کارشناس تاریخ ریاست جمهوری آمریکا، حفظ جمهوریت و همراه کردن جمهوریخواهان را اصلی‌ترین چالش جو بایدن در سال ۲۰۲۲ عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی، آغاز سال ۲۰۲۲ هر چند با چالش‌های عمده‌ای برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همراه خواهد بود، ولی کارشناس تاریخ ریاست جمهوری در آمریکا می‌گوید عمده‌ترین چالش برای بایدن، حفظ جمهوری در آمریکا و همراه کردن جمهوریخواهان در روند مردم سالاری است.

به گفته وال استریت ژورنال، با گسترش ویروس اومیکرون، چالش‌های پیش روی رئیس جمهور بایدن در آستانه سال جدید میلادی چندین برابر می‌شوند؛ رئیس جمهور بایدن با اکثریت بسیار اندک در کنگره، با راهی پرمخاطره برای اجرای برنامه‌های خود در رابطه با تغییرات اقلیمی، حقوق رأی دهندگان و اصلاحات در پلیس روبروست و از سوی دیگر، طرح وی با عنوان «بار دیگر بهتر می‌سازیم» با مخالفانی که در سنا میان جمهوریخواهان دارد، آینده‌ای نامعلوم خواهد داشت.

جان میچام، مشاور و کارشناس تاریخ مسائل ریاست جمهوری در آمریکا درباره چالش‌های پیش روی رئیس جمهور این کشور می‌گوید: واقعیت این است که هم روسای جمهور بزرگ و به صورت کلی همه روسای جمهور در آمریکا به چالش کشیده شده اند، در حقیقت مساله به چالش کشیده شدن نیست بلکه مساله این است که با این چالش چه می‌کنند. وقتی صحبت از این می‌شود که رئیس جمهور بایدن ضعیف است یا سال بدی را پشت سر گذاشته است، باید گفت این‌ها واژگانی نیستند که بتوانیم برای چالش‌هایی که پیش روی رئیس جمهور قرار دارد به کار ببریم. این بالاترین خطر مردم سالاری به شمار می‌آید، در واقع ما در آستانه از دست دادن جمهوریت قانونی هستیم؛ موضوعی که خیلی از ما فکر می‌کنیم مدتهاست همینطور به ما اعطا شده است در حالی که این موضوع به خودی خود درست نیست.

به گفته وی، از این رو چالش اصلی رئیس جمهور، حفظ جمهوریتی است که بخشی از آن بر اساس واقعیتی که درک می‌کند، بر اساس خواست‌های قبلیه‌ای آن را ترک می‌کند و این را درک نمی‌کند، یا نمی‌خواهند درک کنند که مردمسالاری به معنی این است که به همدیگر نه به چشم دشمن، بلکه به چشم همسایه نگاه کنیم. این موضوع عمده‌ترین عنصر یک دولت مردمی است. من صبح فردا به شما کمک می‌کنم نه به خاطر اینکه فرد خوبی باشم، بلکه به خاطر اینکه من نیز فردا بعد از ظهر به کمک شما نیاز خواهم داشت.

میچام در ادامه افزود: این فرمان وجود دارد که همسایه خود را مانند خودتان دوست بدارید، مساله این نیست که به همسایه عشق بورزید، چون کار درستی است بلکه مساله نوعی توافق است، من دست کمک دراز می‌کنم، زیرا خودم هم به کمک نیاز دارم. ما در چنین مرحله‌ای قرار داریم و باور دارم اگر کسی بتواند چنین موردی را آشکارا و عمومی بیان کند، این فرد جو بایدن است.

وی درباره اینکه آیا جو بایدن کسی را برای کمک گرفتن در این راه دارد یا نه گفت: به نظر من صحبت ما درباره سناتور جو منشن قابل درک است، ولی ۵۰ سناتور جمهوریخواه هستند که بخشی از این گفتگو به شمار نمی‌آیند و این مساله بزرگی است. ۴۰ سال پیش و در زمانی که رئیس جمهور ریگان روی کار آمد، قوانین اقتصادی عمده‌ای را در سال اول از تصویب گذراند و علت هم این بود که وی آرای دموکرات‌ها را داشت، حال آن دموکرات‌ها اکنون در گذر زمان جایگاه جمهوریخواهان را داشتند، ولی مساله اینجاست که ما حتی صحبت از این هم نمی‌کنیم که برخی جمهوریخواهان را به رأی دادن به برخی قوانین عمده داخلی قانع کنیم و باید صحبت‌هایی برای کنار گذاشتن اطاله بررسی (Filibuster) انجام گیرد که یکی از عمده‌ترین ساخت‌های مردم سالاری به شمار می‌آید.

میچام تصریح کرد: در مساله حقوق رأی دهندگان، فقط موضوع کارت شناسایی رأی دهندگان یا گفتگو‌های سنتی که در این خصوص با همدیگر داریم نیست، گفتگو‌های جدید از روز‌هایی این چنینی در سال گذشته شروع شده که درباره تایید هویت، درباره مقامات ایالتی و قانونگذارانی است که نمی‌خواهند با نتایجی که دلخواه آن‌ها نیست کنار بیایند.

کارشناس تاریخ ریاست جمهوری جمهوری آمریکا سنگینی این مذاکرات در این عنوان کرد که این مسئله موضوعی حزبی به شمار نمی‌آید، ولی احساس حزبی بودن از آن وجود دارد و علت برداشت حزبی گرایی از این گفتگو‌ها هم این است که حزب جمهوریخواه خود را وامدار و حامی دونالد ترامپ کرده است. این حزب می‌تواند بار دیگر خود را حزبی کاملا قانونی کند، ولی در حالی که ما در روز‌های پایانی ۲۰۲۱ صحبت می‌کنیم، آن‌ها چنین کاری نکرده اند. این وظیفه ایست که پیش روی این حزب قرار دارد و رئیس جمهور بایدن تلاش می‌کند با کمترین حاشیه‌ای که در اختیار دارد، دنبال کند و شاید نیمی از کشور این حس را داشته باشند که بخشی از مساله نیستند، ولی آن‌ها قطعا بخشی از مساله هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار