مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر غربالگری سه نوع سرطان روده بزرگ، پستان و سرطان دهانه رحم را انجام می‌دهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، زهرا روانخواه مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آمار ثبت سرطان سالیانه در استان اصفهان، گفت: سالانه سه هزار بیمار سرطانی جدید را در استان ثبت می‌کنیم، در حال حاضر غربالگری سه نوع سرطان روده بزرگ، پستان و سرطان دهانه رحم را انجام می‌دهیم، برای سرطان روده بزرگ خانم‌ها و آقایان ۵۰ تا ۷۰ ساله به مرکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه می‌کنند.

وی گفت: از مراجعه کننده‌ها در این مراکز همکاران تست اختصاصی به صورت رایگان می‌گیرند و اگر علامتی داشته باشند و تست مثبت باشد در قدم بعدی کلونوسکوپی انجام می‌شود و هر دو سال یکبار برای افراد این تست تکرار می‌شود.
آموزش موارد پیشگیری کننده از سرطان‌ها در مراکز بهداشتی
مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در غربالگری سرطان پستان کار دیگری که انجام می‌شود در مراکز بهداشتی تحت پوشش معاینه رایگان برای خانم‌های ۳۰ تا ۷۰ سال انجام می‌دهند و نحوه انجام معاینه ماهیانه، مواردی که موجب بروز سرطان و موارد پیشگیری کننده از سرطان نیز به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

روانخواه گفت: اگر در معاینه و شرح حال فرد مشکلی وجود داشته باشد برای انجام ماموگرافی و سونوگرافی به متخصصان مربوطه ارجاع داده شده تا تشخیص نهایی سرطان انجام شود.

وی گفت: برای شناسایی سرطان دهانه و گرفتن شرح حال از خانم‌های ۳۰ تا ۵۹ ساله هر پنج سال یکبار دعوت می‌شود و معاینه دهانه رحم برای آن‌ها انجام می‌گیرد و تست پاپ اسمیر را هم برای آن‌ها در مراکز بهداشتی با تعرفه دولتی انجام می‌دهند.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر مورد مشکوکی گزارش شود برای دریافت خدمات تخصصی‌تر به مرکز مربوطه ارجاع داده می‌شوند و اکنون در اصفهان در حال انجام این سه خدمت در بخش غربالگری سرطان‌ها هستیم.
پایین آمدن سطح خدمات در پاندمی کرونا
روانخواه گفت: در پاندمی کرونا مراجعه به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بسیار کاهش داشت و مواردی از خدمات در دروان کرونا به طور کامل حذف شدند، برای مثال در پاندمی کرونا غربالگری سرطان‌ها به صورت کمرنگ انجام شد و تنها خدمات خیلی ضروری بیماران صورت می‌گرفت.

وی گفت: در کرونا در روند ارائه مابقی خدمات هم وقفه ایجاد شد و همه گیری این ویروس تأثیراتی در ارائه خدمات به بیماران داشت و بیماران سرطانی هم از این امر مستثنی نبودند.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روند آموزش‌ها برای بیماران هم به صورت مجازی وجود نداشت و بیشتر در شبکه‌های بهداشت در قالب مراقبین سلامت به خصوص در روستا‌های کوچک این برنامه اجرا شده است.

روانخواه گفت: در گروه‌های مجازی همکاران مراکز بهداشتی نکات کلیدی را به بیماران آموزش می‌دادند و برنامه این نوع آموزش‌های مجازی در سطح شهر‌ها به مراتب کمرنگ‌تر بوده است.

منبع:ایمنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.