عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان فارس ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع انرژی‌بر را بررسی و بر استفاده از این شرکت‌ها تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نادر طیبی، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه واحد‌های صنعتی باید از توانمندی و دانش کاربردی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان استفاده کنند، اظهار داشت: این موضوع در حوزه‌های مرتبط با انرژی بیش از دیگر زمینه‌ها ضرورت دارد.

او با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار صنایع بزرگ استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: این ارتباط سبب کاربردی‌تر کردن تولیدات و افزایش بهره‌وری می‌شود در حالی که امروز بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری استفاده نمی‌شود.

طیبی با بیان اینکه همکاری بیشتر صنایع استانی می‌توان روند رو به رشد این شرکت‌ها را نیز توسعه دهد، گفت: یکی از اقداماتی که برای استفاده و ارتباط بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان با صنایع انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی است به این صورت که مشوق‌ها و تسهیلاتی برای توسعه و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیانی که مرحله رشد اولیه را طی کرده‌اند، در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان فارس با بیان اینکه اختصاص زمین با ۲۰ درصد تخفیف برای شرکت‌های فناور از جمله اقدامات در جهت حمایت و استفاده بیشتر از این شرکت‌ها در صنعت است، گفت: بر اساس نیاز و ضرورت توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در استان باید تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوری منعقد شود.

او با اشاره به مزایای این تفاهم‌نامه افزود: این تفاهم‌نامه کمک می‌کند تا اعلام نیاز از طرف صنایع بزرگ انجام شود و همچنین حل مشکل و ارائه راهکار از سمت شرکت‌های دانش بنیان و فناور به خوبی اتفاق افتد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس درباره تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در استان نیز گفت: از ابتدا بحث صندوق انتفاعی نبوده، اما برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صندوقی با کمک و حمایت سهامداران، مشارکت منطقه ویژه اقتصادی و ورود مجموعه‌های خصوصی و تخصصی شکل گرفته است.

مهرداد شفیعی مدیر بازاریابی و ارتباطات پارک علم و فناوری فارس نیز با بیان اینکه ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقر هستند، گفت: بسیاری از این مراکز و شرکت‌ها در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های نوین فعالیت دارند.

او با بیان اینکه عرضه و تقاضای میان شرکت‌های دانش بنیان و صنایع بزرگ استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: نبود واسطه‌های مرتبط و تخصصی در استان و عدم معرفی فناور‌ها به شرکت‌ها و صنایع بزرگ در استان در زمینه انرژی از جمله مواردی است که برای بهبود ارتباط بین صنایع و شرکت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

تنوع شرکت‌ها به رونق اقتصاد استان منجر شود

کامبیز عالم‌پور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان فارس نیز با اشاره به تنوع شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم وفناوری افزود: این تنوع به رونق صنعت و اقتصاد استان فارس کمک می‌کند به گونه‌ای که در حال حاضر در زمینه سیستم‌های تجدیدپذیر خورشیدی پروژه‌های خوبی به انجام رسیده است.

او با اشاره به پروژه‌های اصلاح الگوی انرژی و فرآیند‌های بهبود مصرف با صنایع پتروشیمی و ... که در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است، گفت: تمامی این موارد نشان می‌دهد که ظرفیت‌های پارک‌های فناوری می‌تواند به خوبی در بخش‌های مختلف صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

کاوه خیری عضو کمیسیون نیز با اشاره به تجربیات قبلی در خصوص عدم ارتباط و شکل گیری مناسب بین شرکت های فناور و دانش بنیان با صنایع بزرگ ، مواردی از جمله عدم رعایت حقوق مادی و معنوی از سمت طرفین، ارزشگذاری نامناسب در خصوص ارزش و قیمت محصول یا راهکار ارائه شده را بیان کردند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.