشیم نظم هر چی دست خورد سالها بعد مشکلاتش دامنگیر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
فکر تکثیر کنترل نشده در آینده آنها در جنگل را کردید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
همان هایی که جنگل ها را آتش میزنند این حیوانات را در جنگل ها رها می کنند. این کارها عمدی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
قرار است حتما این اندک جتگل باقیمانده توسط ستون پنجم دشمن در نبود قانونی در حفظ و حراستشان بی مهابا به خاک سیاه نشانده شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نامه نگاری و پروسه کاری را حذف کنید و بگذارید مردم با خیال راحت در عرض یک دقیقه تحویل دهند و این خطر را دفع کنید از سر کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نون تو بروکراسی و پیچوندن مردمه
آخرین اخبار