نخست‌وزیر عراق از پایان کار نیرو‌های خارجی خبر داد و اعلام کرد که تمام نیرو‌های رزمی آمریکا و تجهیزات آن‌ها به خارج از عراق انتقال یافته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رسانه‌های عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در پیامی توئیتری اعلام کرد که نیرو‌های رزمی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از عراق خارج شده‌اند.

مصطفی الکاظمی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: «مأموریت رزمی ائتلاف بین‌المللی پایان یافت و تمام نیرو‌ها و تجهیزات نظامی آن به خارج از عراق منتقل شد.»

نخست‌وزیر عراق اضافه کرد: «اکنون نقش این ائتلاف فقط به مشاوره و حمایت طبق دستاورد‌ها و نتایج گفت‌وگو‌های راهبردی محدود خواهد بود.»

وی در پایان گفت: «از کشور‌ها و فرماندهی ائتلاف بین‌المللی، همسایگان و شرکایمان در جنگ علیه داعش تشکر و تأکید می‌کنم که نیرو‌های ما آمادگی دفاع از ملت خود را دارند.»

دیروز سه‌شنبه «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق بیانیه‌ای را درمورد خروج نیرو‌های خارجی از عراق صادر و طی آن اعلام کرد به مناسبت نزدیک شدن تاریخ خروج نیرو‌های خارجی از عراق یعنی سی‌ویکم دسامبر سال ۲۰۲۱، توجه به چند نکته ضروری است.

هادی العامری گفت: «نیرو‌های رزمی خارجی (در همه رده‌ها) باید روز سی‌ویکم دسامبر سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند و هیچ‌گونه حضور نظامی را تحت هیچ عنوان و بهانه‌ای نمی‌پذیریم.»

وی افزود: «تحویل همه پایگاه‌ها یا بخش‌هایی از پایگاه‌های عراق که دست نیرو‌های خارجی است، به ویژه پایگاه‌های حریر و عین الاسد به ارتش یا دستگاه‌های امنیتی پس از سی‌ویکم دسامبر ضروری است.»

رئیس ائتلاف فتح عراق تأکید کرد: «هرگونه نیاز به حضور مستشار یا مربی یا کادر فنی باید از جانب فرماندهان بلندپایه نظامی به طور دقیق بررسی شود (از نظر تعداد، حوزه تخصص و محل نیاز به هر یک از رده‌ها). همچنین علل این نیاز به صورت شفاف بیان شود تا همه چیز بر اساس توافق نوشته شده میان دو دولت عراق و آمریکا و نیز قوانین جاری در عراق باشد.»

العامری در پایان گفت: «ورود و خروج همه مستشارها، کادر فنی و مربیان باید در چارچوب قوانینی باشد که احترام به حاکمیت کشور را تضمین می‌کند. عراق باید بر حریم هوایی حاکمیت کامل داشته باشد.»

طبق قانون پارلمان عراق که پس از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس تصویب شد، تمام نیرو‌های خارجی باید خاک عراق را ترک کنند.

دولت عراق به ریاست مصطفی الکاظمی سال جاری در سفر به واشنگتن، با دولت آمریکا توافق کردند که تا پایان سال میلادی جاری تمام نیرو‌های رزمی ائتلاف بین‌المللی از عراق خارج خواهند شد و مأموریت این ائتلاف از وضعیت رزمی به وضعیت مستشاری تغییر خواهد کرد.

این در حالی است مخالفان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، تغییر مأموریت نیرو‌های خارجی در این کشور را خلاف قانون پارلمان می‌دانند و می‌گویند طبق این قانون هیچ نیروی خارجی حق حضور در عراق را نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
تو فکر کن رفتن ، ساده ترین خوش خیال عالم ...!!!
آخرین اخبار