معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: با ۵۳۵ میلیون متر مکعب کسری مخازن در استان مواجه هستیم که تنها با بارش برف جبران می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: حدود سه هزار سازه خاکی و سنگی ملاتی با ارتفاع کمتر از سه متر در استان وجود دارد و از آنجایی که بارش‌های اخیر بعد از یک دوره خشکسالی سنگین و افزایش نفوذپذیری خاک اتفاق افتاد، عمده آب در بالادست نفوذ کرده و کمتر به سازه‌ها رسیده است.

او افزود: روان‌آب‌ها حدود پنج درصد به حجم ذخیره سازی‌ها کمک کردند، اما بعد از بارندگی همه آب‌ها در زمین نفوذ کردند.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: دو تا سه سامانه پخش سیلاب مانند سینی‌برجوی یک، دو و سه کامل آبگیری شد، اما چون نفوذپذیری بالایی دارند تقریباً ۷۲ ساعت بعد از بارش همه آب در آبخوان‌ها نفوذ کرد و در کل به منظور تقویت آبخوان‌ها پشت مخزن‌ها کمتر از ۱۰ درصد آب جمع شده است.

او گفت: میزان آب مورد نیاز آبخوان‌ها در استان به طور میانگین ۶۰۰ میلی‌متر است که اکنون باید خشکسالی سنوات گذشته را هم به این مقدار اضافه کرد پس می‌توان گفت ۵۳۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم که تنها با بارش برف جبران می‌شود.

محمدی ادامه داد: اگر این خسارت جبران نشود آب قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها کم و یا حتی خشک می‌شود همچنین نرخ دامگذاری در مکان‌هایی که آب هست بیشتر می‌شود و چَرا در مناطق صفر و در مناطق دیگر بیشتر از حد مجاز می‌شود حتی سبب خشکی اراضی و باغات نیز می‌شود که سبب بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار