افزایش حجم مبادلات میان ایران و اتحادیه اوراسیا در دوران کرونا

همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا در قالب یک موافقت‌نامه موقت سه ساله است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۲۰۱۱ پنج کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان با هدف همگرایی بیشتر اقتصادی «اتحادیه اوراسیا» را تشکیل دادند و در اولین قدم تمام گمرکات مرزی میان خود را به منظور جا‌به‌جایی آزاد کالا حذف کردند.

دولت و مجلس شورای اسلامی ایران نیز طی ماه‌های اخیر تلاش بسیار زیادی برای ایفای نقش ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا کرده و امیدوارند بتوانند ضمن ایجاد مراودات بیشتر با این اتحادیه به کم کردن اثر تحریم‌ها کمک کنند.

همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا در قالب یک موافقت‌نامه موقت سه ساله است که در سفر تیرماه ۹۷ علی اکبر ولایتی در جایگاه نماینده رسمی ایران به مسکو منعقد شد. اعطای تخفیفات تعرفه‌ای روی تجارت برخی کالاها، استفاده از ارز‌های محلی، گشایش خطوط اعتباری برای تهاتر کالا و تثبیت تعرفه‌ای روی برخی کالا‌های دیگر جزئیاتی هستند که روند صادرات محصولات ایران به اعضای این اتحادیه را تسهیل می‌کند.

هفته گذشته اما خبری در رسانه‌های خارجی منتشر شد مبنی بر اینکه، ایران به دلیل نداشتن دفتر نمایندگی در روسیه (مقر اصلی این سازمان) دستاوردی از توافقنامه خود حاصل نکرده است و به عنوان مثال کشور بلاروس از طریق عضویت در اتحادیه اوراسیا و ایجاد دفتر‌ نمایندگی در روسیه به تنهایی سالی ۲۰۰ میلیون دلار از محل صادرات محصولات آبزی درآمد ارزی دارد.

یکی از نتایج تشکیل اتحادیه اوراسیا این است که این اتحادیه به عنوان یک نهاد واحد در مذاکرات بین‌المللی نظیر مذاکره با سازمان تجارت جهانی وارد شده و دیگر لازم نیست هر کشور به صورت جداگانه‌ای وارد مذاکرات شود.

رضا پدیدار عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوانان روابط ایران و اتحادیه اوراسیا را برخلاف ادعای رسانه‌ها رو به رشد دانسته و در تشریح مناسبات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌گوید: درابتدای دولت یازدهم با ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه، با توجه به همکاری‌های گسترده سیاسی و تجاری با کشور روسیه شاهد تبدیل سفارت ایران در مسکو به عنوان پایگاهی اساسی در زمینه اقتصاد سیاسی بودیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یادآور شد فعالیت‌های ایران در زمینه توافقات صورت گرفته با اتحادیه اوراسیا در چارچوب سازمان توسعه و تجارت جهانی انجام شده و تا جایی که بنده اطلاع دارم دفتری به نام نمایندگی کشور‌های دیگر در سازمان اتحادیه اوراسیا وجود ندارد که نبود آن بخواهد به همکاری ایران و این اتحادیه اقتصادی ضربه بزند؛ لذا سفارت کشورمان در روسیه محل تنظیم مراودات با اتحادیه اوراسیا است.

طبق آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیزدر ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ هشت میلیون و ۵۶۶ هزار و ۱۸ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۵۲ دلار کالا بین ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماه نخست امسال تبادل شد که از لحاظ وزنی ۴۲ درصد و از لحاظ ارزش ۷۳ درصد رشد داشته است. این عملکرد درحالی است که با توجه به محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، شاهد کاهش حجم تجارت در عرصه بین المللی هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت خارجه ، کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار