نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن از دپوی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی داخلی در انبار‌ها خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت عقب ماندگی خودرو سازان داخلی از خودروسازهای خارجی گفت: در شرایط فعلی که انحصار دو خودرو ساز را داریم این شرایط قیمت‌ها اصلا قابل قبول نیست؛ اگر واردات خودرو آزاد شود شرایط فعلی بهبود پیدا می‌کند.

حسینی کیا اشتباه دولت را در این می‌داند که به جای سیاست گذاری بنگاه داری می‌کند در واقع به نظر این نماینده مجلس دولت با تعرفه واردات خودرو باید سیاست گذاری کند.  

پس از عدم توجه به هشدار سازمان بازرسی مبنی بر پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودرو‌های ناقص به وزارت صمت و خودروسازان، سازمان مذکور دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در خصوص عدم اعتنا به افزایش خودرو‌های ناقص و عدم تکمیل آن‌ها، فراخوانده است. این در حالیست که آمار تولید و فروش ۹ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد بالغ بر ۴۳ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو و سایپا در این مدت تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

«تعرفه واردات بهترین عامل برای موفقیت دولت در عرصه سیاست گذاری خودرو است و در حال حاضر دولت با تعرفه واردات پائین در حق مردم اجحاف می‌کند» این نظر تخصص حسینی کیا برای تعادل ایجاد کردن در این حوزه است.

به گفته حسینی کیا، هر جا که خودروساز به مردم اجحاف می‌کند دولت با تعرفه واردات پایین واردات خودرو را آزاد می‌کند، هرجا خودرو کیفی و ارزان قیمت و قابل رقابت با دنیا ارائه می‌شود برای حمایت از خودرو ساز خودش تعرفه واردات را بالا می‌برند که در تمام دنیا در حال اجرا است، ولی در شرایطی که ما داریم همه چیز برعکس است.  

«اگر دولت در عرصه تخصصی خودش کار کند تعادل برقرار می‌شود»، «یکی از دلایل گرانی خودرو برابر نبودن عرضه و تقاضا است»، «برای تنظیم بازار چاره‌ای جز واردات خودرو نیست» این نکات را حسینی کیا در جهت مدیریت بازار خودرو اعلام کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت نگاه مجلس برای واردات خودرو زمین زدن خودروساز داخلی نیست،  بلکه به دلیل برابر نبودن عرضه و تقاضا در صدد اصلاح اوضاع هستیم. برای تنظیم بازار وقتی واردات اتفاق بیفتد خودرو ساز خودش را ملزم می‌داند که قیمت را پایین و کیفیت را بالا ببرد.  

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودرو خارجی در کشور ما ۸ برابر قیمت واقعی آن در بازار ما به فروش می‌رسد، ولی اگر واردات به میزان محدودی شروع شود این قیمت هم پایین می‌آید. بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی داخلی در انبار‌ها دپو شده و مشکل امروز ما این است که قطعه ساز خودرو ساز شده است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
جبهه گیری درمقابل تولیدات درهرزمینه نداشتن اطلاعات کافی در زمینه مشکلات تولید کالاهاست.خودروسازی تنها صنعت روپای ایران است و داشتن آن باهرشرایطی بهتراز نداشتن آن است و تخلفات درهرچیزی قابل انتظاراست ولی این نباید باعث شود که قضاوتهای ناحق یک سیستم تولیدی پراشتغال رابهم بریزد.تولیدکننده همیشه حق واقعی خود رانمی گیرد ونباید با رفتارهای ناصحیح هرایرانی را درهرشغلی نا امید کرد
انسان اگر دربطن تولید باشد متوجه میشود که یک من ماست چقدر کره دارد وامروزه همه به خودروسازان فشاروارد می کنند که زیاد بفروشند ولی خودروسازان هزاران هزار هزینه های نانوشته دارند که احدی اطلاع ندارد ودرشرایط کنونی که افراد حتی حاضرنیستند یک نفس عمیق بکشند کارتولید درهرزمینه ای بی نهایت سخت است ودر هیچ زمینه ای نباید قضاوتهای تند انجام داد واگرکسی هم تخلفی کند خود را مدیون مردم کرده وخلافکارعاقبت روزی به دام قانون می افتد.هرچه اعتراض میشود خودرو بیشترگران میشود پس اعتراض بی محل هیچ اثری ندارد و خیلی ازمشکلات کشور جوابش فقط سکوت است. وهمه بدبختیها ازفقر ونداریست وتخلفکار ازهمه فقرا بدبخت تر وندارتراست واگر دستهای پنهانی هم درکارباشند آن دستهای پنهان هم آلوده به فقر وکسری ونداری وکمبود درآمدند.بنابراین برخی کارها راهرچه مته به خشخاش بزنند بدترمیشود.بخصوص آنگاه که طرف ازهمه طرف جایش محکم باشد یعنی بط را زطوفان چه باک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۱۶ دی ۱۴۰۰
ما میتونیم شاسی و بدنه ال 90 بزنیم و صادر کنیم به جاش موتورش رو وارد کنیم و ال 90 کامل بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۱۶ دی ۱۴۰۰
خب صادرشون کنن و به جاش قطعات اصلی وارد کنن و خودرو کامل بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ دی ۱۴۰۰
به همگی پیشنهاد میکنم مستند اختاپوس درباره مافیای صنعت خودرو را حتما ببینید.
آخرین اخبار