به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن درباره پروژه راه آهن شلمچه - بصره گفت: این پروژه چند روز گذشته با سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به کشور عراق به امضا رسید.
او ادامه داد: گامهای عملیاتی اجرای این پروژه ظرف یک ماه آینده برداشته خواهد شد و اجرای این پروژه یک اتفاق مهم در بین دو ملت از لحاظ مسافری، تبادل واگن و نقش کریدوری است که مسیر شرق به غرب را از چین و هند به دریای مدیترانه باز میکند و بسیار با اهمیت است.
مدیر عامل راه آهن گفت: دو بار تفاهم در این خصوص بین دو کشور به امضا رسید، اما اجرا نشد، اما در حال حاضر پیش از سفر به این کشور گام به گام موانع اجرای این پروژه را برداشتیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه طول این مسیر تقریبا زیر ۴۰ کیلومتر است، ادامه داد: تفاهم نامهای که ماه پیش با کشور ترکمنستان منعقد کردیم، باعث شد که در مرزها بین دو کشور تا دو برابر تبادل واگن داشته باشیم و این خود یک رکود در حوزه حمل و نقل ترانزیتی است.
صالحی گفت: موانع بین دو کشور برداشته شده و نقشه اجرایی طراحی شده است. در اجرای این پروژه یک رودخانه در کشور عراق وجود دارد که باید بر روی این رودخانه یک پل ۸۰۰ متری ساخته شود که این خود یکی از گلوگاهها است که حدود یک تا یک سال و نیم زمان میبرد و از سوی دیگر در این پروژه یک زمین مین قرار دارد که باید مین روبی شود و این موضوع خود پیچیدگیهایی دارد.
او گفت: برای این پروژه باید زمین تحویل داده شود و نقشهها در عراق طراحی شود که امیدوار هستیم ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف شود و طبق برآوردهایی که صورت گرفته و به لحاظ عمرانی، سیاسی حدود دو سال زمان میبرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه دارای منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و یک پروژه برد-برد برای هر دو کشور است و امیدوار هستیم در آینده نزدیک مسافران و زائران کربلا از مسیر ریلی به کربلا برسند.
صالحی گفت: مسیر شلمچه تا بصره ۴۰ کیلومتر است و مسیر بصره تا کربلا به دلیل آنکه مسیر قدیمی است حدود ۸ ساعت زمان میبرد و ما پیش بینی میکنیم زیر ۲۴ ساعت از ایران تا کربلا مسیر را طی کنند که البته باید زمانهای بررسی گذرنامهها را هم در نظر بگیریم.
این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران از بازارهای سوریه کم بوده که یکی از گلوگاههای آن بخش حمل و نقل بود که با اجرای این پروژه برداشته میشود و در حال حاضر رکود ترانزیت در بخش حمل و نقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که با ا اتصال این راه آهن رکود صد ساله شکسته خواهد شد.
به گفته مدیر عامل راه آهن، اگر این مسیر تا سوریه ادامه پیدا کند، شاهد اتصال کشورهای همسایه خواهیم بود. به طوری که در این مسیر خط ریلی و راه آهن از چین به قزاقستان، ترکمنستان و از اینچه برون وارد و به دریای مدیترانه متصل میشود.
صالحی: ظرف یک ماه گامهای اجرایی برداشته میشود و در صورتی که زمین را تحویل بگیریم، عملیات را آغاز میکنیم و در صورتی که به کشور سوریه متصل شود و زمین تحویل بگیرم و عملیات را شروع کنیم، پتانسیل سه برابر شدن ترانزیت را هم داریم.
انتهای پیام/