با اجرای طرح نوجوان کار در خانه جوان شهرداری اصفهان ۹ استارتاپ کارآفرینی تشکیل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید صالح خشوعی رئیس اداره امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی ورزشی شهرداری اصفهان، با اشاره به فعالیت‌های خانه جوان اصفهان گفت: سال ۱۳۹۷ با تشکیل ستاد توسعه کار آفرینی در شهرداری اصفهان، مصوب شد که خانه جوان به عنوان برگزار کننده و مجری طرح‌های کارآفرینی در شهرداری فعالیت خود را آغاز کند، از همان زمان طرحی با نام توان هفت که هدفش آموزش یکصد هزار شهروند اصفهانی در حوزه کارآفرینی و توسعه کسب و کار بود، آماده شد و شروع به فعالیت کرد.

وی گفت: گروه هدف ما تمام کسانی هستند که قصد دارند یک کار به صورت کارآفرینی داشته باشند یا کسب و کار  راه اندازی کنند،  قاعدتاً بیشترین تعداد این افراد را جوانان تشکیل می‌دهند، اما ما مخاطبان نوجوان و زنان سرپرست خانوار را از باب کارآفرینی و کسب و کارشان را پوشش می‌دهیم، اما گروه هدف اصلی ما جوانان هستند که می‌توانند برای کسب و کار و کارآفرینی از  آموزش‌ها از فعالیت‌های خانه جوان استفاده  کنند.

رئیس اداره امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص طرح‌های انجام شده در خانه جوان، گفت: در این خصوص می‌توان به طرح توان هفت اشاره کرد که هدفش آموزش بود. در این طرح بستری را  به نام tavan۷.ir ایجاد کردیم که در این بستر آموزش‌های مختلف در زمینه‌هایی مبانی کارآفرینی، کسب و کار‌های خُرد، قوانین و مقررات کسب و کار و خلاقیت تولید محتوا و در سایت قرار داده شده تا متقاضیان بتوانند به صورت آفلاین از این دوره‌ها استفاده کنند.

وی گفت: همچنین برای مخاطبان مختلف دوره‌های آنلاین برگزار می‌شود  برای مثال برای معلمان دوره‌هایی با عنوان «معلمان کارآفرین» برای درس کارآفرینی برگزار کردیم، که ۴۴ ساعت به صورت آنلاین  آموزش داشت و به صورت آفلاین هم قابل مشاهده بود.

خشوعی گفت: برای نوجوانان رویداد «نوجوان کارا» را برگزار کردیم که در این رویداد ۹ تیم استارتاپی نوجوان  شکل گرفت، به صورت کامل آموزش دیدند، تست‌های مختلفی انجام دادند، استعدادیابی شدند و شروع به انجام کار‌های تیمی کردند.

وی با اشاره به رویداد‌های دیگر خانه جوان، گفت: رویداد‌های دیگر هم در همین راستا هستند که در زمان‌های متفاوت  تعریف می‌شوند، رویدادی در پایان سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت به نام «محله کار» که مربوط به توانمندسازی و آموزش افرادی است که در مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند و رویکرد محله محور دارد.

رئیس اداره امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص نتیجه کار‌های  کارآفرینی گفت: برای اینکه یک استارتاپ به نتیجه برسد و کارآفرینی شکل بگیرد باید اجزای اکوسیستم کارآفرینی همه در کنار هم فعالیت کنند، نهاد‌های دولتی، مربیان کارآفرینی، سمن‌ها و نهاد‌هایی که مجری قانون هستند باید به یاری یکدیگر بشتابند تا یک استارتاپ شکل گیرد. خانه جوان و شهرداری در بعضی از این حوزه‌ها همانند آموزش ورود کرده است.

وی گفت:  مسلما آموزش‌های تخصصی که معلمان دوره‌اش را گذراندن،  به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، رویداد کارا که برگزار شد اکنون بچه‌ها در حال فعالیت هستند، حتی برای بعضی از طرح‌ها سرمایه‌گذار پیدا شد، ایده‌های تیم‌های نوجوانان و حتی تیم‌هایی که در این رویداد بودند در رویداد‌های دیگر هم شرکت کردند و حائز رتبه شدند.

خشوعی با اشاره به تاثیرگذاری رویداد‌ها گفت: در این رویداد‌ها نوجوانان  کار تیمی را یاد می‌گیرند و می‌توانند با آن کار تیمی که دارند جذب سرمایه‌گذار کنند و یا از مشاورانی که خانه جوان در اختیار آن‌ها می‌گذارد کارهایشان را پیش ببرند تا به نتیجه دلخواه برسند.

وی درباره ارتباطات خانه جوان و شهرداری در این راستا گفت: ما با ارگان‌های مختلفی از جمله فنی و حرفه‌ای در تماس هستیم که برنامه‌های مشترک با آن‌ها برگزار می‌کنیم و در دوره‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنیم و یا حمایت‌هایی را ما از آن‌ها انجام می‌دهیم. ما با فعالان اتاق بازرگانی، شتاب‌دهنده ها، فضای کار اشتراکی در تماس هستیم و با یکدیگر فعالیت‌های مشترک داریم.

رئیس اداره امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در سایت tavan۷.ir قسمتی به معرفی اعضای اکو سیستم کارآفرینی شهر اصفهان اختصاص داده شده است که شامل مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، فضای کار اشتراکی، موسساتی که در حوزه کارآفرینی و کسب و کار راه اندازی شدند، آموزشگاه‌ها و مراکز مشاوره هستند، به مرور زمان تولید محتوا خواهد شد.

وی گفت:  برای اینکه اصفهان به یک قطب به کارآفرینی تبدیل شود باید همه ارگان‌ها دست به دست هم بدهند و کنار هم کار کنند که اکوسیستم  به خوبی شکل گیرد.

خشوعی درباره چالش‌ها در این مسیر گفت: ما یک قسمتی از این اکوسیستم هستیم و تلاش  می‌کنیم، اما قاعدتاً منابع ما محدود است و یک حد مشخصی دارد، شاید نتواند کل شهر را تامین کند، بقیه ارگان‌هایی که متولی این حوزه هستند باید کمک کنند تا شرایط قانون گذاری فراهم شود،   در حوزه فرهنگی هم باید کمک کنیم تا این فرهنگ کارآفرینی و استارتاپی شکل گیرد، آموزش‌ها باید کیفیت بالاتری داشته باشند و بخش خصوصی تقویت شود تا به یک خروجی بهتری برسیم.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار